کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش جامعه به 2 خبر

رفراندوم این روزهای جامعه ما

21 مرداد 1396 ساعت 21:22

مساله اصلی واکنش ها به این پیام است. اثر این پیام چه بود؟ این خبر تا کجا نفوذ پیدا کرد؟ چه میزان واکنش ایجاد کرد؟ از واکنش های هیجانی و خبری عبور کنید. بالاخره هر نوع ساختار شکنی جذابیت خبری هم دارد. سوال این است که حوزه اثر چه میزان است؟ چه تعداد از هم صنفی هایش را همراه کرد؟


گروه جامعه جهان نیوز، محسن مهدیان: رفراندوم تنها پای صندوق رای نیست. خیلی وقت ها از کنش مردم می توان "سبک تصمیم گیری" و "جهت گرایش های اجتماعی" را تحلیل کرد.

*دو خبر را بدون هرگونه مقایسه ارزشی مدنظر قرار دهید.

#شهیدحججی

#مهدوی‌کیا


یکم. خبر شهادت محسن حججی را از جهت کنش های اجتماعی مورد تحلیل قرار دهید. حتما به نتایج شگفت انگیزی می رسید.

یک اثرش محبت پرحرارت مردم نسبت به مردان شجاع و باغیرت مدافع حرم.

اثر دیگر اهمیت تقابل با جریان های تروریستی در خارج از مرزها.

اثر سوم یک تلنگر درونی در جامعه؛ این عکس ها و نوشته ها سراسر تذکرست و تنبه.

اثر نهایی رشد معنوی جامعه است. و دهها آثار دیگر که قابل شمارش است.

با یک خبر هزاران یادداشت و دلنوشته منتشر و توزیع گسترده می شود و مورد استقبال قرار می گیرد. همه گروه ها و رسانه ها با هرنوع گرایش سیاسی و فرهنگی درگیر ماجرا می شوند. شعرها سروده و طرح ها و نقاشی ها کشیده می شود. سرود و آواز و موسیقی و کلیپ و غیره همه نشانه های یک تحرک اجتماعی گسترده است. همه و همه نیز مردمی و خودجوش است. از خبر شهادت فراتر رویم؛ بحث سر یک "شناخت" از "گرایش های مردم" است.  
 
دوم. تحلیل واکنش های اجتماعی نسبت به نقطه مقابل این خبر را هم ارزیابی کنید. نقطه مقابل این خبر بازی مقابل تیم رژیم صهیونیستی است.

اصل خبر اولیه غرض ما نیست. دو فوتبالیست می توانند جاهلانه و یا طمع ورزانه دچار این خطای فاحش شده باشند.

خبر مقابل شهادت محسن حججی، خبر دفاع یک فوتبالیست از این تابوشکنی است.
چرا دومی مهمترست؟ چون دفاع این بازیگر فوتبال، کاملا آگاهانه صورت گرفته است و دقیقا هم در یک بازه زمانی نسبت به خبر شهادت حججی منتشر شده است و بجهت "محتوایی" نیز کاملا در نقطه مقابل آن قرار دارد.
 
اشتباه نشود. این فوتبالیست هم مهم نیست. از یک فوتبالیست مگر چقدر انتظار است؟ کسی که خوب شوت می زند الزاما اهل فکر و تحلیل نیست. باید برای جهل عمیقش دلسوزی کرد و راهنمائی شود.  چه بسا اگر برایش توضیح دهند آیا شما حاضرید با تیم فوتبال تروریست های داعشی که امثال محسن را به شهادت رساندند مسابقه دهید، به فکر فرو رود و حرفش را پس بگیرد.


مساله اصلی واکنش ها به این پیام است. اثر این پیام چه بود؟ این خبر تا کجا نفوذ پیدا کرد؟ چه میزان واکنش ایجاد کرد؟ از واکنش های هیجانی و خبری عبور کنید. بالاخره هر نوع ساختار شکنی جذابیت خبری هم دارد. سوال این است که حوزه اثر چه میزان است؟ چه تعداد از هم صنفی هایش را همراه کرد؟ چه میزان توان کمپینی پیدا کرد؟ ادبار و واپسی اجتماعی به این خبر معنادارست. ماجرا آنقدر تلخ می شود که مجبورست نه تنها کامنت های همان پست که کامنت های چند پست قبلی را هم در شبکه اجتماعی اش حذف کند تا کمتر بشنود.

این تحلیل کنشی خودش یک رفراندوم است؛ یک انتخابات است.  شناخت دقیق مردم ما ازین طریق است. گرایش غالب در جامعه را باید بدین روش برآورد ساخت. نتایج انتخابات همیشه تصویر دقیقی از جامعه نمی دهد. خیلی وقت ها خروجی صندوق رای ناشی از تدلیس آراست. باید سر بزنگاه های طبیعی که قدرت های ویرانگر و فریبنده تبلیغاتی غائبند، جامعه را تحلیل کرد.


کد مطلب: 540588

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/540588/رفراندوم-این-روزهای-جامعه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com