سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
خطاب به آمریکایی‌ها

بن سلمان: می‌خواهم از جنگ یمن خارج شوم

سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۳۲
کد مطلب: 541242
نشریه انگلیسی میدل ایست آی فاش کرد ولی‌عهد عربستان سعودی به آمریکا‌یی‌ها گفته است قصد خروج از جنگ یمن را دارد.
به گزارش جهان نيوز، ایمیل‌هایی افشاشده‌ای نشان می‌دهند که محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی برای دو مقام آمریکایی اعتراف کرده، خواستار خروج از جنگ دو ساله در  یمن است که خودش آغاز‌گر آن بود.

نشریه میدل ایست آی در گزارشی اختصاصی نوشت، ولی‌عهد 31 ساله عربستان سعودی به مارتین ایندیک، سفیر اسبق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی و به استفن هدلی، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا گفته است با همکاری واشنگتن و دشمن اصلی عربستان سعودی یعنی ایران مشکلی ندارد.

از زمانی که بن سلمان جنگ یمن را آغاز کرد، بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند و بیش از 40 هزار نفر مجروح شده‌اند و در حال حاضر شیوع بی‌سابقه وبا این کشور را فرا گرفته و بیش از 300 هزار نفر از مردم یمن به این بیماری گرفتار شده‌‌اند. 

میدل ایست آی ادامه داد، از آغاز جنگ تا کنون دو سوم جمعیت یمن که بیش از 18 میلیون نفر است، به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و بیش از 7 میلیون نفر از سو‌ء تغذیه رنج می‌برند. 

در ایمیل‌هایی میان ایندیک و سفیر امارات در واشنگتن، درباره «مصلحت‌گرایی» شاهزاده سعودی صحبت شده است. 
یوسف عتیبه سفیر امارات در واشنگتن روز 20 آوریل نوشته بود «فکر نمی‌کنم هرگز رهبری مصلحت‌گراتر [از بن سلمان] در آن کشور ببینیم. به همین دلیل است که همکاری با آن‌ها خیلی مهم است.»

وی تصریح کرده بود، بن سلمان بهترین گزینه در عربستان سعودی برای رسیدن به نتایج بیشتر است. 

سفیر اسبق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی هم در پاسخ نوشته بود که تمام تلاش خود را برای این امر انجام می‌دهند.

در ایمیل‌هایی دیکری با مایکل مورل معاون اسبق سیا، درباره تبادلات اطلاعاتی میان انور محمد قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات و باربارا لیف سفیر آمریکا در امارات صحبت شده بود. این دو طرف درباره یمن، حوثی‌ها و عبدالله صالح و ایجاد شکاف در حزب وی جلسه داشتند. 

در جلسه‌ای قرقاش به لیف گفته بود باید فاصله‌ای بین صالح و حوثی‌ها ایجاد شود. قرقاش بر اهمیت جدایی میان حوثی‌ها به عنوان تهدید استراتژیک یاد کرده و گفته بود اما خود صالح که «عنصری خرابکار» است، تهدید استراتژیک نیست.

لیف هم در این جلسه گفته بود صالح به شدت در تلاش بود با آمریکا مذاکره کند اما آمریکا به وی اعتماد ندارد. 
در ایمیل‌هایی میان «الیوت آبرامز»‌ مشاور سابق سیاست خارجی دولت جورج دبلیو بوش و عتیبه، سفیر امارات در واشنگتن گفته بود کشورش انگیزه رهبری منطقه را دارد و شکافی در شورای همکاری خلیج فارس ظهور کرده است. الیوت آبرامز هم در پاسخ از عباراتی همچون «هژمونی تازه» و«امپراطوری امارات» استفاده کرده بود. 

عتیبه به آبرامز گفته بود برای مدتی طولانی امارات می‌تواند بر عربستان سعودی تاثیرگذار باشد و و روابط دو کشور بر پایه عمق استراتژیک و مهمتر از آن بر اساس امیدی است که بتوانند بر روی سعودی‌ها تاثیر بگذارند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *