سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۴
۱۵
عبور پالایش فضای مجازی از مرز هشدار

دیوار فحشا بلندتر شده است/ به دنبال یه همراه خانم جهت تهرانگردی هستم!

پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 542031
سایت‌ها و شبکه‌های مجازی با درج آگهی‌های ساختارشکنانه در تلاشند مردان و زنان نامحرم را به بهانه همسفری چند شبانه روز با هم همراه کنند
دیوار فحشا بلندتر شده است/ به دنبال یه همراه خانم جهت تهرانگردی هستم!
گروه فرهنگی جهان نيوز: «با سلام. آرش هستم حدود 30 ساله به دنبال یه دوست و همسفر و همراه خانم جهت رستورانگردی، تهرانگردی و ایرانگردی هستم.   همچنین بر اساس موقعیت شغلی سالی دو بار هم به کشورهای اطراف سفر می‌کنم.» آنچه از سمع و نظرتان گذشت، متن آگهی سفارش یک همسفر بود. سفارش همسفر و همنورد و هر واژه دیگری که مفهوم همراه شدن دو فرد کنار یکدیگر را تعریف کند، آن هم در فضایی به نام مجازی و در سایتی که برای تبلیغ خرید و فروش کالا‌بنیان آن گذاشته شده، اما اکنون بعد از اینکه اهداف تعریف نشده‌ای چون خرید و فروش حیوانات، نمایش فروش منزل مزین به انواع مشروبات الکلی و... از دل آن بیرون آمده، شاهد آگهی همسفر با چنین متنی هستیم. موضوعی که تنها معطوف به سایت‌های آگهی‌دهنده و خرید و فروش ملزومات صوری نیست، بلکه دایره بی‌نظارتی باعث شد تا به اسم آگهی سفارش همسفر برای مسافرت (با هدف اولیه سرشکن کردن هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا) در کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی، ابزاری برای دوستیابی و خوشگذرانی را مشاهده کنیم. نکته جالب‌تر درج آگهی نهاد نظارتی مرتبط با فعالیت‌های فضای مجازی در زیر این آگهی است. آیا هنوز هم پلیس فتا حواسش به همه چیز هست؟!
 
وقتی برای اولین‌بار پای وب‌سایت‌های همسریابی به اینترنت باز شد، کمتر کسی فکرش را می‌کرد که کار فراتر از این برود و در نهایت به انواع و اقسام فحشا مزین شود، اما کافی است که سری به وب‌سایت‌های نیازمندی و کانال‌های تلگرامی در این‌باره بزنید، که البته به سادگی هم با سرچ ساده پیدا می‌شود، اینگونه بهتر متوجه ضعف توجه نهادهای نظارتی خواهید شد.

بی‌شک اگر سایت‌ها و کانا‌ل‌های همسریابی حداقل در ظاهر موجه بود و راه‌های مختلف بهانه‌تراشی برای آن پیدا می‌شد، اما همسفریابی به این شیوه و با اشاره مستقیم تعیین جنسیت مخالف به ویژه خانم، رسماً جز ترویج فحشا چیز دیگری نخواهد بود. کمااینکه در کانال‌های تلگرامی جزئیات بیشتری از این آگهی‌ها از قبیل   تاریخ، زمان، هزینه تقریبی و حتی نوع وسیله نقلیه نیز درج شده است.
 
آگهی‌های بدون حریم!
با نگاهی گذرا به طیف متنوع این تیپ آگهی‌ها درمی‌یابیم که نه‌تنها هیچ حریمی در آنها وجود ندارد، بلکه شکستن قبح ماجرا تا جایی است که رعایت موازین شرعی جزو موارد آگهی هم به شمار می‌رود! در واقع و به‌طور رسمی جذب همسفر با هدف خاص آگهی‌دهنده صورت می‌پذیرد.

البته در این میان، آگهی‌های عرف و معمول در این‌باره که با تکیه بر اهداف اولیه آن بوده نیز همچنان پیدا می‌شود. پدیده‌ای که امروز تبدیل به ابزاری برای خوشگذرانی و دوستیابی شده است در ابتدا به همین نام و شیوه آغاز به کار نکرد، بلکه در قالب آگهی «همسفر» و «همسفریابی» از نوع جنسیت مشترک، برای سفرهای برون‌شهری تعریف شد. سرشکن کردن هزینه‌ها، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو و حتی آلودگی هوا و ترافیک از جمله موارد قابل‌قبول و منطقی برای شروع این کار بود.
 
اهداف اولیه و ثانویه
همچنان نیز مطابق با اهداف اولیه، علاوه بر سایت‌های خرید و فروش، با مراجعه به کانال‌های همسفریابی مشاهده خواهید کرد که هدف آنها با چنین جمله‌ای منعکس می‌شود «ما اینجا سعی می‌کنیم شما رو در انتخاب هم‌‌مسیرهاتون و انجام هماهنگی‌ها یاری کنیم. از شما هم می‌خوایم به ما بپیوندید.»
 
اگر با دقت بیشتری نگاه کنید، به موارد ذکر شده برای یافتن همسفر و تعیین جنسیت مخالف با رعایت موازین شرعی خواهید رسید. طیف متنوع این تیپ آگهی‌ها نشان می‌دهد هیچ حریمی در آنها وجود ندارد و بدین ترتیب به طور رسمی جذب همسفر با هدف خاص آگهی‌دهنده صورت می‌پذیرد، بی‌آنکه نهاد‌های نظارتی وارد عمل شوند.
 
نقطه خطرناک داستان آنجایی است که به طور طبیعی هیچ احراز هویتی جز شماره تماس و آدرس شخصی تلگرام از شخص آگهی‌دهنده وجود ندارد و بدین ترتیب امکان هر سوءاستفاده و حتی کشانده شدن به صحنه‌های اخاذی نیز وجود دارد. اینگونه می‌شود که در چرخه فحشا، ابتذال و جنایت تاب می‌خوریم، اما نقطه اصلی درمان نمی‌شود. 

مسلماً این آگهی نقطه پایانی بر ورود پدیده‌های فرهنگی غربی در فرهنگ ایرانی نخواهد بود و همانطور پیش از این نیز ناهنجاری‌های دیگر با فرهنگ ایرانی وجود داشته است. گویی لسان الغیب قرن‌ها پیش خلأ توجه نهادهای نظارتی را پیش‌بینی می‌کرد که گفت: «بیا تا گل برافشانیم و می ‌در ساغر اندازیم/ فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم.» اینگونه است که طرح‌های نو برای مقابله با فرهنگ ایرانی - اسلامی در جای خالی نهادهای نظارت که از نظارت فقط شعار دادن را انتخاب کرده‌اند، همچنان ادامه دارد.
 
مرجع : جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
چشم مسئولین دولت بی تد بیر روشن ادامه این وضعیت نتیجه مدیرست اقایان ... است
Iran, Islamic Republic of
به مسولین گیر ندید

مسولین آینه مردم هستند

اگه مسولین غیرت برخورد با فحشا و بی حجابی رو ندارند بخاطر اینه که مردم هم (بطور عام نه همه) غیرتشون (در اثر لقمه حرام و زیادی گناه) از بین رفته
Iran, Islamic Republic of
اشتباه گفتی مردم به دین مسئولینشون هستن
Iran, Islamic Republic of
خوب چه اشکالی داره؟ ۱ اگهی ساده هست برای تهرانگردی. برای اینکه یک رستوران برن.یعنی رفتن و غذا خوردن در یک رستوران جرم هست؟واقعا تا کی می خواهیم جلو همه چیز را بگیریم؟ نزدیک ۴۰ سال هست حجاب اجباری داریم ، الان وضع همه حجابها خوب شده؟ باید بپذیریم همه با هم و در کنار هم با هر سلیقه و فکری برای رشد و تعالی ایرانمون باشیم . همه ما ایرانی هستیم و همه ما عاشق وطن
Iran, Islamic Republic of
عجب ....
Sweden
نظر از این مزخرف تر نبود چاپ کنی جهان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عاشق وطن !!!!!!!!!!!!!!!!! فقط میخوام بدونم روابط بی در و پیکر بین زنان و مردان چه کمکی به رشد و تعالی ایران میکنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برو عمو
جیگر خودتون هستید
Iran, Islamic Republic of
ببخشیدا دخترت رو بگو تا باهاش یه مسافرت برم اشکالی که نداره؟؟ این ولنگاریه نه سلیقه و فکر
Iran, Islamic Republic of
قطعا امثال شما با این تفکر آلوده نه ایرانی هستین و نه اینجا وطن شماست، میدونم که مغزتون خالیتر از این حرفهاست ولی یکبار هم که شده یک کتاب از تاریخ 2500 ساله این کشور بردار و بخون تا ببینی عفت و حیا و رعایت حریمها و خانواده مداری میراث کهن پدران ماست، بر پدر و مادر پهلویها لعنت که در عرض 50 سال چنان تخم بی حیایی و هرزگی رو در این کشور کاشتن که هنوز داره ازش افراد فاسدی درمیان که نام ایران و ایرانی رو به گند میکشن.
Iran, Islamic Republic of
حجاب 40ساله اومده عقل کل!اون خدائی که توروآفریده صلاح بنده هاشم بهترازبنده هاش میدونه.وقتی امرمیکنه حجاب داشته باش بایدفقط بگی چشم ولا غیر😐😐
Iran, Islamic Republic of
داری مسخره بازی در میاری یا واقعا نظرت اینه؟
Iran, Islamic Republic of
رشد و تعالی؟ کمی به غرب نگاه کن خوب رشد و تعالی پیدا کردن دیگه...نه؟ هههههه
Iran, Islamic Republic of
بزار ناموست بل ارش جان بره تهرانگردي اگرخيلي سادست
Iran, Islamic Republic of
میگم دوست داری قوانین اروپا را در کشور اجرا کنیم؟
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
خب خیلی هم برای شما سخت نیست!
اگر خانم هستید که هیچ حرفی نیست تا آخر خط معلومه. مبارکتون باشه ولگردی در رستوران و هتل و ...
اگر مرد! هستید از دیگران مایه نزارید، برای اینکه آرش خان سفر تعالی!!! را به خیر و خوشی بگذرونند، لطف کنید خانمتون، خواهرتون، دخترتون یا حتی همسرتون را باهاش بفرستید. دیگه اینقدر آه و ناله و زنجموره نداره.
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنتت کند بی حیا