جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

هدف از بازداشت شیخ زکزاکی چه بود؟

يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 536993
یک فعال سیاسی نیجریه‌ای گفت که به اذعان مقامات نیجریه کشتار شیعیان این کشور و بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی با هدف مقابله با نفوذ و محبوبیت ایران در نیجریه بوده است.
هدف از بازداشت شیخ زکزاکی چه بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، شیعیان نیجریه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ در اقدامی نمادین مراسم راهپیمایی اربعین را برگزار می‌کردند که هدف حمله نظامیان این کشور قرار گرفتند. نیروهای نیجریه با گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور عزاداران شیعه را هدف قرار دادند که حدود ۱۰۰ کشته به‌جا گذاشت.

نیروهای نیجریه‌ای یک روز بعد نیز به خانۀ زکزاکی حمله و وی و همسرش را دستگیر کردند. گفته می‌شود در این حمله کسانی که قصد داشتند از زکزاکی و همسرش حفاظت کنند به قتل رسیدند.
حدود ۳۵۰ عضو جنبش شیعه در نیجریه در این درگیری‌ها کشته شدند. شیخ زکزاکی نیز در این حمله به‌شدت آسیب دید و خانۀ وی توسط نیروهای ارتش ویران شد.

"یوسف حمزه" فعال سیاسی نیجریه‌ای درباره آخرین اخبار آیت‌الله ابراهیم زکزاکی به گفت‌وگو پرداخت.

شیخ ابراهیم زکزاکی بینایی یکی از چشمان خود را از دست داده است
وی در این مصاحبه گفت: وضعیت جسمانی و سلامتی شیخ ابراهیم زکزاکی تفاوتی با گذشته نکرده و وی همچنان با مشکل جدی در چشمان خود مواجه است. وی بینایی یکی از چشمان خود را از دست داده و چشم دیگر وی نیز بسیار ضعیف است و تا کنون درخواست سازمان‌های مختلف بین‌المللی و حقوق بشری از دولت برای اجازه دادن به رفتن شیخ به خارج از کشور برای معالجه بی نتیجه مانده است و تا کنون موافقتی در این زمینه کسب نشده است.   البته هفته پیش به یک پزشک زن اجازه دادن شد تا همسر شیخ ابراهیم زکزاکی را که در بیمارستان است معاینه کند اما با وجود درخواست‌هایی از انگلیس و دیگر کشورها، تا کنون به هیچ پزشکی اجازه داده نشده تا شیخ را معاینه کند.  

کشتار شیعیان و بازداشت شیخ زکزاکی با هدف مقابله با محبوبیت ایران در نیجریه بود
یوسف حمزه اضافه کرد: کاملا آشکار است که طرف‌هایی وجود دارند که در حال اعمال فشار بر دولت نیجریه بوده تا شیخ ابراهیم زکزاکی معالجه و آزاد نشود. این توطئه‌ای است که از خارج نیجریه هدایت می‌شود. اخیرا شاهد این موضوع بودیم که مقامات عالیرتبه نیجریه اعلام کردند که حمله و بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی با هدف کاهش محبوبیت ایران در نیجریه بوده است. این مقامات گفته‌اند که حمله به شیعیان در نیجریه با هدف جلوگیری از  افزایش محبوبیت و نفوذ ایران در نیجریه صورت گرفته است. تردیدی وجود ندارد که آمریکا و اسرائیل هستند که به دنبال مقابله با نفوذ و محبوبیت ایران در نیجریه هستند.

هفته آینده تظاهراتی برای آزادی شیخ زکزاکی برگزار خواهد شد
وی در ادامه به برگزاری تظاهرات متعدد سازمان‌های اسلامی و غیر اسلامی در نیجریه با مطرح شدن درخواست‌ها برای آزادسازی شیخ ابراهیم زکزاکی اشاره کرد و گفت: اکثر دانش آموختگان و نهادهای مدنی نیجریه نیز با این درخواست‌ همراه شده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها هفته آینده در بسیاری از شهرهای نیجریه تظاهراتی برای مطالبه آزادسازی شیخ ابراهیم زکزاکی برگزار خواهد شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *