پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

سه فیلمی که خشم سعودی‌ها را برانگیخت

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب: 540543
اخیراً بسیاری از شبکه‌های اجتماعی به معرفی محتوای سه فیلمی که نشانگر حقایق جامعه سعودی است و باعث بروز بحران‌های داخلی در این کشور شده، پرداخته‌اند.
به گزارش جهان نيوز، به نقل از البدیل، دیرزمانی است که صنعت سینما در اشکال مستند و روایی به دنبال نشان دادن حقیقت است و بسیاری از سازمان ها برای برآوردن اهداف خود به آن پناه می برند. این در حالیست که در برخی موارد سازمان های ناظر بر سینما از نشان دادن حقایق امتناع می ورزند.
در همین راستا بسیاری از شبکه های اجتماعی به معرفی سه فیلمی که نشانگر حقیقت جامعه سعودی است و باعث بروز بحران های داخلی در این کشور شده، پرداختند.
مرگ شاهزاده
شبکه بی بی سی در سال 1980 فیلم مستندی با نام مرگ شاهزاده پخش کرد. این فیلم درباره «مشاعل بنت فهد بن محمد آل سعود»، نوه محمد بن عبدالعزیز آل سعود است که در 19 سالگی و در سال 1977 میلادی به اتهام ارتباط نامشروع با یک مرد انگلیسی اعدام شد. این در حالیست که خاندان پادشاهی سعودی هیچ گونه بیانیه ای در این باره منتشر نکرد و همه گمان می کردند خانواده مشاعل وی را برای ادامه تحصیل به لبنان فرستادند. در آنجا رابطه عاطفی میان مشاعل و برادرزاده سفیر عربستان در لبنان برقرار شد و حتی پس از بازگشت مشاعل به عربستان این رابطه ادامه یافت، اما اعضای خاندان سعودی این رابطه را انکار کردند. در نتیجه مشاعل تلاش کرد تا در پوشش مردانه به همراه آن مرد از کشور خارج شود، اما این قضیه در فرودگاه لو رفت و آنها بازداشت شدند.
آنتونی توماس، کارگردان این فیلم گفت محاکمه مشاعل مورد قبول نیست؛ زیرا حکم فرد زناکار در اسلام مشخص است اما وی بر خلاف این قانون اعدام شد. حکم فرد زناکار سنگسار است اما مشاعل نه تنها سنگسار نشد بلکه در مکانی دور از چشم همه اعدام شد.
گفتنی است پخش این فیلم برای مدت زمانی باعث قطع روابط دیپلماتیک عربستان و انگلیس شد.

سه فیلمی که خشم سعودی ها را برانگیخت
 
محاصره مکه
شبکه بی بی سی در ماه جولای امسال مستندی از تسلط 200 سرباز به سرکردگی «جهیمان العتیبی» بر خانه کعبه پخش کرد. در حقیقت این فیلم بازسازی وقایع حادثه 20 نوامبر سال 1979 است که العطیبی از مردم خواست تا با محمد عبدالله القحطانی به عنوان خلیفه مسلمانان بیعت کنند.
در آن زمان عربستان برای جلوگیری از درگیری در خانه کعبه به استفاده از اسلحه متوسل شد. این در حالیست که مقامات سعودی در آن دوران فتواهایی مبنی بر مباح شمردن استفاده از سلاح و درگیری در خانه کعبه صادر می کردند.

سه فیلمی که خشم سعودی ها را برانگیخت
 
Zero dark thirty
این فیلم روایی در سال 2012 بر پرده سینما به نمایش در آمد. در این فیلم به کشته شدن اسامه بن لادن، سرکرده گروه تروریستی القاعده پرداخته شد و در این فیلم، بن لادن و مجموعه تروریستی اش به گروه های سعودی نسبت داده شده‌اند.

سه فیلمی که خشم سعودی ها را برانگیخت
منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سروش
Iran, Islamic Republic of
باز خوبه اگه هیچ کاری نکردید دست کم اسم و موضوع این فیلم هارو منتشر کردید. خدا خیرتون بده.