جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیا نامه‌های امیر کویت،به بحران قطر پایان می‌دهد؟

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب: 539982
نمایندگان امیر کویت، نامه‌های وی را تقدیم سران عربستان، مصر، عمان، امارات، بحرین و قطر کردند.
آیا نامه‌های امیر کویت،به بحران قطر پایان می‌دهد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم به نقل از رأی الیوم، ناظران و منابع آگاه پیش‌بینی کردند که نامه‌های شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت خطاب به سران عربستان، مصر، عمان، امارات، بحرین و قطر در برگیرنده طرح جدیدی برای حل منازعه قطر باشد که این طرح مبتنی بر آغاز مذاکرت مستقیم بین طرف‌های بحران در سایه ارائه ضمات‌های اجرایی مشترک از سوی کویت و آمریکا برای هرگونه توافق در این خصوص است.

به نظر می‌رسد امیدهای زیادی و علامت‌هایی دال بر امکان موفقیت طرح جدید کویت برای حل بحران قطر وجود داشته باشد.

منابع مذکور با بیان اینکه این موفقیت در گروی آرامش رسانه‌ای و توقف حملات تحریک‌آمیز متقابل از سوی طرف‌های درگیر است، درباره تاثیر منفی این حملات بر تلاش‌های میانجیگرانه کویت هشدار دادند.

یک منبع سیاسی کاملا آگاه از امور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به خبرگزاری آناتولی گفت: نشانه‌هایی دال بر اینکه نامه‌های امیر کویت شامل طرحی جدید برای حل بحران در روابط قطر با چهار کشور عربی باشد، دیده می‌شود.
وی افزود از جمله برجسته‌ترین نشانه‌ها این است که این اولین بار از زمان آغاز بحران است که نامه‌هایی برای همه طرف‌های بحران و علاوه بر آن برای عمان یکی از کشورهای حامی میانجیگیری کویت ارسال می‌شود.

این منبع افزود: هیئت کویتی بلندپایه‌ای‌ که این نامه‌ها را به دست سران عرب رسانده‌اند، بیانگر اهمیت این نامه‌ است، زیرا این اولین بار است که امیر کویت، شیخ صباح الخالد الحمد الصباح وزیر خارجه و شیخ « محمد عبدالله المبارک الصباح» وزیر مشاور در امور هیئت دولت این کشور را با هم به سفر به کشورهای عربی اعزام کرده است و این در حالی است که در دفعه‌های قبل فقط یکی از این دو نفر به سفر اعزام می‌شدند.

این منبع همچنین با اشاره به موقعیت زمانی ارسال این نامه‌ها گفت: ارسال این نامه‌ها برای سران عرب، سه هفته بعد از اعزام آخرین نماینده کویت به یکی از طرف‌های بحران صورت گرفته است و از سوی دیگر این نامه‌ها در زمانی ارسال شده است که نمایندگان رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا برای مشورت با طرف‌های بحران و حمایت از میانجیگیری دولت کویت، به منطقه سفر کرده‌اند. این نامه همچنین اندکی قبل از سفر امیر کویت به آمریکا که قرار است ششم سبتامبر آینده انجام شود، ارسال شده است.

وی با لحن محتاطانه‌ای افزود: تاکید پادشاه بحرین بر وحدت برای مقابله با چالش‌ها پس از دریافت این نامه و همچنین تاکید مجدد عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر بر حمایت‌های خود از تلاش‌های کویت و تاکید بر ضرورت توجه قطر به نگرانی‌های مصر و سه کشور دیگر عربی، نشان دهنده امکان حل بحران یمن است.

به گفته این منبع، جنگ رسانه‌ای بین طرف‌های بحران همزمان با ورود این بحران به ماه سوم خود وارد نقطه عطف خطرناکی شده است و باید برای رسیدن به آرامش رسانه‌ای و توقف جنگی که هیچ طرفی از ان سود نمی‌برد و بحرانی که ستون‌های شورای همکاری خلیج فارس را تهدی می‌کند اقدامی جدی صورت گیرد و این در حالی است که همگان منتظر یکپارچه شدن تلاش‌ها برای برقراری اتحاد بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در نشست سران این شورا که قرار است دسامبر آینده در کویت برگزار شود هستند.

وی با بیان اینکه در صورت آرام کردن فضای رسانه‌ای و توقف حملات تحریک‌آمیز رسانه‌ای متقابل، امیدهای زیادی برای موفقیت طرح جدید کویت به منظور حل بحران قطر وجود دارد، درباره تاثیر منفی این حملات بر تلاش‌های میانجیگرانه کویت هشدار داد.

از سوی دیگر روزنامه الرأی کویت به نقل از منابع دیپلماتیک شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که در سایه فضای مثبت سفرهای نماینده امیر کویت، امیدهایی برای حل بحران در روابط قطر و چهار کشور عربی وجود دارد.
این منابع تاکید کردند که فضای دیدارهای نمایندگان امیر کویت با سران عرب بسیار مثبت بود و کویت علاقمند است که گفتگوی مستقیم بین  چهار کشور عربی و قطر برگزار شود.

منابع مذکور درباره محتوای نامه نماینده امیر کویت به سران کشورها گفتند که در این نامه بر ضرورت کنارگذاشتن اختلافات با هدف حفظ شورای همکاری خلیج فارس به عنوان نهادی که بتواند از کشورهای این شورا و ملت‌های آن‌ها محافظت کند،  تاکید شده است.

این منابع همچنین از اعلام آمادگی کویت برای ارائه ضمانت‌های اجرایی مشترک با آمریکا به چهار کشور عربی برای عدم وارد آمدن هیچگونه ضرری به آن‌ها از سوی قطر خبر دادند و گفتند که این اعلام آمادگی، خشنودی زیاد مسئولانی را که نمایندگان کویت با آن‌ها دیدار کردند، در بر داشته است.منابع مذکور محتاطانه از خوش‌بینی خود درباره تحقق شکافی جدی در بحران قطر از طریق آغاز گفتگوی مستقیم بین طرف‌ها خبر دادند.

از سوی دیگر روزنامه القبس کویت نوشت که نامه های امیر کویت در راستای طرحی است که به دنبال گفتگوی مستقیم بین طرف‌های بحران قطر است.

از سوی دیگر روزنامه الخلیج البحرینیه در مقاله‌ای به قلم نبیل العسومی نوشت: ما اطمینان کامل داریم که تلاش‌های میانجیگرانه کویت برای حل منازعه قطر با وجود دشواری این ماموریت و تفاوت مواضع و دیدگاه‌ها موفق خواهد شد.
کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از چندی پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم دانسته‌اند.

این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به‌روی قطر بسته و دوحه را تحت محاصره قرار داده‌اند.
کشورهای تحریم‌کننده شروطی را برای ازسرگیری روابط اعلام کرده‌اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و رد کرده است.
تلاش‌های میانجیگرانه کویت برای حل منازعه قطر تاکنون راه به جایی نبرده است و این بحران همچنان ادامه دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *