جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بازگشت به عصر قجر؟!

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 539692
سلفی حقارت‌بار تعدادی نماینده مجلس با فدریکا موگرینی در روز تحلیف حسن روحانی همچنان با انتقادات وسیع افکار عمومی و کارشناسان مواجه است.
بازگشت به عصر قجر؟!
به گزارش جهان نيوز به نقل از وطن امروز ، سلفی حقارت‌بار تعدادی نماینده مجلس با فدریکا موگرینی در روز تحلیف حسن روحانی همچنان با انتقادات وسیع افکار عمومی و کارشناسان مواجه است. این انتقادات اکنون رنگ مطالبه به خود گرفته است و آنها می‌خواهند این نماینده‌ها این اقدام غیرعزتمندانه خود را تصحیح کنند. بازتاب سلفی نمایندگان با موگرینی بسیار فراتر از حد انتظار بود.

بویژه رسانه‌های غربی با تمرکز ویژه روی این موضوع، اقدام به تحقیر ایران کردند. رسانه‌هایی مانند گاردین و دیلی‌تلگراف با انتشار مطالبی درباره سلفی حقارت‌بار این نماینده‌ها با موگرینی نوشتند که نماینده‌های مجلس ایران به سمت مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هجوم آوردند و برای گرفتن سلفی با موگرینی با یکدیگر مسابقه گذاشتند!

لارپوبلیکا، نشریه معروف ایتالیایی هم با انتشار یک کاریکاتور، رفتار عجیب نماینده‌های مجلس را تحقیر کرد. رسانه‌های پاکستانی نیز با انعکاس وسیع این اقدام نماینده‌های مجلس ایران نوشتند که مردم ایران از مخدوش شدن عزت ملی خود بشدت خشمگین هستند. در داخل کشور نیز بیشتر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها این ماجرای غیرعزتمندانه نمایندگان مجلس را تقبیح کردند. البته خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب به دلیل آنکه بیشتر این نمایندگان از جریان سیاسی آنها بودند، تلاش کردند تا حدودی به این اقدام تخفیف بدهند.

در مقابل اما موج محکومیت اقدام نادرست نماینده‌های مجلس بسیار فراگیر شده است؛ از واکنش‌ها و اعلام انزجار عمومی مردم در شبکه‌های اجتماعی تا اعتراضات مجریان برنامه‌های معروف صداوسیما و البته اظهارات قابل تامل کارشناسان و جامعه‌شناسان درباره ریشه‌یابی این قبیل رفتارهای حقارت‌آمیز.دوشنبه‌شب برنامه جهان‌آرا در شبکه تلویزیونی افق میزبان ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس و داریوش سجادی، تحلیلگر سیاسی و روزنامه‌نگار بود.

ابراهیم فیاض در این برنامه مواضع بسیار صریحی علیه این اقدام نمایندگان مجلس گرفت. ابراهیم فیاض با ابراز تأسف و همچنین عرض تسلیت به مردم ایران بابت اتفاق مزبور و شباهت آن با تسلیت حضرت امام در سخنرانی 15 خرداد سال 42 گفت: وقتی عزت همان پادشاهی که نوکر سرسپرده غرب بود پایمال می‌شد، امام عزت پایمال‌شده ایران را می‌دید، انقلاب هم کرد که عزت به مملکت برگردد. رهبر انقلاب هم چند روز قبل در مراسم تنفیذ به این نکته اشاره کردند، اما این مجلس عزت ما را از بین برد.

این جامعه‌شناس اظهار داشت: اگر این اتفاق در مجلس فرانسه یا روسیه می‌افتاد، آیا آنها را بر مبنای اقتدار ملی تصفیه نمی‌کردند؟ مجلس ما هم باید جبران کند که تا الان هیچ کاری انجام نداده است. این استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم اعلام برائت مردم شهرهایی که نمایندگان آنها در این اتفاق حضور داشتند، تصریح کرد: اتفاقی که افتاد آغاز یک جریان است که اگر شروع شود آقایان تا آخر آن می‌روند. ما انقلاب نکردیم که به دوران قاجار برگردیم.

داریوش سجادی نیز در این برنامه گفت: نمایندگانی که مرتکب این اشتباه شدند نمی‌توانند شایستگی‌های نمایندگی برای یک ملت رشید را عهده‌دار باشند و خیلی صادقانه با آقای فیاض همدلی می‌کنم که این نمایندگان یا باید عذرخواهی کنند یا تکلیف آنها روشن شود. وی با بیان اینکه هر عمل غیراخلاقی براساس هنجارهای هر جامعه مذموم تلقی می‌شود، توضیح داد: درست است که عکس گرفتن با ایوانکا ترامپ در جامعه آمریکا ضدارزش نیست، اما آنجا هم ضدارزش‌های خود را دارد و اگر سیاستمداری مرتکب آن شود قطعاً با او برخورد می‌شود، کمااینکه در قضیه مونیکا لوینسکی با بیل کلینتون جامعه رسانه‌ای این کشور کوتاه نیامد و تا مرز عذرخواهی و محاکمه کلینتون جلو رفتند.

انتقاد از مایلی‌کهن تا باغ ملی!
موج انتقاد به رفتار غیرملی سلفی نماینده‌ها با موگرینی به کارشناسان و اساتید دانشگاه محدود نشده است و از ورزشکاران گرفته تا هنرمندان و مجریان تلویزیونی هم به این ماجرا واکنش نشان دادند. این واکنش‌ها بویژه پس از واکنش سریع بهنوش بختیاری به این ماجرا و کنایه سنگین او به نماینده‌ها بیشتر شد. محمد مایلی‌کهن، سرمربی اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران از جمله کسانی بود که به این ماجرا واکنش نشان داد. مایلی‌کهن در این باره گفت: من هراسی از مطرح ‌کردن واقعیت ندارم. احترام نماینده مجلس واجب است اما آنها نماینده مردم نمی‌شوند که بیایند عکس یادگاری بگیرند و نمایش بدهند! اخیرا هم که شاهد آبروریزی برای گرفتن عکس سلفی با خانم موگرینی بودیم! به جای این بیایید با مردم سلفی بگیرید.

پدرام کریمی، مجری برنامه «باغ ملی» نیز در بخش تصاویر برگزیده روز این برنامه با دیدن عکس سلفی نماینده‌ها با موگرینی گفت: «این عکس و چند عکس دیگر که از حاشیه‌های مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری است چند روزی است فضای مجازی را پر کرده و بین‌المللی شده است! و نمی‌خواهم به مابقی نکات و حواشی اشاره کنم. می‌خواهم بگویم این خانم که مشغول انداختن عکس سلفی با او هستید، فدریکا موگرینی است، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و معرف حضور همه هم هست! من با اینکه او مثلا کمونیست است هم اصلا کاری ندارم.
به این هم کاری ندارم که هفته گذشته بابت موشکی (موشک ماهواره‌بر سیمرغ) که ما به فضا فرستادیم، موضع ضدایرانی گرفت. من فقط می‌گویم آقا اصلا چرا می‌جهی روی میز عکس بگیری؟ میز بیت‌المال است و ممکن است بشکند! من عذرخواهی می‌کنم».

واکنش عجیب لاریجانی!
اما در حالی که انتقادات به نمایندگان به یک موج فراگیر ملی تبدیل شده  و مطالبه عمومی برای برخورد با این نماینده‌ها ایجاد شده، علی لاریجانی سلفی حقارت‌بار نماینده‌ها با موگرینی را در اندازه یک سهل‌انگاری تخفیف داد و از رسانه‌ها به خاطر تمرکز روی این موضوع انتقاد کرد. لاریجانی دیروز در نطق پیش از دستور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عکس سلفی تعدادی از نمایندگان مجلس با خانم موگرینی، گفت: تصویربرداری چند نفر از نمایندگان با یکی از میهمانان اگرچه نوعی سهل‌انگاری بود اما تبدیل آن به یک موضوع اساسی و ندیدن این همه اثرات مهم اجلاس در امنیت ملی کشور، درست‌اندیشی و نگاه ملی در آن نهفته نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *