جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آغاز رقابت ژئوپلیتیکی مسکو و واشنگتن

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۴۷
کد مطلب: 541262
در حالیکه آمریکا همکاری‌های نظامی خود با اوکراین، گرجستان و مولداوی را افزایش داده، روسیه روابط نظامی خویش با شرکایش در سراسر جهان را تقویت کرده است.
آغاز رقابت ژئوپلیتیکی مسکو و واشنگتن
به گزارش جهان نيوز؛ روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی می نویسد: آمریکا و روسیه وارد مرحله تازه‌ای از رقابت ژئوپلیتیکی شده اند: پنتاگون شروع به ساخت یک مرکز نظامی در خاک اوکراین نموده و حضور نظامیان آمریکایی در سایر مناطق این کشور را نیز تقویت کرده است. همکاری‌های نظامی آمریکا با کشورهای گرجستان و مولداوی نیز به همین ترتیب در حال گسترش یافتن است. روسیه نیز به نوبه خویش، نه تنها درصدد تقویت مواضع خویش در جمهوریهای شوروی سابق، بلکه در منطقه بالکان است و در این راستا همکاری‌های نظامی خود با صربستان را گسترش می دهد.
هفته گذشته، در حالیکه رسانه های گروهی و کارشناسان فعالانه موضوع آغاز ساخت تاسیسات نظامی آمریکا در خاک اوکراین و مولداوی را مورد بررسی قرار دادند، روسیه نیز از طریق برگزاری سومین دوره بازیهای ارتشهای جهان تحت عنوان «АрМИ-۲۰۱۷»، قابلیتهای بالای نیروهای نظامی خویش و همچنین همبستگی در منافع مشترک نظامی با شرکاء و متحدین خود از سراسر جهان را به خوبی به نمایش گذاشت.
افزایش حضور آمریکا در قلمرو حاکمیت شوروی سابق
در این بین در مورد فعالیت‌های نظامی آمریکا در اروپا و در قلمرو حاکمیت شوروی سابق، باید گفت که بیش از ۲۵۰۰ نیروی نظامی اوکراینی و ۱۴ کشور دیگر در مانورهای بین المللی «ریپید ترایدنت-۲۰۱۷» (که در اوایل سپتامبر در خاک اوکراین) برگزار خواهد شد، شرکت دارند که نظامیان آمریکایی اسکلت اصلی این مانورها را تشکیل می دهند.  
در همین رابطه نیز چند روز قبل یک مرکز شبیه سازی به مساحت ۳۵۰۰ هزار کیلومترمربع به کمک آمریکا گشایش یافت که طبق اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، یکی از بهترین مراکز در قاره اروپا محسوب می شود. این مرکز برای تمرینات نیروهای عملیات ویژه که در این کشور در حال شکل گیری است، در نظر گرفته شده است.  
جالب است که مرکز مشابهی نیز زیرنظر آمریکایی ها در خاک مولداوی در حال مدرنیزه سازی است.
در گرجستان نیز طی چند روز آینده قرار است توافقنامه دوجانبه‌ای بین مقامات پنتاگون و تلفیس در خصوص برنامه آموزش نیروهای نظامی گرجستان توسط کارشناسان نظامی آمریکایی امضاء شود. در این کشور نیز به این منظور و با پول دولت آمریکایی، مرکزی احداث خواهد شد.  
حضور نظامی آمریکا در مولداوی چندان آسان نیست
بدین ترتیب اوکراین و گرجستان که در همسایگی روسیه قرار دارند، به استفاده از کارشناسان نظامی ناتو برای تقویت توان دفاعی خویش علیه روسیه، ادامه می دهند. البته در مولداوی ظاهرا، این نقشه با دشواری روبرو شده است. مسئله این است که "ایگور دودون" رئیس جمهوری مولداوی، روسیه را دوست کشورش دانسته و قصد دارد در آینده دولتی را بر سر کار آورد تا دقیقا مواضع مشابهی داشته باشد. دودن حساسیت زیادی نسبت به همکاریهای نظامی با آمریکا دارد و این مسئله را با دقت زیاد زیر نظر دارد. هرچند با این وجود، این کشورهنوز جزو سه کشور (اوکراین، گرجستان و مولداوی) از میان جمهوریهای شوروی سابق محسوب می شود که خط مشی نزدیکی به سمت ناتو و آمریکا و اقدامات خصمانه علیه روسیه را در پیش گرفته اند.
بازی‌های ارتش‌های جهان، اقدامی خوب و موثر از سوی روسیه
سرهنگ "یوری نیتکاچییف" کارشناس نظامی معتقد است که روسیه هم در پاسخ به اقدامات آمریکا در جهت افزایش حضور نظامی در نزدیکی مرزهای کشور، مواضع نظامی و خطوط مرزی خویش در جهت گیری  جنوب غربی را کاملا تقویت کرده و در عین حال دست به اقدامات خاصی زده که از تاثیرگذاری خوبی نیز برخوردار بوده است. وی می گوید: «برای مثال کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا که از سوی آمریکا جزو کشورهای طردشده هستند، در بازیهای ارتشهای جهان در روسیه شرکت فعال داشتند. علاوه بر این صربستان، متحد روسیه و جمهوری آذربایجان که حتی جزو کشورهای عضو "گروه گوام" است، ولی اکنون یکی از شرکای روسیه محسوب می شود هم در این مسابقات شرکت داشتند.»  
این کارشناس همچنین به حضور برخی از وزرای دفاع و روسای ستادهای کل ارتشهای کشورهای شرکت کننده در بازیهای ارتشهای جهان در روسیه اشاره کرده و این مسئله را از جهت ایجاد همبستگی در منافع نظامی مشترک، با اهمیت دانست.
"الکساندر وولین" وزیر دفاع صربستان از جمله میهمانان خارجی در این بازیها بود که دیدار و گفتگوهایی نیز با "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه در زمینه توسعه همکاریهای نظامی دوجانبه انجام داد. همکاری‌های نظامی روسیه و صربستان در حال گسترش است. البته هنوز مقامات رسمی دو کشور خبر اخیر برخی رسانه های  گروهی در مورد اینکه گویا روسیه قصد دارد پایگاه نظامی در نزدیکی بلگراد، پایتخت صربستان، ایجاد کند را مورد تایید، یا تکذیب قرار نداده اند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *