سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۵
۵۰
حجاب فرمایشی معاون جدید روحانی

با حجاب مینو خالقی، نامداری و میرزاخانی چه کنیم/ حکایت این روزهای انتخاب حجاب اختیاری!

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 540437
کمترین پیام این تغییر آن است که حجاب یک ظاهرسازی فرمایشی و رسمی است نه یک اعتقاد و سبک زندگی.
با حجاب مینو خالقی، نامداری و میرزاخانی چه کنیم/ حکایت این روزهای انتخاب حجاب اختیاری!
گروه فرهنگی جهان نيوز، محمدرضا زائری طی یادداشتی نوشت: اگر این خبر درست باشد که خانم دکتر جنیدی به خاطر اقتضای مسؤولیت جدیدشان مجبور شده اند پوشش چادر را انتخاب کنند خیلی باعث تأسف است و نشان می دهد مسؤولان کشور که احتمالا هدف ترویج حجاب اسلامی را دارند، متوجه نیستند که این کار نه تنها هدف آنها را محقق نمی کند بلکه اثر تخریبی برای ارزشهای دینی در افکار عمومی دارد.
 
کمترین پیام این تغییر آن است که حجاب یک ظاهرسازی فرمایشی و رسمی است نه یک اعتقاد و سبک زندگی، و آن وقت به کسانی که خارج از کشور حجاب را رعایت نمی کنند هیچ ایرادی نمی توان گرفت! 
 
اصلا در آن صورت آقایان رد صلاحیت خانم مینو خالقی را چه گونه توجیه خواهند کرد؟ وضعیت بلاتکلیف ما در انتشار عکس مرحوم مریم میرزاخانی یا موضوع خانم نامداری و ... ناشی از همین سیاست هاست!
 
*حکایت این روزهای انتخاب حجاب اختیاری!

از سوی دیگر «نیره ساری» نیز طی یادداشتی نوشته است: یکی از سطوح برنامه‌ریزی شده که بی‌شک می‌توان نام جنگ را برای آن انتخاب کرد، هشتگ‌های مختلف و جریان‌سازی‌هایی است که در فضای مجازی به راه می‌افتد. از این راه توجه مردم از مسائل مهم و حیاتی به سمت و سو‌های دیگری هدایت می‌شود که هر چند با اهمیت، اما مسائل دست چندمی محسوب می‌شوند.

حجاب نیز از همین قبیل موضوعات قابل اهمیتی است که نباید اسیر سطحی‌نگری شود، به طور حتم اگر زیر‌بنای دینی و اعتقادی مردم در یک کشور اسلامی رعایت می‌شد، این مهم نیز خود به خود قابل حل بود و دیگر نیازی نبود تا مخالفان از اجباری بودن آن حرف بزنند و موافقان از اختیاری بودن آن اذیت شوند.

در یک طرف عده‌ای قرار دارند که روی موج راه افتاده در مورد حجاب، فریاد مخالفت با اجباری بودن آن را سر می‌دهند، اما در مقابل عده‌ دیگری هستند که می‌گویند این روزها با اختیاری بودن حجاب اذیت می‌شوند. همان‌هایی که معتقدند اگر حجاب اجباری نبود دایره مهربانی بیشتر می‌شد، عرصه را تا جایی تنگ کردند که موافقان انتخاب حجاب معتقد هستند برای این انتخاب اختیاری مورد نامهربانی واقع می‌شوند.

مخالفان در جهت توجیه و تقویت موضع خود، به توجیهات و شبه‎استدلال‎های درون‎دینی رو می‎آورند و تلاش می‎کنند محملی دینی برای چیزی که به آن تمایل دارند بیابند و شکل انفرادی به موضوعی بدهند که تبعات و آثار آن کاملاً اجتماعی و جمعی است.

ابتدا دو گزاره برای پاسخ به این شبهات مطرح می‌شود:
اول اینکه احکام اسلام تابع مصالح و مفاسدند، وقتی در اسلام حکمی مطرح می‌شود مصلحتی دارد. ولو اینکه ما آن مصلحت را ندانیم از آنجا که خداوند حکیم کار عبث نمی‌کند و سخن او سدید و با دلیل است باید سخن او را پذیرفت.

دوم اینکه رعایت احکام اجتماعی نیز همچون سایر مسائل برای اصلاح وضع اجتماع لازم است.
در نتیجه حجاب یک حکم اجتماعی است چون وجوب آب در جایی مطرح می‌شود که عده‌ای جمع باشند وگرنه یک زن یا مرد تنها که حجاب لازم ندارد. پس طبق دو نکته بالا اولاً مصلحتی در وجوب امر حجاب قرار دارد و ثانیاً چون یک حکم اجتماعی است مصلحتی بارز در آن وجود دارد که اگر رعایت نشود ، مفسده‌ای به همراه خواهد داشت، اما روند در پیش گرفته شده برای این جنگ مجازی راه افتاده در مخالفت با حجابی که شکل قانونی دارد، به‌گونه‌ای در حال پیشروی بوده که متأسفانه گویی نوعی ناهنجاری ناخواسته و تازه‌ای در انتظار جامعه است که بی‌شک به نفع هیچ کس نخواهد بود الا یک گروه!

یکی از نکات جالب توجه در این جنگ مجازی تکیه بر لفظ اجبار بود؛ چراکه در شروع، هشتگ‌گذاری «اگر_حجاب_نبود» آغاز شد، اما چندی بعد با اضافه شدن کلمه اجباری به «اگر_حجاب_اجباری_نبود» تغییر یافت. لفظ اجبار یکی از همان‌هایی است که مخالفان بار منفی به آن القا کرده‌اند که ما از آنها بترسیم. در حالی که خود برای کشورشان طوماری از اجبار‌های اجتماعی دارند.

فارغ از اصل درست این قانون که بسیاری از ما به دنبال آن نرفتیم که اگر می‌رفتیم بی‌شک بر موج هشتگ‌گذاری‌های مجازی سوار نمی‌شدیم، اما کاش سعی کنیم تا یک سری از اصول و قوانین اخلاقی را برای خود تعریف کنیم و به آن پایبند باشیم. اگر ما با چیزی که دستور خدا است مخالف هستیم، تاوان این مخالفت‌ها را از حامیان و طرفداران آن نگیریم. مخالفتی که منجر شده است تا در این جنگ مجازی هر چند غلط این عده هم معتقد باشند اگر حجاب اجباری نبود چه بسا نگاه دیگران محترمانه‌تر بود و کسی فکر نمی‌کرد با انتخاب شخصی حجاب حقی از دیگران سلب شده است.

در کدام کیش، آیین و منطقی که حداکثر آزادی را در خود جای داده است، برخورد سخیف با حجاب اختیاری که از سوی افراد انتخاب شده است، صورت می‌گیرد؟! چنانچه در یکی از توییت‌های جنگ حجاب اجباری فضای مجازی، بانوی ایرانی ساکن در کانادا نوشته بود بخش عمده‌ای از سؤالات مطرح شده از بنده در مورد حجاب اختیاری است که من در اینجا دارم و این بیشتر از هر موضوعی عجیب است! ما برای حجاب اختیاری اذیت می‌شیم و شما برای حجاب اجباری!

شاید اگر به جای وضع کردن قوانین در باب حجاب  سایر قوانین همچون جریمه توهین، دروغ، تهمت، افترا، حسادت، قضاوت و بی‌احترامی به سایر حقوق فردی که تبعات اجتماعی به دنبال دارد، توجه می‌شد و  برای آن حتی جریمه هم تعیین می‌شد، شاهد جنگ اجتماعی بی‌منطق در مورد حجاب اجباری در فضای مجازی نبودیم.(1)

پی نوشت:
1-http://www.javanonline.ir/fa/news/866556
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حالا میگین چه کنیم؟بیش از سی ستل از طراحی استراتژیک فرهنگی کشور میگذره اینم خروجیش
ab
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اینکه اسلام قوانین زیادی برای جامعه اسلامی دارد. پررنگ کردن حجاب بانوان به عنوان نماد جامعه اسلامی کمی بی مورد است. انگار کسی که دروغ می گوید را ممنوع الکار یا ممنوع التصویر می کنند. حجاب هم مثل سایر قوانین اسلام است ولی دیده می شود یعنی کسی که دروغ می گوید به یک نفر دروغ می گوید ولی کسی که بی حجاب یا بد حجاب است کل جامعه او را می بیند. ولی با این شرایط جامعه و آموزش مبانی اسلام حجاب اجباری در جامعه ما خنده دار و بیشتر مایه تمسخر شده است به طوری که خانمی که شلوار جین پاره پاره و مانتو که نه پیراهن جلو باز با یک پیراهن تنک پوشیده ولی یک روسری را بطور نمادین سرش انداخته فقط و فقط آبروی حجاب را می برد و اسلام را مسخره می کند اگه اینچنین افراد بی حجاب باشند به اسلام خدمت می کنند.
Iran, Islamic Republic of
باید دقت کرد که چرا همه سرمایه گذاری دشمن امروز روی مساله بی
حجابی است و چرا هرگز چنین تلاشی را به این شدت روی سایر گناهان ندارد.
دلیلش این است که اولا بی حجابی امروز علنی ترین جلوه حرمت شکنی و مبارزه
با اجرای قانون خدا است و ثانیا اثر آن آنی و فوری است. اگر اثر مال حرام
چند سال و ماه طول می کشد که خود را نشان دهد اما اثر بی حجابی فورا خود
را به صورت به لجن کشیدن نسل جوان و افزایش طلاقها و فرزندان طلاق و سقط
جنین و... خود را نشان می دهد.
تنها کسانی که صحنه دردناک جسد یک جنین بی گناه سقط شده را ندیده اند و
یا کسانی که هرگز ضجه ها و گریه های فرزندان طلاق در دادگاههای خانواده
را نشنیده اند می توانند بگویند بیرون بودن چند تار مو خطری ندارد!
Iran, Islamic Republic of
اولا کدام حجاب اجباری؟ الان کار به بدن نمایی کشیده.
ثانیا قانون اختیاری در هیچ جامعه ای معنا ندارد. در جامعه اسلامی
قانونگذار خدا است و مطلقا کسی حق ندارد جواز شکستن دستور خدا را بدهد.
آری. زنان صدر اسلام هرگز این مساله را اجبار نمی دانستند بلکه افتخار می
دانستند چون نمی خواستند با کنیزان اشتباه شود.
امروزه ظاهرا بردگی از بین رفته اما روحیه برده صفتی و تمنای نگاه شهوت
آلود مردان هنوز در میان بسیاری از زنان باقیست.

ثالثا: شاید فلسفه حجاب عدم تحریم مردان نباشد.
اما فلسفه بی حجابی قطعا هدفی جز تحریک شهوت مردان ندارد.

رابعا: چگونه است که ساعتها میک آپ و آرایش برای زنان ایرانی تحمیل نیست
اما یک لباس گشاد و یک روسری چند گرمی این قدر یبرایشان سخت است؟
Iran, Islamic Republic of
آری. زنان صدر اسلام هرگز این مساله را اجبار نمی دانستند بلکه افتخار می
دانستند چون نمی خواستند با کنیزان اشتباه شود.شما با اين كامنتت عملا به برده داري و نقض حقوق اوليه انسانها در صدر اسلام كه همان آزادي است صحه ميگذاريد.
من من
Iran, Islamic Republic of
البته کنیز مسلمون هم بدون حجاب بوده!
زنان غیر مسلمون بی حجاب بودن!
و زنان مسلمونی که حجاب مو نداشتن هم هرگز توسط پیامبر و امام علی مجازات نشدن! و چنین روایتی هم وجود نداره در مورد مجازات زنان مسلمان بدون حجاب... و یا حکمی در این مورد ...

و در نظر شما! پیامبر اخر و اسلام به دنبال برده داری و پایین اوردن شان زنان مسلمانی کنیز بودن رو داشته و قصد تحقیر اونها ...

ادم می مونه با خودت چند چندی...
اصلا تاریخ اسلام رو می خونی؟
Iran, Islamic Republic of
اقا زنان صدر اسلام براشون اجبار بود خليفه دوم اومد اين قانون رو برداشت و گفت كنيز حق نداره محجبه باشه و آزاده باشه! بيخودي قاطي نكنين و فتواي يه غير معصوم رو به اسم اسلام نزنين!
Iran, Islamic Republic of
وقتی گفته می شود نماد ، معنایش این نیست ، که اسلام نمادهای دیگری ندارد
اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند
یعنی اگر گفتم حجاب نماد است ، نفی نماد بودن سایر نمادها نیست
Iran, Islamic Republic of
برای معرفیمان حروف بیگانه بکار نبریم
Iran, Islamic Republic of
شماها در درجه اول قبل از این که راجع به حجاب دیگران نظر بدهید باید بروید خودتان را درست کنید. دروغگویی، ریا، ربا، دزدی، پارتی بازی، ویژه خواری و ویژه خواهی، آقازاده بازی، فساد و ...
وقتی اینها را در خودتان اصلاح کردید اون وقت در مورد حجاب نظر بدهید.
البته منطورم شخص شماها نیست منظورم کلی است.
صراطی
Iran, Islamic Republic of
هر قانونی و هر حکمی که از طرف خدای متعال صادر شده جای خودشو داره دروغ گفتن خلاف دستور خدای متعاله، بی حجابی هم همینطور، احکام خدا رو برای توجیه رفتار خودمون به هم الصاق نکنیم حق نداریم دروغ بگیم حق هم نداریم بی حجاب باشیم البته در مورد حجاب در جامعه اسلامی بعنوان یک حکم اجتماعی و قانون اجتماعی موظف به رعایتش هستیم.
خدا نفرموده اول دروغ نگید بعد حجاب رو رعایت کنید ما بعنوان مسلمان موظفیم همه احکام خدا رو اجرا کنیم. در مورد احکامی که جنبه اجتماعی داره چه اعتقاد داشته باشیم چه نه وقتی قانونه باید مراعات بشه حتی اگر کسی در این مملکت مسلمان نباشد (البته با احترام به دین و آئینش)
1- مسلمان باید حجاب داشته باشه چه مرد چه زن فرقی نداره حدودش رو هم شرع مشخص کرده
2- احکام اسلامی هم باید رعایت بشه
3-این عزیزانی که نظر میدن اگه حجاب اجباری نبود و... منظورشون رو درست بگن ... مگه احکام خدا دس من و شماست که این نظرها رو میدید
4- مردان می توانند تا 4 زن داشته باشند چرا کسی این حکم رو جدی نمیگیره و براش تبلیغ نمیکنه چون اگه جایی مطرحش کنی میشی آدم هرزه، هوسران، هیز و...
ولی اون افرادی که حجاب اختیاری رو مطرح می کنند کسی کاری باهاشون نداره....
نتیجه این روند طبیعی نیست و ازجایی داره هدایت میشه دوستان ریشه رو بزنید
جریان نفاق در داخل و خارج دنبال این کارن چون بعدش کشور دچار بحران میشه و...
محمود
Iran, Islamic Republic of
با بزرگ کردن موضوعات پیش افتاده ای همچون این موضوع، قصد دارن ذهن افراد جامعه را از فسادهای واقعی و رانت ها دور نگه دارند.
Iran, Islamic Republic of
استصغار گناه و کوچک دیدن آن ، باعث کبیره و بزرگ شدن آن می گردد

گاهی برخی از ماها به خاطر تکرار فراوان بعضی از گناهان آنها را دست کم می گیریم
اما تکرار و فراگیری ، گناه را کوچک نمی کند

حواسمون رو جمع کنیم
Romania
درسته حجاب نباید کاملا اختیاری باشه اما بحثی ک وجود داره حداقل حجابه،مشکلی ک وجود داره حداقل حجابه ن حجاب کامل،افرادی ک متدینند میتوانند حجاب کاملشان را داشته باشند ولی آنهایی ک متدین نیستن و فقط ب عنوان یک عرف اجتماعی باید حجاب داشته باشند،حد حجاب اینها باید چقدر باشد?این در جامعه ی ما مطرح نشده
و همه میدانیم ک همانطور ک پیامبر خدا مسؤل و نگهبان دینداری مردم نبود پس هیچ کدام از ما هم نیستیم پس نمیتوانیم دیگران را اجبار کنیم حتما دین را بپذیرید
Iran, Islamic Republic of
دروغ می گویید. پیامبر نمی توانست دین را به زور به قلب افراد وارد کند اما وظیفه داشت به زور ظاهر جامعه را اسلامی کند تا کسی که قصد دارد سالم زندگی کند مشکلی نداشته باشد. اصلا اگر اظهار عقیده باطل در جامعه اسلامی آزاد بود که نفاق بوجود نمی آمد. اصل وجود نفاق به معنای حاکمیت حق است و بر خلاف تصور شما آنچه بد است این است ظاهر جامعه باطل باشد و افراد را به خود جذب کند.
راستی چرا فکر نمی کنید همه حدود شرعی و تعزیرات اسلام برای گناهانی است که علنتی باشند؟ اگر قرار بود پیامبر کاری به کار آنها نداشته باشد چرا اصلا حد و تعزیری باشد؟
شما باید فرق ابعاد فردی و اجتماعی اسلام را بفهمید. در بحث اجتماعی اسلام کاملا هم اجبار می کند. کسی که اسلام را قبول ندارد اصلا چرا در جامعه اسلامی بماند؟
Romania
کسی ک اسلام را قبول ندارد چرا در جامعه ی اسلامی بماند?!!!ما دوس داریم همه ی دنیا مسلمون شن و آنطور ک قران فرموده دینی ک در آخر پیروز میشه اسلامه،انوقت شما چطور جزیره ی اسلامی درست میکنید و کسی ک با یکی از احکامش مشکل داره رو از جامعه بیرون میکنید?
دورغ نیس،آیه ی 48سوره ی شوری: پس ما تو را نگهبان آن ها قرار ندادیم و جز بلاغ بر تو نیس
ایات دیگری هم هستن مثل107انعام و 99یونس
من هم قبول دارم ک باید ی سری قوانین در جامعه وجود داشته باشه تا همه راحت زندگی کنند و این بر عهده ی مدیر جامعه هس اما میزان این قوانین باید بر اساس خود قران باشه ن میل ما
Iran, Islamic Republic of
دوست داشتن آری
پیروزی مطلق اسلام در جهان هم
اما این یعنی تک تک انسانها مسلمان خواهند شد ؟ شما دلیلی دارید ؟
آری داریم که هیچ نقطه ای از زمین باقی نخواهد ماند مگر آن که شهادت به وحدانیت خدا و رسالت رسول الله از آنجا شنیده می شود ، اما این به معنای ایمان آوردن یکایک انسانها نیست ، بلکه به معنای حاکمیت دولت حق و دولت اسلامیست ، که بانگ حقانیت اسلام را در همه عالم ، زنده می کند و علم اسلام را بپا می دارد .
لذا بحث جزیه هم مطرح است ، جزیه از آنانی گرفته می شود ، که در مقابل اسلام و حق تمکین نکنند و نپذیرند .
Iran, Islamic Republic of
تبعیض در احکام نداریم
کسی که بخشی از احکام را نپذیرد ، مسلمان محسوب نمی شود
Iran, Islamic Republic of
« دورغ نیس،آیه ی 48سوره ی شوری: پس ما تو را نگهبان آن ها قرار ندادیم و جز بلاغ بر تو نیس
ایات دیگری هم هستن مثل107انعام و 99یونس »

چنین آیاتی ناظر به زمانیست که پیامبر مبسوط الید نبودند ، و امکانات برخورد نداشتند
لذا شما می بینید ، موضوع دستور به قتال و جهاد با مشرکان
حتی شیوه برخورد در زنای محسنه زنان که زمانی حبس خانگی و تنگ گیری بر آنان ، و زمان دیگر مرگ است

آمدن دستور دوم به معنای پایان زمان عمل به دستور اول است
Romania
بله،من هم ک گفتم در مقام حکومت باید قوانین و مجازات وجود داشته باشه تا همه چ مسلمان و چ غیر مسلمان راحت زندگی کنند،اما برخلاف شما برخی ها تفکرشان اینگونه است ک همه باید مسلمان باشن ودر غیر این صورت جایی در جامعه ندارند،خب این درست نیس،پیامبر در مقام پیامبری (ن حکومت) ک صد در صد راه حق داشته اند خداوند بارها ب ایشان فرموده ک نگهبان شان نیستی و جز بلاغ بر تو نیست،از طرفی هم این درست نیس ک اگر کسی مسلمان نباشد بر حق نیس،مگر در قران نیامده ک بهشت در انحصار هیچ گروهی نیس?ما نباید دیگران را انطور کنیم ک خودمان میخواهیم.این باعث دین زدگی میشود.حالا قران در مورد حدود حجاب زنانی ک مومن نیستن چ فرموده?باور کنید من عاشق دینم هستم و از این دین گریزی ک در حال اتفاق افتادن است ناراحتم
باسلام و احترام ؛ برادر یا خواهر گرامی قبل از اینکه نظرت را ارسال کنی یکی دو بار مرور کن انشای جملات شما اشکال داره و معلوم نیست به میخ می کوبی یا به نعل !!!!
Iran, Islamic Republic of
حجاب فلسفه روشنی دارد
حجاب برای ممانعت از تحریک جنسی و حفظ متانت و امنیت زن و ... قرار داده شده است
الآن گاهی از قول رسانه های غربی در پیشرفته ترین کشورهاشون نقل و گزارش میشه که زنان زیادی در آنجا امنیت ندارند و به خاطر همین در وسایل عمومی مثل قطار جای مخصوص برای خانمها قرار می دهند

آنها ناچارند خواه ناخواه به سمت پوشش اسلامی حرکت کنند

ما منتظر آنها نمانیم
Iran, Islamic Republic of
کشور اسلامی است و باید مسئولان نظام بر اساس مبانی اسلامی انتخاب و انتصاب شوند
نمی شود افرادی که التزامی به اسلام ندارند بیایند و کاری بکنند که چوبش را اسلام و نظام اسلامی بخورد
این دو خانم بروند و یک زندگی شهروندی داشته باشند اما در شان نظام نیست که چنین افرادی در بندنه مدیریتی کشوری باشند
امین
Iran, Islamic Republic of
چقدر بی منطق و مبتنی بر سفسطه بود. ماجرا ساده است. یک عده ای دوست ندارند حجاب پوشش آنها باشد.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
نظرات شاذ آقای زائری در مورد مسائل فرهنگی که بیشتر مبتنی بر تفسیر به رای ایشان از دین و احکام الهی است تا شاخص های مبتنی بر قرآن و عترت، بیش از آن که به نفع انگاره های دینی و اخلاقی متمایل باشد، بیشتر ارضاء حس بیان متفاوت و مورد توجه بودن را برای گوینده آن به همراه دارد و لذا بازنشر آن توسط رسانه هایی که دغدغه فرهنگ دینی و انقلابی دارند تنها برآورده کردن اهداف درونی ایشان است، نه کمک به باورهای دینی و انقلابی و این از مجموع سوابق نظرات آقای زائری به راحتی قابل احصاء است.
Iran, Islamic Republic of
خوب شما نظر بده چکار کنیم اگر خیلی نگران اسلام و ائمه و مدافع ارزش های اسلامی هستی چرا کفن نمیپوشی و سینه چاک نمیکنی بر علیه جنگ با خدا و رسول خدا ص (ربای بانک ها ) که باعث و بانی لقمه حرام و این همه مصیبت فرهنگی و اعتقادی است بریزی بیرون و شهید این راه بشی ؟ دوست عزیز و نگران میدانم شما و بقیه مردم عزیز ایران دغدغه غیرت و ناموس و شرف , دین دارید ولی باید هر چیزی را در نسبت به سهم و قدر و اندازه حقیقی ان نقد و بررسی کرد و مطمئن باش وقتی مردم بدانند که قانون اساسی که از دل فقه باید بیاد برای همه یکسان اجرا میشود, بقیه هم تمکین میکنند و با رضایت قلبی میپذیرند .مگر میشه یک دختر از سنین کودکی وارد مهد کودک بشه و بعد تربیت و اموزش رقص و اواز و حریم شکنی ببینه و بعد در 9 سالگی بهش بگی تا الان هرچی که در وجودت به طریق باور تشکیل شده غلطه و حالا جشن تکلیف بگیر و با حجاب به عنوان یک ارزش ذاتی و محافظ خودت بنگر .
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مسوولان و حتی بعضا برخی حزب اللهی های دلسوز اما باز هم
ساده لوح این است که می گویند وقتی گناهان بزرگی مانند رباخواری و مال
حرام در میان مردم هست و حیا و غیرت را از بین می برد برای چه با بی
حجابی برخورد کنیم؟ این هم حرف حقی است که از آن اراده باطل شده است. بی
شک باید با رباخواری و ورود مال حرام و ژلاتین خوکی و.. به سفره های مردم
مبارزه کرد و این جریان فاسد را از سرچشمه مهار کرد اما اولا این مساله
ابدا نفی مبارزه با بی حجاب ها در سطح شهرها نیست. درست همانطور که تلاش
برای ریشه کن کردن کاشت خشخاش هیچ منافاتی با جمع آوری معتادان خیابانی
ندارد و هر دو کار به موازات هم لازم است.
ثانیا باید دقت کرد که چرا همه سرمایه گذاری دشمن امروز روی مساله بی
حجابی است و چرا هرگز چنین تلاشی را به این شدت روی سایر گناهان ندارد.
دلیلش این است که اولا بی حجابی امروز علنی ترین جلوه حرمت شکنی و مبارزه
با اجرای قانون خدا است و ثانیا اثر آن آنی و فوری است. اگر اثر مال حرام
چند سال و ماه طول می کشد که خود را نشان دهد اما اثر بی حجابی فورا خود
را به صورت به لجن کشیدن نسل جوان و افزایش طلاقها و فرزندان طلاق و سقط
جنین و... خود را نشان می دهد.
تنها کسانی که صحنه دردناک جسد یک جنین بی گناه سقط شده را ندیده اند و
یا کسانی که هرگز ضجه ها و گریه های فرزندان طلاق در دادگاههای خانواده
را نشنیده اند می توانند بگویند بیرون بودن چند تار مو خطری ندارد!
مقایسه بی حجابی با گناهی همچون اختلاس چیزی شبیه مقایسه دندان درد با
سرطان است. البته سرطان بسیار مهمتر و جدی تر از بیماری پیش پا افتاده ای
مثل دندان درد است اما سرطان نیاز به درمان طولانی دارد اما دندان درد را
یک ساعت هم نمی توان معطل کرد و فورا باید با اقدام انقلابی با آن برخورد
نمود. اثر بی حجابی آنی است و برخورد آنی و ضربتی را می طلبد. این نکته
مهمی است که امثال شما از درک آن عاجزند.
Iran, Islamic Republic of
احسنتم. حقیر هم برای همین عرض کردم که مجموع نظرات آقای زائری تا الان کم اهمیت جلوه دادن مبارزه با بی حجابی و مطرح کردن مسائل بزرگتر به عنوان یک توجیه غیر منطقی است. امثال ... وقتی با لباس روحانیت (که احتمال زیاد مورد توجه قرار گرفتن در نزد قشر به اصطلاح خاکستری -بخوانید قشر سیاه ظلمانی!- از جمله دلایل این مواضعشون هست) اینچنین برخورد با بی حجابی را که به تصریح بسیار صحیح شما مثل دندان درد فوری باید مداوا شود را به لطایف الحیل تقیلل و تنزل می دهند، قطعا راه را برای بی بندوباری عمیق تری که امروز شاهدیم تمام جامعه را به لجن کشیده خواهیم بود و وقتی ما خروارها زیر این لجن فرو رفتیم و دیگه زمانی رسید که چشمان امثال آقایان زائری به مینی ژوپ ها هم روشن شد و یک ارتجاع تمام عیار به فرهنگ رضاخانی و ممدرضاشاهی داشتیم، آن وقت خواهیم دید که نه ربا و مفساد اقتصادی حل نشده، بلکه به وضع فجیعی باید فاتحه کل احکام اسلام رو در کشور به اصطلاح اسلامی خورد و در این بین نقش غرق کردن جامعه توسط روشنفکران ملبس به لباس روحانیت که خود را مسئول بهشت بردن مردم نمی دانند، بسیار بهتر و قابل هضم تر دیده خواهد شد!!
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
طبق فرمایشات خانم نیری، پس پرداخت خمس هم یک حکم واجب اجتماعی محسوب میشود، چون اولا اگر یک فرد، تنها و به دور از یک جامعه زندگی کند نیازی به پرداخت خمس نیست، ثانیا پرداخت خمس سبب کاهش عمیق فاصله طبقاتی میشود که تبعات منفی دوری جستن از آن به مراتب بیشتر از عدم رعایت حجاب است. پس چرا برای خمس، هیچ قانون اجتماعی و حکومتی وجود ندارد؟! ولی برای حجاب به راحتی، اجبار و تحمیل وجود دارد؟!
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما نمی فهمید که خمس بر همه واجب نمی شود و تازه واجب هم بشود ما حق تجسس نداریم که طرف می دهد یا نمی دهد؟ اما آیا در زن بودن زنی که بی حجاب می گردد هم شک دارید و برای فهمیدنش تجسس لازم است؟
آری. اگر کسی در هر یک از واجبات به طور علنی آن را بشکند و بر این کار اصرار ند اصلا کارش می شود مصداق افساد فی الارض. کافیست کسی سه بار در ملاعام گناه نه چندان بزرگی مانند روزه خواری را تکرار کند تا شرع بگوید حکم او اعدام است.
Iran, Islamic Republic of
با سلام و ادب خدمت همه عزیزان. سوالی که ذهن رو به خودش مشغول میکنه به این موضوع تاریخی برمیگردد که در زمان پیامبر اسلام ص و همچنین ایمه هدی ع و به خصوص حضرت علی ع بعنوان تنها امام که زعامت حکومت مسلمین رو هم داشتند این هست که چرا در زمان این بزرگواران، حجاب در جامعه از سوی حکومت اجباری نبوده است. پاسخ به این سوال در واقع پاسخ به بحث حجاب اختیاری و اجباری است.
Iran, Islamic Republic of
از کجا این دروغ را نقل می کنید؟ در کدام اثر اسلامی آمده که حجاب اختیاری بوده است؟ چرا برای هوس خودتان تاریخ و شرع را تحریف می کنيد؟!!
سالبه به انتفای موضوع
Iran, Islamic Republic of
مگر آن زمان مردم به بی حجابی گرایش داشته اند ؟

زنان قبل از اسلام هم حجاب داشته اند
آیات حجاب را که ملاحظه کنید ، می بینید که ، دستورهای الهی در پی تکمیل حجاب بانوان آن زمانه است
نه تاسیس حجاب و ...
Iran, Islamic Republic of
زنان مشرک و کافر قبل از اسلام حجاب داشته اند؟ شاید منظورتان زنان زرتشتی ایرانی یا برخی زنان اهل کتاب بوده است. عریانی و برهنگی در جزیره العرب بخشی از فرهنگ جاهلی بوده که به علت های مختلفی از جمله فرهنگی و همچنین فقر مطلق اقتصادی رایج بوده است . برای درک بهتر شرایط آن زمان میتوان به روایات و احادیث ذکر شده از وجود مقدس پیامبر اعظم (ص) که در مورد نهی از برهنگی و عریانی ( و نه نداشتن حجاب به معنای پوشاندن سر ) آمده است رجوع نمود.
از جمله این روایات نهی از طواف خانه کعبه به صورت عریان هست که ظاهرا از عادات مردمان جاهلی بوده هست .
دستوری که میفرمایید مربوط به تکمیل حجاب نیست چون اساسا حجابی نبوده است. استفاده از جلباب در فرهنگ جاهلی دلایل دیگری داشته است. اگر نه قطعا پوشاندن اندام بالایی و میانی از اهمیت بیشتری برای جلوگیری از تحریک شهوانی بر خوردار است تا پوشاندن سر .
دلالت مستند بر خلاف مدعی
Iran, Islamic Republic of
استناد به طواف عریانی برای ، اثبات بی حجابی عرب جاهلی ، دلیل درستی نیست

اگر به همان تاریخ بنگرید ، می بینید که ، طواف عاریانه به عنوان ، عاری شدن از لباسهایی که با آنها گناه کرده اند ، تلقی می کردند

بنا بر این ، لباس در حالات عادی بوده ، اما بر اساس تصور غلطی که داشته اند ، می پنداشته اند که ، عاریانه طواف کردن ، نوعی رهیدن ! از گناهان است

شما ببینید ، قرآن از دو رسم دیگر مشرکان ، در عبادتشان نزد خانه کعبه با استهزاء نام می برد :
ما کانت صلاتهم عند البیت إلا مکاء و تصدیه
نماز و عبادت آنها پیش خانه خدا جز شوت زدن و کف زدن نبود
اینجا روشن می شود که ، اصولا مشرکان در رسوم عبادیشان ، مثل اصل باور و اعتقادشان ، به بیراهه می رفتند

ناگفته نماند که بنده ، مستندات دیگر ادعای بی حجابی عرب جاهلی را اعم از آیات ، گزارشهای تارخی و اشعار عرب جاهلی را دیده ام ، که هیچکدام ، نه تنها دلالت بر مدعی ندارند ، بلکه به عکس ، وجود نوعی پوشش ناقص را اثبات می کنند .
Iran, Islamic Republic of
عجب ! پس عریان طواف نمودن حول کعبه طوری که در انظار دید همگانی قرار گیرند و همه مردم به بدن های عریان آنها نظر کنند نشاندهنده بی حجابی نیست! خب این هم حرفی است .
جاهای ادعا و انکار
Iran, Islamic Republic of
دقت نکردید

ادعا این نیست که عرب جاهلی حجاب کاملی داشته
و نمی گوییم که ، همان حجاب ناقص در همه لحظات و برای همه زنان بود

بلکه صحبت و لب کلام این است که :
عرب جاهلی در کل ( نه در همه عرصه ها و آنات ) نوعی پوشش داشته است

این که می بینید ، در قرآن نمی فرماید زنان سرهایشان را بپوشانند
به خاطر وجود همان پوشش نیم بند بوده
به همین جهت ، دستور به تکمیل پوشش می دهد
استثناء و تفاوت موارد آن
Iran, Islamic Republic of
استثناها همه جا هستند

یک استثناء از سر نابخردی است مثل همین طواف عاریانه زنان مشرکان

یک استثناء هم کاملا منطقی ، خردمندانه و شرعی است مثل خطر جانی در صورت رعایت حجاب

اگر خانمی در موقعیتی ببیند در صورت رعایت حجاب جانش در مخاطره است ، اینجا حفظ جان ، نظر به اهمیتش ، مقدم است .
همچنین سلام و عرض ادب خدمت شما اولا علاوه بر حضرت امیر علیه السلام و وجود مقدس حضرت امام حسن هم مدتی زعامت حکومت را برعهده داشتند ثانیا حکم حجاب الان با زمان آن بزرگواران هیچ فرقی نکرده .
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی از تذکر حضرت عالی سپاسگزارم . بله فرمایش شما در مورد حکومت امام حسن ع صحیح است و حضرتشان به مدت شش ماه مسئولیت حاکمیت اسلامی را نیز بر عهده داشته اند.
در ضمن عرض بنده مربوط به حکم حجاب و تفسیر های مربوط به آن نیست و همانگونه که بیان شد مربوط به " اجبار به حجاب از طرف حکومت " است که در هیچ زمانی چه در زمان خلفا و همچنین در زمان امامان معصوم ع این اجبار نبوده است . این موضوع از مسلمات تاریخی بوده و صحت وسقم آن با پرسش از دوستان فاضل حوزوی قابل دستیابی است.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی بجای منفی مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
مگر نیازی بوده که باشد ؟
چرا دقت نمی کنید ؟
شما به همین آیات حجاب دقت کنید
می فرماید : و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن ؛ یعنی آن خمارها و مقنعه ها را باز نگذارید که گریبانتان پیدا باشد ، بلکه با مقنعه ها ، گریبانها را هم بپوشانید
یعنی مقنعه سر و پشت گردن را می پوشاند ، تنها مشکل گریبان بود که آن هم ، خداوند دستور می دهد که باید بپوشانند

حجاب نه تنها در بین عربها
در میان ملل دیگر هم مرسوم بوده
از جمله همین ایران خودمان
شما اگر فیلمها و کارتون هایی که اوایل انقلاب نشان می دادند را دیده باشید و با امروز مقایسه کنید ، می بینید که در همین فاصله نزدیک ، چقدر وضعیت پوششی غربیها تغییر کرده است و قبلا از پوشش بیشتری برخوردار بودند ، حتی بعضا ، روسری هم داشتند .
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز این فرمایشات شما همه درست است ولی عرایض بنده به هیچ وجه متوجه حکم حجاب نبوده و نیست . عرض بنده راجع به اجبار حجاب از سوی حکومت بوده است . اگر در این موضوع فرمایشی دارید بفرمایید تا همه بهره مند شویم . با سپاس .
Iran, Islamic Republic of
عرض بنده هم متوجه جهت حکومتی بود

ادعا کردند که پیامبر ، امیر المومنین و امام مجتبی علیهم الصلاة و السلام ، زنان را به حجاب اجبار نکرده اند ، پس ما نیز نباید اجبار کنیم

پاسخ دادیم که ، نیازی به اجبار نبوده است
چرا که زنان ( به استثنای کنیزان که احکام ویژه ای از جمله در زمینه حجاب دارند ) قبل از اسلام پوشش ناکافی داشته اند ، و آیات حجاب برای تکمیل پوشش نازل شد ، واکنش منفی زنان در برابر دستور پوششی نمی بینیم
حتی مخالفان اهل بیت هم نه تنها با حجاب مخالف نبودند ، بلکه گاه ، شرایطی بیشتر و سختی هم در مورد زنان قایل می شدند

که این نشان از آن دارد ، مساله حجاب در اسلام ، جدا از متون آیات و روایات ، مساله ای اجماعی بوده است .


البته مخفی نماند که :
حتی در موارد ارتکاب گناهان علنی ، حکومت اسلامی ، حق دارد ، تدابیر تشویقی تنبیهی را در مقابل آنها در نظر بگیرد .
در بین ملل گوناگون نه امروزه شاهد ، عکس العمل هایی در برابر مشکلات و ناهنجاریها هستیم
مثل ایجاد فضاهای خاص برای بانوان
حتی واکنشهای حفاظتی از سوی برخی از زنان در جوامع غربی

اگر روزی غربی ها به تجربه و ناچار ، اعلام کنند که ، زنان حجاب داشته باشند ، برای ما نباید تعجب برانگیز باشد .
faraz
Iran, Islamic Republic of
زور و اجبار همیشه نتیجه عکس داده.... فقط کافیه به عقب برگردیم و نگاه کنیم.
مگ رضاخان با زور تونست حجاب از سر زنان برداره که الان بشه بزور حجابشون کرد؟؟
خیلی قبل تر از این ها باید بفکر فرهنگ این مملت میبودند. که بنودند.
در بیانات حضرت آقا دهه هفتاد به کررات اشاره شده فرهنگ . فرهنگ . فرهنگ ولی گوش شنوایی نبوده و نیست.
Iran, Islamic Republic of
نتیجه عکس داده است ؟
قبل اجبار رضاخان ملعون وضعیت حجاب چگونه بوده ، بعد از اون چطور شد ؟
عوامل مختلف دیگر بد حجابی و بی حجابی را نفی نمی کنیم
اما اجبار هم می تواند نقش تاثیریش را داشته باشد

اول اجبار است ، اما بعد عادت می شود
و عادتها گاه در گذر زمان باعث فراموشی عقبه اجباری می شوند .

در ترکیبی که فرهنگ نامیده می شود ، عنصر عادت ، نقش مهمی دارد
وقتی که عادت شد خواه عادت خوب باشد یا بد ، دیگر تغییر مشکل است
لذا امیر المومنین علیه السلام در کلمات قصارشان می فرمایند :
العادة طبع ثان ؛ عادت طبیعت دوم است
و باز می فرمایند :
قلع العادات کالمعجز ؛ تغییر عادتها همانند معجزه است
همان طور که ملاحظه می فرمایید
حضرت عادت را به طبیعت انسان تشبیه کرده و تغییرش را کاری معجزه گونه معرفی نموده یعنی تغییرش دشوار است

همه اینها به معنای نفی یا کوچک دیدن کار فرهنگی نیست
اقدام فرهنگی و تبلیغی بجای خود و باید بیشترین باشد
اما برخورد انتظامی هم برای برخی بجای خود
Italy
هر موضوع اجباری محکوم به شکست است اون هم تو این دنیا
Iran, Islamic Republic of
الآن ممانعت از قتل بیگناهان در همه جوامع با اجبار صورت نمی گیرد ؟
ممانعت از دزدی چطور ؟

آیا نتیجه این گونه اجبارها ، از بین رفتن قتل بیگناهان بوده ؟
آیا سرقت از بین رفته است ؟


سوال مهم

آیا به خاطر ادامه سرقت و قتل بیگناهان ، جوامع بشری از مبارزه با سرقت و قتل ، دست کشیده اند ؟

بزه و خلاف همیشه است
مبارزه و قهر و برخورد جبری با آن هم همیشه

حالا سوال

اگر ملل دیگر از دین و به تبع آن الزامات آن بی بهره بوده و در نتیجه چیزی به نام اهمیت و الزام حجاب هم ندارند ، ما هم برویم کنار آنها و مثل آنها شویم ؟!

تعرب بعد الهجره یکی از گناهان کبیره است
کتاب ارزشمند شهید گرانقدر معلم اخلاق و مهذب نفوس حضرت آیت الله شهید دستغیب یعنی کتاب گناهان کبیره را بخوانیم و توضیحات همین گناه را ببینیم .
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
چرا هر کی می خواد استخدام شه در اداره جات دولتی باید چادر بزاره.آیا این ریا نیست.چرا هسته های مختلف گزینش با این افراد که شان حجاب رو پایین می یارن و نفاق و دورویی رو دامن می زنن برخورد نمی کنن.این هایی که حرفشون با قلبشون یکی نیست می تونند بسیار خطرناک باشن