شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

توئیتی که دیر مخابره شد!

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 540380
واقعیت امر این است که ملت ایران، بدعهدی های حزب دموکرات آمریکا را نیز در جریان اجرای توافق هسته ای فراموش نخواهد کرد.
توئیتی که دیر مخابره شد!
به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم، اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمیکا مبنی بر عدم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافق هسته ای، با واکنش برخی مقامات دولت قبلی این کشور رو به رو شده است. یکی از این افراد، معاون پیشین مشاور امنیت ملی آمریکا ست. بن رودز در توئیتی ضمن دروغ خواندن ادعاهای رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام کرده است :" دولت ترامپ خود تا کنون بارها تأکید کرده است که ایران به توافق عمل می‌کند."

بدون شک، در صحت اظهارات بن رودز در دروغ بودن ادعای ترامپ دال بر نقض برجام از سوی ایران و عدم پایبندی کشورمان نسبت به توافق هسته ای کمترین شک و شبهه ای وجود ندارد، اما در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:

نخست اینکه در دوران بن رودز و دیگر مقامات دولت سابق ایالات متحده آمریکا، حداقل سه بار به صورت عینی برجام نقض شد. در جریان وضع محدودیت برای صدور ویزا برای کسانی که به ایران سفر می کنند و همچنین در جریان تمدید قانون آیسا( که دولت اوباما در جریان مذاکرات هسته ای وعده عدم تمدید آن را داده بود) کنگره آمریکا توافق هسته ای را هدف قرار داد و دولت اوباما نیز مصوبات کنگره را مورد تایید قرار داد. همچنین ، وزارت خزانه داری دولت اوباما  به صورت نهان و آشکار، مانع از عادی سازی روابط تجاری و بانکی با جمهوری اسلامی ایران شد. به راستی چرا در آن زمان، شاهد ارسال پیامهای توئیتری در حمایت از توافق هسته ای از سوی بن رودز و دیگر مقامات دولت اوباما نبودیم؟!  آیا بن رودز و دیگر مقامات دولت اوباما عهد شکنی های دولت خود در قبال برجام را فراموش کرده اند؟

نکته دوم اینکه بدعهدی های دولت فعلی ایالات متحده آمریکا، در امتداد بدعهدی های دولت اوباما قابل تعریف و تفسیر است. در معادلات شکل گرفته در دوران پسابرجام، اساسا تفاوتی میان جمهوریخواهان و دموکراتها وجود ندارد. در جریان رای گیری اخیر در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، همه سناتورها و نمایندگان دموکرات ( به غیر از برنی سندرز ) به وضع تحریمهای جدید علیه کشورمان رای دادند. به راستی بن رودز و دیگر مقامات دولت سابق آمریکا در راستای مهار دموکراتهای بدعهد در کنگره آمریکا چه اقدامی صورت دادند؟ آیا بن رودز و مقامات دولت سابق آمریکا نمی دانستند که وضع تحریمهای جدید علیه ایران، نقض عینی مفاد 26 تا 29 برجام محسوب می شود؟!

واقعیت امر این است که ملت ایران، بدعهدی های حزب دموکرات آمریکا را نیز در جریان اجرای توافق هسته ای فراموش نخواهد کرد. در چنین شرایطی ارسال توئیتها و پیامهایی از قبیل پیامی که از سوی بن رودز مخابره شده است، منجر به تبرئه دولت اوباما در بدعهدی های پسابرجامی آن نخواهد شد. زمان ترسیم دوگانه کاذب "دموکرات-جمهوریخواه" برای ملت ایران مدتهاست به پایان رسیده است. اتفاقاتی که در دوران پسابرجام رخ داد، از جمله همراهی اکثریت قیب به اتفاق دموکراتها در وضع تحریمهای جدید علیه ایران، نشان داد که میان کبوترها و بازهای آمریکایی در مسیر تقابل با ملت ایران کمترین تفاوتی وجود ندارد. از سوی دیگر، بدعهدی های هر دو حزب اصلی آمریکا در قبال تعهدات بین المللی خود کاملا مسبوق به سابقه بوده است.

در نهایت اینکه پیام توئیتری اخیر بن رودز بسیار دیر مخابره شده است! این پیام باید خطاب به دولتمردان قبلی آمریکا نیز مخابره می شد، اما از آنجایی که بن رودز خود نیز در این معادله دست داشت، ترجیح داد در آن زمان سکوت کند. "مواجهه با برجام" پازل مشترکی است که دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا در چینش اولیه و تکمیل آن دست داشته اند. حقیقتی که از چشمان تیزبین ملت ایران و مخاطبان توافق هسته ای هرگز پنهان نخواهد ماند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *