کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایده‎های نوآورانه جهانی برای افزایش فرزندآوری

22 مرداد 1396 ساعت 7:22

یادداشت حاضر با هدف جمع‎آوری ایده‌های نو و خلاقانه در مواجهه با این معضل در کشورهای مختلف دنیا و با تأکید بیشتر بر راهکارهای فرهنگی و اجتماعی، به رصد اقدامات مرتبط با افزایش فرزندآوری پرداخته است.


به گزارش جهان نیوز؛ کاهش نرخ باروری و پیر شدن جمعیت معضل امروزین بسیاری از کشورهای دنیا و بخصوص کشورهای صنعتی است. یادداشت حاضر با هدف جمع‎آوری ایده‌های نو و خلاقانه در مواجهه با این معضل در کشورهای مختلف دنیا و با تأکید بیشتر بر راهکارهای فرهنگی و اجتماعی، به رصد اقدامات مرتبط با افزایش فرزندآوری در کشورهای مختلف پرداخته است. بدیهی است جمع‎آوری و ذکر تجربیات کشورهای مختلف به معنای تأیید و صحه گذاشتن بر رویکردها و راهکارهای آنان نیست و هرگونه ایده پردازی برای مواجهه با معضل سقوط نرخ باروری و افول فرهنگ فرزندپروری در جامعه اسلامی ایران بایستی مبتنی با ضوابط و اقتضائات بومی و مذهبی کشور صورت گیرد.

بر اساس اعلام سازمان ملل، بیش از ۴۵ درصد کشورهای جهان برنامه جامع افزایش فرزندآوری دارند.
در سنگاپور واقعیت‎هایی همچون افزایش سن ازدواج، بالابودن ساعات کاری حتی تا ۱۱ ساعت در روز، افزایش سطح تحصیلات زنان و تمایل به اشتغال در آنان و... به کاهش نرخ باروری منجر شدند. لذا با کاهش بی‎سابقه در نرخ تولد، دولت سنگاپور از اوایل دهه ۱۹۸۰ رویه ترویج فرزندآوری و افزایش جمعیت را در دستور کار خود قرارداد و در این راستا سیاست‎ها و ایده‎های خلاقانه جالبی اتخاذ شدند. در سال‎های اخیر کمپین‎های رسانه‎ای مختلفی با شعارهایی همچون؛
«سه فرزند یا بیشتر، اگر توانش را دارید»
«فرزندان، زندگی بدون آنها پوچ است»
«زندگی شاد است، اگر شما پدر یا مادر باشید»
«بهترین هدیه‎ای که می‎توانید به فرزندتان بدهید، خواهر یا برادر است»
و کمپین‎ها و شعارهایی از این قبیل شکل گرفت. نمونه‎ایی از پوسترهای تولیدشده تبلیغاتی این کمپین ها در سنگاپور را در ادامه می‎بینید.

همبستگی خانوادگی؛ کلید خوشبختی است.
بعلاوه، دولت سنگاپور در اقدام دیگری در سال ۲۰۱۲ با راه‎اندازی کمپینی به نام «شب ملی» به ترغیب احساسات وطن‎دوستانه مردم برای افزایش جمعیت کشورشان در شب ملی این کشور (۶ آگوست) پرداخت. این کمپین که با همکاری یک نهاد غیردولتی راه‎اندازی شد از گیاه «نعناع» به عنوان یک نماد استفاده می‎کند. در همین راستا کلیپی با اجرای یک خواننده رپ تهیه شد که با شعارهای وطن دوستانه، از همسران می‎خواهد بجای تکان دادن نمادین پرچم سنگاپور در شب ملی این کشور، نعناع بخورند، دهان خود را خوشبو کنند و برای آینده سنگاپور فرزند متولد کنند.

۹ آگوست؛ شب ملی سنگاپور با نماد نعناع برای ترویج فرزندآوری
کشور آلمان نیز یکی از کشورهای سالمند جهان است که در بین سایر کشورهای اروپایی کمترین درصد جمعیت کودک را دارد. طبق گزارش دولت فدرال آلمان در سال ۲۰۱۱ تعداد کودکان زیر ۱۸ سال در این کشور نسبت به سال ۲۰۰۰ تا ۱۴ درصد کاهش یافته است، ضمن اینکه ۱۵ درصد از این کودکان زیرخط فقر زندگی می‎کنند. طبق پیش‎بینی سازمان ملل متحد، با ادامه وضعیت فعلی کاهش نرخ تولد در آلمان، در سال ۲۰۵۰ تنها ۷۰ میلیون نفر آلمانی در این کشور زندگی خواهند کرد. لذا دولت آلمان سیاست‎های مجدانه‎ای را برای افزایش جمعیت خود اتخاذ کرده است.

خدمات ویژه و رایگان دولت آلمان به نوزادان و مادران
در فنلاند، دولت در اقدامی فرهنگی، برای هر مادر باردار پیش از وضع حمل بسته‎‏ای به عنوان خوشامدگویی به نوزاد هدیه می‎کند که حاوی لباس، اسباب‎بازی و لوازم موردنیاز مادر و کودک در هفته‎های اول تولد است.

بسته خوش‎آمدگویی دولت فنلاند به نوزادان
روسیه نیز در سال‎های متمادی با کاهش نرخ تولد نوزادان روبرو بوده است و در دهه‎های اخیر قویا به دنبال افزایش نرخ باروری خود بوده است. راهکار اول ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تغییر هرم جمعیتی این کشور، مثل بسیاری دیگر از کشورهای غربی، عمدتاً اقتصادی بود. او در سال ۲۰۰۶ جایزه‎ای معادل ۹۲۰۰ دلار آمریکایی برای فرزند دوم در نظرگرفت.
راهکار دیگر روس‎ها در این زمینه، با خلاقیتی فرهنگی همراه بود. در سال ۲۰۰۷ دولت روسیه اعلام کرد زنانی که در روز ۱۲ ژوئن که مقارن با «روز ملی روسیه» است، فرزند خود را به دنیا بیاورند، از جوایزی همچون یخچال، ماشین و وجه نقد برخوردار خواهند شد. در همین راستا دولت روسیه مقرر کرده بود که روز ۱۲ سپتامبر که دقیقه ۹ ماه قبل از روز ملی روسیه است، روز تعطیل اعلام شود تا مردان و زنان شاغل آن روز را با خانواده خود سپری کنند. این ایده منجر به تولد ۷۸ نوزاد در روز ملی روسیه شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۴.۵ درصد رشد را نشان می‎داد.

جشن تولد و بزرگداشت سالانه متولدین روز ملی روسیه
پوتین سال ۲۰۰۸ را در این کشور به عنوان «سال خانواده» نام‎گذاری کرد و در این سال برنامه‎های فرهنگی مختلفی در راستای نزدیک‎تر کردن عاطفی همسران به یکدیگر و ترویج فرزندآوری بیشتر طراحی و اجرا شد. اولین روز تعطیل این سال به عنوان «روز خانواده، عشق و وفاداری» نام‎گذاری شد که با برنامه‎های مختلفی در سرتاسر روسیه همراه گشت. این روز مصادف بود با روزی که در شهر سنت روسیه، منتسب به یک زوج مقدس به نام‎های «فورونیا و پیتور» است. بر اساس قصه‎های قدیمی روسی، فورونیا که یک ارتودوکس مذهبی بود پیتور را از بیماری نجات می‎دهد و سپس او را به ازدواج خود درمی‎آورد. این زوج سالها با خوشبختی در کنار یکدیگر زندگی می‎کنند تا اینکه هر دو در یک روز از دنیا می‎روند. زندگی این زوج در سنت روسیه به عنوان یک زندگی عاشقانه و وفادارانه شناخته می‎شود.
از برنامه‎های اجراشده که در راستای ترویج ازدواج و تحکیم خانواده بود رونمایی از سازه‎ای نمادین در یکی از پارک‎های جنوب مسکو بود به نام «نیمکت آشتی همسران» که برای افتتاح و رونمایی از آن مراسمی با حضور معاون امور جوانان نخست‎وزیر و مردم منطقه ترتیب داده شد. این نیمکت که در روز افتتاحیه با روبان‎هایی به رنگ پرچم روسیه تزئین شده بود، همانطور که در تصویر زیر دیده می‎شود میانه گودتری نسبت به طرفین دارد و باعث می‎شود دونفری که روی آن نشسته‎اند بی‎اختیار به یکدیگر نزدیک شوند که نمادی از آشتی میان همسران به شمار می‎رود. در این مراسم که یکی از اصلی‎ترین پیام‎هایش تأکید بر محبت و صمیمیت بین همسران و افزایش تعداد فرزندان خانواده‎ها بود، از زوج‎های سالمندی که سال‎ها با یکدیگر زندگی کرده و صاحب فرزند بودند تقدیر شد.

«نیمکت آشتی همسران» در پارک‎های مختلف روسیه
پیرو راه‎اندازی کمپین ترویج ازدواج و تکریم خانواده در روسیه، برنامه‎های تبلیغاتی مختلفی با این هدف در رسانه‎ها و فضاهای خیابانی و مترو به چشم می‎خورد. برای مثال بر روی بیلبوردهای بزرگی در شهرهای روسیه تصاویر کودکانی دیده می‎شود که در بالای این بیلبوردها شعار واحدی نوشته شده است که؛ «سرزمین‎مان به کودکان شما نیاز دارد.»

Наша страна нуждается в ваших детей
همچنین جالب است بدانید طبق یک بررسی آماری در دانمارک، همسران دانمارکی در مسافرت ۴۶ درصد بیشتر رابطه زناشویی دارند و بیش از ۱۰ درصد زنان دانمارکی در مسافرت آبستن می‎شوند. بر این اساس در سال ۲۰۱۴ کمپینی از طرف یک شرکت مسافرتی راه‎اندازی شد که با هدف تشویق همسران به فرزنددار شدن در مسافرت، تورهای مسافرتی را با تخفیف ویژه به آنها ارائه می‎کرد. این کمپین که با شعار «به خاطر دانمارک فرزنددار شوید» فعالیت می‎کند، برای مادربزرگ‎های آینده که تمایل دارند فرزندان‎شان را به مسافرت بفرستند تا به زودی نوه‎دار شوند، تورهایی را با تخفیف ویژه قرار داده است. همسرانی که بتوانند بچه‎دار شدن خود در مسافرت را اثبات کنند تا ۳ سال از لوازم موردنیاز نوزاد بصورت رایگان برخوردار خواهند شد، علاوه بر اینکه بعد از تولد فرزندشان سفر دیگری با امکانات لازم برای کودک به آنها ارائه خواهدشد.

در مهدکودک‎های دانمارک هر مربی تنها با تعداد انگشت‎شماری کودک کار می‎کند
نرخ تولد فرزند در کره جنوبی در سال ۲۰۰۵ برابر با ۱.۱۸ فرزند برای هر زن بوده است که جزو پایین‎ترین نرخ‎های تولد در بین کشورهای توسعه‎یافته محسوب می‎شود. طبق بررسی‎های به عمل‎ آمده، بسیاری از خانواده‎های کره‎ای علت عدم تمایل خود به داشتن فرزندان بیشتر را نگرانی از مخارج تحصیل و مراقبت از فرزندان اعلام کرده‎اند. لذا دولت کره از طرفی با توسعه شبکه تسهیلات دولتی کم‎هزینه برای مراقبت از فرزندان به کاهش هزینه‎های پرورش فرزند روی آورده است و از سوی دیگر، از راه‎های مختلف در نظر دارد این باور عمومی که «داشتن مدرک دانشگاهی لازمه موفقیت است» را در اذهان مردم تضعیف کند.

در کره‎جنوبی سومین چهارشنبه هر ماه روز خانواده است
همچنین یکی دیگر از اقدامات فرهنگی و خلاقانه دولت این کشور برای افزایش نرخ باروری، اختصاص یک روز در ماه برای خانواده است. در این طرح که در سال ۲۰۱۰ کلید خورد، سومین چهارشنبه‎های هر ماه به عنوان «روز خانواده» نام‎گذاری شده است که در آن ادارات و نهادهای دولتی کارکنان خود را زودتر مرخص می‎کنند تا بیشتر وقت خود را در خانواده سپری کنند. کره‎ای‎ها معتقدند این کار هرچند به طور غیرمستقیم، بر افزایش فرزندآوری و رسیدگی بهتر به تربیت فرزندان تأثیرگذار بوده است.
از دیگر راهکارهای دولت کره برای افزایش جمعیت، ارائه خدمات رایگان برای هزینه درمان نازایی و ناباروری و ارائه مرخصی‎های مربوط به امور خانوادگی بوده است.

گردهمایی ۳۰۰ مادر در پارک شهر هاینام کره جنوبی به مناسبت افزایش نرخ باروری در این شهر به ۲.۴ فرزند
ژاپن نیز با نرخ باروری ۱.۴۲ فرزند به ازای هر زن، جزو کشورهای دارای پایین‎ترین آهنگ رشد جمعیت است. ژاپنی‎ها در اقدامی جالب برای ترغیب خانواده‎ها به داشتن فرزند به ساخت «روبات نوزاد» پرداختند. این روبات می‎خندد، گریه می‎کند، وقتی تکانش بدهند آرام می‎شود، اگر قلقلکش بدهند می‎خندد و حتی آب بینی‎اش هم بعد از گریه راه می‎افتد. سازندگان این روبات امیدوارند مشاهده این روبات نوزاد خانواده‎های ژاپنی را به داشتن نوزاد واقعی ترغیب کند.

روبات نوزاد ژاپنی برای ترغیب خانواده‎ها به فرزندآوری
مشکل کاهش فرزندآوری در دنیا به بحرانی فراگیر تبدیل شده است که بسیاری از کشورهای جهان و بخصوص کشورهای صنعتی و مدرن با آن دست‎وپنجه نرم می‎کنند. نوشتار حاضر هرچند عمدتاً به دنبال یافتن راهکارهای عینی و ایده‎های عملیاتی در ارتباط با این موضوع بود، ولی در حاشیه این رصد میتوان دستاوردهای تحلیلی دیگری را نیز از نظر گذراند. راهکارهایی که به طور عمده بر سه محور تمرکز داشتند:
- کمک‎ها و تسهیلات اقتصادی
- سوق دادن جوانان مجرد به ازدواج و همسریابی
- تلاش برای پررنگ‎تر کردن روابط عاطفی بین همسران
لذا به نظر می‎رسد برای فائق آمدن به معضلات جمعیتی می‎بایست با گفتمان سازی و اصلاح نگرش افراد به مفهوم توفیق و خوشبختی در زندگی و بازسازی مفهوم حضور زن در اجتماع به ایده‎های همسو با فرهنگ و باورهای بومی جامعه خود دست یابیم.
منبع: فارس


کد مطلب: 540631

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/540631/ایده-های-نوآورانه-جهانی-افزایش-فرزندآوری

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com