پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رئیس دیوان محاسبات کشور:

مچ گیری در فعالیت دیوان محاسبات وجود ندارد

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 539860
رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه وظیفه دیوان محاسبات پاسداری و صیانت از بیت المال است، گفت: رویکرد مچ گیری در فعالیت دیوان محاسبات وجود ندارد.
مچ گیری در فعالیت دیوان محاسبات وجود ندارد
به گزارش جهان نيوز به نقل ازمهر، عادل آذر ظهر چهارشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان، افزود: برای این مشکلات راهکار ارائه شده است و در مرحله پیشگری دوره های آموزشی قوانین و مقررات در قالب کارگاه های آموزشی پیش بینی شده که پیچچیدگی های قوانین جاری کشور برای مدیرا تشریح و آموزش داده شود.

وی ادامه داد:  اعتقاد و رویکرد دیوان محاسبات در پاسداری از بیت المال تنها به سرمایه و دارایی های فیزیکی محدود نمی شود و  بخش عمده ای از عوام محرک در توسعه کشور نیروی انسانی محسوب می شوند که برای پاسداری و صیانت از حقوق آن ها نیز وظایفی داریم.

آذر با بیان اینکه مدیران اجرایی کشور در  راس نیروی انسانی کارآمد هستند، افزود:  مدیران اجرایی در جمهوری اسلامی در سطوح مختلف خدمتی افرادی پاک دست هستند اما غالبا مراجعاتی به دیوان محاسباته داشته اند که دلیل آن عمده آن عدم اشراف به قوانین و مقررات است.

 رئیس دیوان محاسبات کشور به پایش پرونده های پنج سال اخیر در دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: بخش عمده ای از مواردی که پایش و بررسی شده نشان می دهد دلیل عمده بروز خطا و مشکل مدیران اجرایی نداشتن اشرافیت لازم بر قوانین کشور است که البته مشکلاتی همچون قوانین مبهم، چندپهلو، متناقض و متعارض موجبات افزایش این خطاها را پدید آورده است.

آذر به مکانیزم حسابرسی بر خط در دیوان محاسبات اشاره کرد و افزود: دستگاه های استانی ماژول های مربوط به این مکانیزم را بر روی دستگاه های خود مستقر کنند تا اسناد و مدارک آم ها بارگذاری شده و دیوان فعالیت های لازم را انجام دهد.

رئیس دیوان محاسبات کشور به بخش هدایتگری در شعار دیوان محاسبات اشاره کرد و گفت: رویکرد مچ گیری در فعالیت دیوان محاسبات وجود ندارد و برگزاری کارگاه های آموزشی و انجام مشاوره های مختلف به مدیران در راستای تحقق این بخش از شعار دیوان محسوب می شود.

آذر از مسئولان استان زنجان خواست برنامه های مشترک با دیوان محاسبات در جهت برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره ای برگزار شود و گفت: به مدیران توصیه می شود در حین انجام فعالیت ها مشاوره های لازم را در خصوص اقدامات اجرایی از کارشناسان دیوان دریافت کرده و مطابق راهکارهای ارائه شده در چارچوب قوانین و مقررات حرکت شود.

وی با بیان اینکه شعار دیوان محاسبات در مدیریت فعلی نظارت مستمر مالی، پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه است، گفت: دو بخش از این شعار راهبردی مربوط به پیشگیری و هدایتگری بوده و برای تحقق این مهم برگزاری دوره های آموزشی و مشاوره ای انجام می‌شود.

آذر بر ضرورت نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد مستقر در دستگاه های اجرایی تاکید کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه بر این موضوع تاکید شده و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز تشویقاتی برای دستگاه های موفق تعریف کرده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور  با بیان اینکه هر دستگاه اجرایی به هر میزان شفافیت و تعامل بیشتری داشته باشد کم تر مورد نظارت قرار می گیرد، افزود: به هر میزان فعالیت دستگاهی مبهم و غیرشفاف باشد نظارت های اعمالی نیز افزایش می یابد که توصیه می شود درجه شفافیت و پاسخگویی مدیران بالا باشد.

آذر به بودجه‌های خارج از شمول دستگاه ها اشاره و اظهار کرد: بررسی پنج ساله پرونده های دیوان نشان می دهد نحوه هزینه خارج از شمول از جمله تخلف های متداول بوده که باید مطابق با موافقت نامه های منعقد شده صورت گیرد.
رئیس دیوان محاسبات کشور زنجان را استانی با نام درخشان در کشور توصیف کرد و گفت: علما و شخصیت های بزرگی از این استان به کشور معرفی شده و در سطح بین المللی نیز شخصیت هایی از استان زنجان وجود دارند که نشان از عقبه فرهنگی، فرهنگ غنی و نیروی انسانی توانمند است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *