چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۹
۲۱
مجمع تشخیصی جدی تر

از انتصاب قالیباف، رئیسی و توکلی تا نزدیکان خاتمی و آیت الله هاشمی و ابقای احمدی نژاد/ آیا روحانی و لاریجانی حذف شده اند؟/ ۵ نکته درباره انتصابات جدید

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 541148
نقش آیت الله شاهردوی در تغییر جایگاه سیاسی مجمع را باید جدی تر مورد توجه قرار داد. نکته برجسته در این حوزه ویژگی فراجناحی و سعه صدر بالا و ارتباط گسترده آیت الله با گروه های مختلف سیاسی است. از اینجهت جایگاه مجمع به نقطه ایده آل خودش نزدیک می شود.
از انتصاب قالیباف، رئیسی و توکلی تا نزدیکان خاتمی و آیت الله هاشمی و ابقای احمدی نژاد/ آیا روحانی و لاریجانی حذف شده اند؟/ ۵ نکته درباره انتصابات جدید
گروه سیاسی جهان نيوز، محسن مهدیان: حکم انتصاب جدید رئیس و اعضای حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد. درباره این حکم چند نکته حایز اهمیت است.

تغییر ساختار
یکم.  در این حکم و متفاوت از گذشته بیشتر تاکیدات بر نظارت و حسن اجرای سیاست های کلی نظام است. بر این اساس ارتقای نقش نظارتی مجمع تشخیص مصلحت قابل تامل است و جایگاه این نهاد را برجسته تر می کند.  
بازنگری در نقش مجمع تشخیص مصلحت و پررنگ تر شدن موضوع نظارت، سال 92 تصویب و به تائید رهبری رسید. از آن مصوبه و بعد از اینکه شیوه های آن در سال 93 در مجلس به تصویب رسید حدود 3 سال می گذرد و هنوز هیچ گزارش نظارتی روشنی درباره سیاست های کلی نظام از جمله اقتصادمقاومتی و یا سیاست های فرهنگی و چشم انداز و غیره منتشر نشده است. به عنوان مثال در سیاست های اصل 44 تاکید شده است که مجمع وظیفه دارد بصورت دوره ای گزارش دهد که در این رابطه نیز هیچ اظهارنظری منتشر نشده است.

از این جهت تاکید رهبری در این حکم بر نظارت و اثربخشی سیاست ها اهمیت بسزایی دارد که بدون تردید در نحوه انتخاب اعضا نیز تاثیر داشته است.

مجمع در این دوره باید جدای وظیفه سنتی اش و میان داری بین مجلس و شورای نگهبان، به رعایت سیاست های کلی در مصوبات مجلس و اجرای آن در دولت نظارت بیشتری کنند و گزارش دهند.
با این توجه می توان گفت این مجمع نسبت به گذشته نقش معنادار و پررنگ تری خواهد داشت.

اعضای جدید
دوم. برخی از اعضای جدید را باید متناسب با هدف گذاری اصلی و پررنگ شدن حوزه نظارت ارزیابی کرد. به عنوان مثال، تجربه قضائی آقای رئیسی از جهت اهمیت نظارت بر عدلیه و تجربه تقنینی آقای توکلی از جهت نظارت بر مجلس و تجربه آقای قالیباف از جهت نظارت بر اجرا در این حکم قابل توجه است.

تنوع افکار
سوم. یکی از نکات ویژه این حکم تنوع سیاسی در انتصاب اعضاست. ماندگاری آقای ناطق نوری و انصاری و عارف اهمیت دارد.

 آقای احمدی نژاد نیز علیرغم اینکه ردصلاحیت شد اما قرار نبود و نیست که هرکس به کار ریاست جمهوری نیامد از تجربیاتش نیز استفاده نشود.  کما اینکه مرحوم آیت الله هاشمی نیز مورد اعتماد رهبری برای ریاست مجمع بود اما مطابق قانون، مناسب اداره کشور نبود و ردصلاحیت شد. واین امر جز بلوغ سیاست مداری در کشور نیست.

آقای میرمحمدی از نزدیکان آقای هاشمی بود و سید محمدصدر هم از موسسین حزب مشارکت و از نزدیکان آقای خاتمی است. این هم پیام غیرمستقیم دیگری است به اصلاح طلبان و اینکه غیرفتنه گر در انقلاب جای دارد و نیازی هم به آشتی ملی نیست.
 
با این نگاه از ترکیب اعضای حقیقی جدید یک سوم اصلاح طلب اند و یک سوم اصولگرا و یک سوم دیگر نیز اصولگرای تحول خواه و نواصولگرا.

حذف لاریجانی و روحانی
چهارم. برخی نوشتند که لاریجانی و روحانی از اعضای حقیقی حذف شدند و با سمت حقوقی حاضرند و این پیام ها دارد. به نظر نمی رسد چنین باشد. چه آنکه دوره قبل نیز  احمدی نژاد با سمت حقیقی حذف شد و بعد هم به عنوان عضو حقیقی اضافه شد.

نقش آیت الله
پنجم. نقش آیت الله شاهردوی در تغییر جایگاه سیاسی مجمع را باید جدی تر مورد توجه قرار داد. نکته برجسته در این حوزه ویژگی فراجناحی و سعه صدر بالا و ارتباط گسترده آیت الله با گروه های مختلف سیاسی است. از اینجهت جایگاه مجمع به نقطه ایده آل خودش نزدیک می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دعوت مردم از مسولین در دفاع از حرم:

اکنون که تعداد زیادی از بهترین جوانان کشور ما در این راه شهید شده اند، از مسؤولین صدیق ایران و مراحع عظام تقلید و مسؤولین محترم صدا و سیما و مداحان دلسوخته اهل بیت که برای مردم "تعیین کننده راه" هستند توقع داریم آنها هم خودشان در این راه قدم بگذارند، و اگر خودشان پیر و ناتوان هستند فرزندان عزیزشان را به دفاع از حرم و مقابله با فتنه های صهیونیستی-سعودی بفرستند.
ما ملت ایران فرزندان مسؤولین و مراجع تقلید و رؤسای صدا و سیما و مداحان اهل بیت را به دفاع از حرم دعوت می کنیم حتی اگر این دردانه ها، چاق و فربه هستند، یا اگر مادرزادی مدیر و رئیس هستند یا اگر کارخانه دارند و یا اگر تجارت می کنتد و حتی اگر در دانشگاه های اروپا و آمریکا مشغول اخذ مدرک هستند و یا حتی اگر در در حوزه های علمیه درس اخلاق و فقه برای مردم می خوانند را دعوت می کنیم در دفاع از حرم در سوریه شرکت کنند. اکنون که باب بهشت باز است حیف است این آقایان که در این کشور از امکانات مادی در حد وفور برخوردارند و دغدغه ای به جز دین مردم ندارند از بهشت موعود بی نصیب باشند.
سرور
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بسیار سبکی بود.
در ضمن احمدی نژاد هیچوقت عضو حقیقی نبود که حقوقی شود اما لاریجانی عضو حقیقی بود و تبدیل به عضو حقوقی شد.
بقیه تحلیل هم در همین حد بدون منطق و ناشی از دیدگاه حب و بغض صرفا سیاسی.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
دوست بدون حب و بغض یه بار دیگه بخون اصلا این مطلبی که شما انتقاد کردی در متن نیست
amir
Iran, Islamic Republic of
با سلام،
امیدواریم و آرزو میکنیم که قانون "از کجا آورده اید؟" (که 30-20 سال تمام رئیس قبلی مجمع مانع تصویب و ابلاغ آن بود!)، از تایید و تصویب ریاست محترم جدید مجمع عبور نموده و به همه مدیران و مسئولان نظام ابلاغ شود.
به امید آن روز.
یا حق
علی(ع)یارتون فرزندان امام و.انقلاب
تمنا
Iran, Islamic Republic of
از رهبر عزیز تشکرمیکنم بابت این انتخاب ها که دل ما 16 میلیون و خیلی احمدی نژادی ها را شاد کردند . یکسری کوته فکر میگویند این انتخاب ها دهن کجی به رای مردم بوده در صورتی که ارتباطی ندارد شما دو سه ماه پیش رفتید و رایتان را دادید و انتخابات تمام شد عده ای گویا همچنان در فاز انتخابات سیر و سفر میکنند نه جانم تموم شد رفت رای را هم دادی رئیس جمهور عزیزت هم رئیس جمهور شد این انتخاب ها همیشه بر اساس انتخاب رهبری صورت میگیره اگه به رای و رای گیری بود یه انتخاباتی ترتیب میدادن پس فهمیدی ربطی نداره بفهم بعدشم آقای رئیسی 16 میلیون رای داره مثل اینکه 16 میلیون را بدجوری دست کم گرفتید مهم اینه این برای 16 میلیون نفر هم جایی هست که افرادی که مورد مقبولشان است جای مهمی مشغول کار شوند خواهشا با حاشیه سازی روی دوقطبی سازی فضای مملکت استارت نزنید فراموش نکنید ما هم کم نیستیم و از خودمان و افراد قابل اعتمادمان دفاع میکنیم حالا بروید و . . .
Iran, Islamic Republic of
پس دل ان 24 میلیونی که به روحانی رای دادند چه شد؟ جایگاه این مردم و نمایندگانشان در مجمع تشخیص کجاست. قالیباف بنا به گفته توکلی و دیده بان شفافیت تخلف واضح و مشخص دارد. احمدی نزاد بنا به گفته دیوان محاسبات محکومیت دارد. چگونه این افراد وارد مجمع تشخیص شدند اما خاتمی با حداقل 30 میلیون هوادار و نمایندگان حامی ان 24 میلیون نه؟ امیدوارم کسی جواب بدهد.
تمنا
Iran, Islamic Republic of
خب دوست عزیز الان مگر آقای روحانی رئیس جمهور نیست ؟ هست دیگر و دل 24 میلیون هموطن هم شاد است بعدشم مگر آقای محمد رضا عارف فعال اصلاح طلب را ندیدید که جزو این انتخاب هاست بعدشم برای آقایان احمدی نژاد و قالیباف پاپوش درست کردند . خود دکتر احمدی نژاد در بیانیه ای توضیح دادند و از خود دفاع کردند . آقای قالیباف هم چند روز پیش در مصاحبه گفتگوی ویژه خبری توضیح دادن که چه شایعات نا جوانمردانه ای برای ایشان ساختند بعدشم کی آقای توکلی کی همچین حرفی زده در ضمن این آقایان اگر کاری کرده بودند الان زندان بوند مثل همان موقعی که جناب حسین فریدون برادر رئیس جمهور که مدتی در زندان به سر بردند و بعد با وثیقه میلیاردی بیرون آمدند پس معلومه این آقایان کاری نکردند مورد انتخاب رهبر عزیز هستن و هردو همین آقای احمدی نژاد حامی مستضعفان بودن و خیلی خدمات در دوره خود داشتند که هنوز هنوزه خیلیها طرفدار ایشان هستن همچنین آقای قالیباف در 12 سال مدیریت جهادی خود کم برای تهران زحمت نکشیدند و تهران را تهران کردند که خیلیها هستن از کارنامه ایشان دفاع میکنند فراموش نکن ایشون هشتمین شهردار برتر دنیا در 1387 شدند...موفق باشید ...
ناشناس
بروعموبرای فتنه گروآشوب گردرهیچ جای دنیا مسئولیت نمی دهند برو خوش باش
Iran, Islamic Republic of
به کی جواب دهد؟
Iran, Islamic Republic of
سال ۸۸ همون ۱۴میلیون رای دهنده به آقای موسوی که شدند خش و خاشاک ولی الان ۱۶میلیون رای یعنی آقای رئیسی شدند دولت سایه. ما آخر سر متوجه نشدیم اون ۱۴میلیون قلع و قمع شدند و حتی در گزینش ادارات سوال میکردند که به کی رای دادید و اگر رای به آقای احمدی نژاد نبود بعضاً رد صلاحیت می شدند ولی الان ۱۶میلیون کم نیستند و جای مهم باید مشغول بشوند.
سیاست است دیگر هرجا به نفع باشد .......
تمنا
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز گویا شما فراموش کردی همین جناب روحانی چه حرفی درباره کسانی که به او رای نداده بودند گفته بیسواد بی شناسنامه پس ما هم مثل شما دیگر یک جور دیگر من طرفدار آقای احمدی نژادم البته هنوز که هنوزه سر این حرف خس و خاشاک انتقاد دارم و قبول دارم حرفشان خوب نبود و شما حق دارید اما شما یکبار به خاطر اینکه 16 میلیون هموطنت بیسواد بی شناسنامه خطاب شدند ناراحت شدی ؟ نه واقعا ناراحت شدی ؟ بعدشم آقای موسوی سال 88 باعث شدند مملکت آشوب شود و باعث شدند ضد انقلاب ها و منافقین از آب گل آلود ماهی بگیرند نکند انتظار ایشون رو بذاریم تو ویترین برای تماشا ....بعدشم کی کسانی که به آقای احمدی نژاد رای ندادن رد صلاحیت شدن خواهشا سند و مدرک اگه هم چنین بوده شاید توی فتنه 88 نقش داشتن ... همون 14 میلیونی که شما میگویی مملکت را به آشوب کشیدند و به رای اکثریت احترام نگذاشتند اما آیا این 16 میلیون چه آیا چنین کاری کردند ؟
در ضمن در این لیست آقایان عارف . صانعی . انصاری . ناطق نوری هم هستن که اصلاح طلب هستن چرا در این موضوع چیزی نمیگویید
سدنا
Iran, Islamic Republic of
تمنا جان من طرفدار احمدی نژاد نیستم ولی شما که طرفذار احمدی نژاد هستی چطور میگی خس و خاشاک رو به اون 13 میلیون نفر بوده ؟؟؟؟
من روز جشن احمدی نژاد از محل کارم برمیگشتم صحبت هاش رو شنیدم و اون چیزی که گفت کاملا واضح بود گفت 40 میلیون مردم اومدن و حماسه آفریدن حالا تعدادی خس و خاشاک دنبال ایجاد اغتشاشن که بعدا تو یه مصاحبه گفت که من اصلا منظورم اینی که پخش کردن نبوده حرفم شفافه من صف اونایی که تو انتخابات شرکت کرده بودن و آدمایی که قصد ایجاد اغتشاش رو دارن رو از هم جدا کردم یعنی حرفش طوری بود که من که بهش رای نداده بودم بهم برنخورد چون تو حرفش ماهایی که بهش رای ندادیم هم جز حماسه آفرینان حساب میشدیم
اما چطور میشه که مردم یه کلمه خس و خاشاک رو میبینن و 9 ماه کشور رو به اون وضع میکشن که جرات رفت و آمد نداشتیم والا
ولی الان 4 سال هست که حداقل 50 بار به کسایی که بهشون رای ندادن حرفا و نسبتهای ناروا دادن چه شده چرا اینها دیده نمیشه؟؟؟؟
تفاوت مرام هست
اصغر
Iran, Islamic Republic of
یکی دیگرازصفات شنیع وزشت فتنه گران اصلاح طلب دروغگویی وتهمت بی حدوحساب نسبت به مخالفان خوداست درکجا ودرچه تاریخی احمدی نژادگفت 14میلیون رای دهنده موسوی خس وخاشاک هستند ایشان گفت 42میلیون درانتخابات شرکت کردندحالا عده ای خس وخاشاک فتنه گری کردندضمنارهبرانقلاب فتنه گران رانانجیب بی حیاولوده خواندندودروغ بعدی هم سئوال گزینش است که اولین این دروغ رامنافقین اول انقلاب رواج دادندبنده بیش ازبیست سال مسئول استخدام یکی ازسازمانهای دولتی بودم درهیچ دولتی دروقت استخدام این سئوال را ازمتقاضی نمی پرسیدندحتی دردولت اصلاحات وسازندگی
علی
Iran, Islamic Republic of
به نظرم تحلیل کاملا منصفانه ای بود جز آنکه یک سوم سهم اصلاحات شاید قابل مناقشه باشد
افشاری
Iran, Islamic Republic of
بهترین انتخاب ایت اله هاشمی شاهرودی بود تشكر از رهبر فرزانه امیداست همه اشخاص سیاسی و اجرایی و قانون گذاری برای سرنوشت کشور مفید باشند
Romania
عضویت آقای توکلی و قالیباف و ریاست آقای شاهرودی واقعا جای تبریک داره
سلام ودرود بررهبر معظم انقلاب
Iran, Islamic Republic of
درود بی پایان
Iran, Islamic Republic of
واقعا بسیار مناسبند
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
متن جالبیست والبته اقای شاهرودی مرد مومن ومهربانیست که به دورازباند وسواستفاده های معمول هستن