جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

رکود در بخش توزیع/ رونق بازار لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی

يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 536873
«فروش انواع كولر گازي اورجينال بسيار كم‌مصرف، لباسشويي، ظرفشويي مارك‌هاي معتبر و جهاني ۲سال وارانتي، ۵سال گارانتي، نصب رايگان... ۰۹۱۲۶۲۷» اين نمونه هزاران پيامكي است كه اين روزها توسط سامانه‌هاي پيامكي ارسال مي‌شود و يا در كانال‌هاي تلگرامي دست به دست مي‌شود.
رکود در بخش توزیع/ رونق بازار لوازم خانگی قاچاق در فضای مجازی
به گزارش جهان نيوز، «فروش انواع كولر گازي اورجينال بسيار كم‌مصرف، لباسشويي، ظرفشويي مارك‌هاي معتبر و جهاني ۲سال وارانتي، ۵سال گارانتي، نصب رايگان... ۰۹۱۲۶۲۷» اين نمونه هزاران پيامكي است كه اين روزها توسط سامانه‌هاي پيامكي ارسال مي‌شود و يا در كانال‌هاي تلگرامي دست به دست مي‌شود و مردم را ترغيب مي‌كند تا لوازم خانگي مورد نياز خود را خارج از فروشگاه‌هاي سطح شهر از فضاي مجازي تهيه كنند. شراط فروش هم به نحوي است كه با نخستين تماس تلفني، ۲۴ ساعت بعد كالا درب منزل تحويل و رايگان نصب مي‌شود و هزينه آن نيز دریافت مي‌شود.
 
از ابتداي مهرماه سال گذشته طرح جمع‌آوري لوازم خانگي قاچاق به منظور حفظ توليد و اشتغال داخلي در سطح كشور آغاز و به فروشندگان اجناس فاقد برگه خريد رسمي، 15 روز فرصت داده شد اقدام به تهيه فاكتور كنند و در غير اين صورت كالاي فروشگاه‌هاي مزبور جمع‌آوري و در مرحله بعد جريمه نقدي براي واحد صنفي تعيين مي‌شود. با اجراي اين طرح و ورود بازرسان به مراكز اصلي فروش لوازم خانگي، اجناس قاچاق فروشگاه‌ها به انبارها منتقل شد. در ابتداي طرح اندكي قيمت‌ها افزايش يافت اما با فعال شدن كانال‌هاي تلگرامي و ارسال پيامك‌ها براي فروش اين اجناس قاچاق، قيمت‌ها تعديل شد.

در روزهاي آغازين اين طرح انتظار مي‌رفت فعالان نتوانند حجم قابل توجهي از كالاها را به فروش برسانند اما آن گونه كه گردانندگان برخي از كانال‌ها مي‌گويند، فروش از طريق فضاي مجازي رونق خوبي دارد و ديگر حاشيه‌هاي بازار شامل حالشان نمي‌شود. مي‌گويند مغازه‌ها اجاره سنگيني دارند و واحد صنفي بايد ماليات سنگيني پرداخت كند. اما رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي كه به فضاي پيش آمده انتقاد شديدي دارد، مي‌گويد: بايد با كانال‌هايي كه كالاهاي قاچاق را به فروش مي‌رسانند برخورد شود. محمد طحان‌پور مي‌گويد: امروز به جاي عرضه كالاي قاچاق در سطح عرضه، شاهد فروش قاچاق به صورت مجازي و اينترنتي هستيم كه ما گزارش‌هاي لازم را در مواردي كه در اين زمينه مشاهده كرديم به مسئولان داده‌ايم اما گاهي خود مردم هم متقاضي اين كالاها در فضاي مجازي هستند.

به گفته يكي از فروشندگان لوازم خانگي، بازار از نيمه دوم سال گذشته تاكنون وارد ركود شده است، اين درشرايطي است كه مبادي ورودي باز بوده و بازار مملو از كالاهاي قاچاق و ساخت داخل است. يكي از مديران كانال‌ها كه چند وقتي است كسب و كارش رونق پيدا كرده است، مي‌گويد: مردم به دنبال جنس ارزان هستند لذا سعي ما اين است كه كالاها را ارزان‌تر به دست مشتريان برسانيم. در اين ميان مردم هم با قاچاق بودن كالا كاري ندارند. تا چهار ماه پيش اعضاي كانال ما حدود 100 نفر بود اما اخيراً از عدد 6 هزار هم رد شده است....
اكنون ۱۱ ماه از آغاز جمع‌آوري كالاي قاچاق از فروشگاه‌ها مي‌گذرد، ديگر خبري از بازرسي‌ها نيست اما همچنان اين كالاهاي قاچاق از مبادي ورودي در حال ارسال به بازار‌هاي رسمي است، اما مقصد به جاي مغازه و فروشگاه، منازل مسكوني تعيين شده است كه به عنوان دفتر كار اجاره شده است.

بسياري از فروشگاه‌هايي كه تخلف مي‌كنند يا اين‌كه اكنون جنسشان به عنوان قاچاق شناخته شده مشتريان خانگي زيادي دارند كه تنها با تلفن كالاي مورد نظر را از همان انبارهاي خانگي بار وانت كرده و روانه محل مورد نظر متقاضيان مي‌كنند، بدون اين‌كه نگران بازرس يا مسئولان تعزيرات باشند.

يكي از فروشندگان لوازم‌خانگی در فضای مجازی در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: اجناس ما قاچاق است و داراي گارانتي معتبر از شركت خدمات پس از فروش ايراني نيست اما به شما قول مي‌دهيم جنس را اصل از شركت توليدكننده خارجي خريداري كرده و به دست شما مي‌رسانيم. وي مي‌افزايد: اجناس ما معتبر و سفارش كشورهاي عربي است. به عنوان مثال كولر گازي برند ال‌جي كه به سفارش عراق و تركيه ساخته شده خريداري كرده و در ايران درب منزل با نصب رايگان تحويل داده و در محل، هزينه آن را دريافت مي‌كنيم. وي در خصوص گارانتي اين كالاها مي‌گويد: اين كالاها گارانتي گلديران يا سام سرويس نيستند؛ بلكه درصورت خرابي با همين شماره تماس مي‌گيريد و تعمير‌كاران شركت ما مراجعه كرده و كولر مورد نظر را تعمير مي‌كنند و در صورت نياز جنس را تعويض مي‌كنيم. اين فروشنده در واكنش به تبعات نداشتن گارانتي معتبر  تأكيد مي‌كند: برندهايي كه در ايران با عنوان شركت‌هاي كره‌اي، آلماني و... توليد مي‌شوند به دليل تحريم‌ها، قطعات را از چين وارد كرده و در ايران مونتاژ مي‌كنند و با قيمت بسيار گران با گارانتي داخلي به مردم مي‌فروشند. اين درحالي است كه يك كولر ال‌جي ۱۸۰۰۰ را ما با قيمت يك ميليون و ۸۰۰ هزار تومان تحويل مي‌دهيم اما همين كولر را اگر بخواهيد از فروشگاه‌ها و نمايندگي ال‌جي تهيه كنيد بايد ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازيد. حال خودتان انتخاب كنيد كدام كالا مقرون به صرفه‌تر است؟

براساس اين گزارش، ارسال پيامك از سوي فروشندگان كالاهاي قاچاق و ارائه بهترين شرايط براي مردم در حالي است كه توليد‌كنندگان داخلي حتي در فروش اقساطي محصولات خود نتوانستند كار جدي و منظمي انجام دهند. توليدكنندگان داخلي از اين امر گلايه دارند كه بازار راكد است و هيچ فروشي ندارند حال اگر اين بازار در ركود به سر مي‌برد چگونه فعالان فضاي مجازي روزانه حجم وسيعي از محصولات خود را به تهران و ساير شهرستان‌ها مي‌برند؟
 طحان‌پور: ركود در توزيع است، نه فروش

برخلاف نظر فعالان بازار، رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي معتقد است به هيچ وجه در صنعت لوازم خانگي ركود وجود ندارد و دلال‌بازي نيز جمع شده است. وي در گفت‌و‌گو با جوان مي‌گويد: سالانه يك ميليون و ۱۰۰ هزار جهيزيه خريداري مي‌شود، علاوه بر اين خانواده‌هايي نيز هستند كه لوازم قديمي و خراب‌شان را تعويض مي‌كنند. از اين رو در حال حاضر عرضه بيش از تقاضا است و ركود به بخش توزيع منتقل شده است. طحان‌پور مي‌افزايد: بازار به اصطلاح التماسي است و كليه شركت‌هاي تعاوني سازمان‌ها و شركت‌ها و ادارات دولتي و غير‌دولتي فعال شدند و ارتباط مستقيم با كارخانجات دارند و اجناس به صورت شرايطي با اقساط ۳۶ تا ۶۰ ماهه به اعضا فروخته مي‌شود، در چنين شرايطي است كه اصناف و فروشگا‌ه‌ها راكد شده‌اند و خريد و فروش‌شان كاهش يافته است.

وي همچنين از مازاد توليد لباسشويي و تلويزيون خبر داده و مي‌گويد: ۲۵۰ كارخانه معتبر داريم، اما صادرات يخچال، لباسشويي،  تلويزيون و... صفر است و تنها فروش‌مان در بازار داخل است كه آن را فروش‌هاي اقساطي و غير‌حضوري (كانال‌هاي تلگرامي اجناس قاچاق‌) مصادره كرده‌اند.

رئيس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي از حضور برند‌هاي خارجي سامسونگ، بوش، ال‌جي و... ابراز رضايت كرده و مي‌افزايد: اين برند‌ها در داخل كشور فعالند و لوازم خانگي موجود در بازار با عنوان اين برند‌ها در داخل كشور مونتاژ مي‌شوند اما با ورود اين برند‌ها رقابت افزايش يافته است.

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *