پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

۷ساعت در انتظار مرگ نخبه

يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 536867
کارشناس ارشد وزارت امور اقتصاد و دارایی که پیکرمجروحش درپی سقوط از ارتفاعات «علم کوه»، در میان پرتگاه صخره‌ای افتاده بود، پس از ۷ ساعت انتظار برای رسیدن امداد هوایی، جان سپرد.
۷ساعت در انتظار مرگ نخبه
به گزارش  جهان نيوز به نقل از روزنامه ایران، ظهر روز پنجشنبه گذشته در جبهه شمالی قله علم کوه، در مسیر بازگشت از قله در دهلیز پایین مرجیکش، کوهنورد ۳۱ ساله به نام «مهدی فولادی ـ دکترای اقتصاد» از روی شیب برفی تعادلش را از دست داد و در هنگام سقوط با تخته سنگ‌ها برخورد کرد و دچار شکستگی سر و دست شد.

پس از وقوع حادثه، همنوردان این کوهنورد از طریق بیسیم خبر سقوط را به نفرات پایین دست اطلاع دادند و آنها هم به سرعت، خبر را به گروه امداد و نجات هلال احمر منطقه «رودبارک» شهرستان کلاردشت رساندند. ولی هیچ خبری از گروه امداد و نجات نشد. یکی از کوهنوردان همراه مرد جان باخته گفت: در ساعات اولیه پس ازحادثه مهدی، هشیار بود ولی متأسفانه به علت ادامه خونریزی ۸ ساعته و سهل‌انگاری نیروهای امدادی، در نهایت جان سپرد.

تا اینکه سرانجام پس ازمرگش، چند امدادگر جوان خود را به محل حادثه رسانده و جسد کوهنورد را با قاطر به پایین کوه انتقال دادیم. اما اگر پیش از انتظار ۷ ساعته، بالگرد امداد از راه می‌رسید این جوان زنده می‌ماند.

یکی از کارکنان بخش امداد نیز دراین باره گفت: به قرار اطلاع پس از گزارش اولیه، بالگرد و تیم امداد نیز آماده شده بود. ولی متأسفانه نه مسئول تیم صعود و نه همنورد دیگری اطلاعات مربوط به مکان حادثه را اعلام نکرده بود. ضمناً مسئول تیم که هزینه صعود را دریافت کرده و با حدود ۱۰۰ نفر حرکت کرده بود اگر طبق ضوابط فدراسیون حتی یک‌پرستار همراه داشت، این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.

یکی از همنوردان این کوهنورد هم در خصوص این سانحه گفت: درحال صعود به قله علم کوه از مسیر حصارچال بودیم که نزدیک قله متوجه سر خوردن یک کوهنورد از یخچال به سمت دره «خرسان» شدم. به سرعت خودم را به قله رساندم و از تلفن ۱۱۲ کمک خواستم. علاوه برمن تعداد زیادی از کوهنوردان هم اعلام حادثه کردند و گرای نقطه مورد نظر را هم دادند. افرادی که به مصدوم رسیدند از وضعیت‌اش خبر می‌دادند.

من هم بسرعت خودم را به مصدوم رساندم. پس از کمک‌های اولیه منتظر بالگرد شدیم ولی خبری از هیچ نیروی امدادی نشد. بعد از ۳ ساعت به‌دلیل وضعیت بد مصدوم و سرد شدن هوا مجبور به انتقالش شدیم. از یخچال عبور کردیم که بعد از یک ساعت قاطر رسید و شروع به انتقال کردیم اما متأسفانه مصدوم دچار ایست قلبی شد. بعد از انجام عملیات احیا ، مصدوم برگشت ولی مدتی بعد دوباره از دست رفت و بعد از ۸ ساعت انتظار، سرانجام در ساعت ۸:۱۵ عصر فوت شد و هیچ خبری هم از نیرو‌های امدادی نشد.

در آخرین تماس هم گفتند که نباید گرای مصدوم را می‌دادید باید گرای پد فرود بالگرد را می‌دادید.در صورتی که نزدیک‌ترین پد فرود جان‌پناه «خرسان» بود.ضمن اینکه نیازی به پد فرود نبود و برای انتقال مصدوم به بالگرد می‌خواستند او را بالا بکشند. همچنین طبق گزارشی که از کلاردشت دریافت کردیم مشخص شد صدور مجوز پرواز تا ساعت ۷ عصر طول کشیده که بعد هم به‌دلیل تاریک شدن هوا پرواز صورت نگرفت و به دلیل خطرناک بودن منطقه و در خطر بودن جان نجاتگران پرواز انجام نشد.

امکان امداد پروازی در محل حادثه وجود نداشت
سیدحمید جمال الدینی، سخنگوی هلال احمر نیز دراین باره گفت: متأسفانه قانون، متولی امداد و نجات کوهستان را مشخص نکرده است و در این زمینه دستگاه‌ها وظایف خود را نمی‌دانند. در حال حاضر هلال احمربه علت نیاز مردمی و مشکلاتی که برای مردم ایجاد می‌شود در حوادث    این چنینی به امدادرسانی می‌پردازد. اما واقعیت این است که باید متولی اینگونه حوادث معلوم شود تا جان کوهنوردان به خطر نیفتد.

وی در خصوص علت پروازنکردن بالگرد برای نجات کوهنورد مجروح نیز گفت: بالگردهای هلال احمر اگر بخواهند در ارتفاع ۴ هزار متری پرواز کنند باید حداقل سوخت را داشته و مجهز به اکسیژن هم باشند که متأسفانه این امکانات در بالگردهای هلال احمر موجود نیست. ضمن اینکه در مورد حادثه اخیر اطلاعات اولیه هیأت کوهنوردی نیز کم بوده و به این علت منجر به اقدامی نشده است.

وی با اشاره به مهارت سرتیم اعزامی به «علم کوه» گفت: تیم زمینی هلال احمر به محل اعزام شد و به علت فاصله طولانی این تأخیر طبیعی بود.

هیأت کوهنوردی هم مهارت سر گروه تیم اعزامی به کوه را تأیید کرده و گفته که این فرد در کوه‌ها و ارتفاعات دیگر نیز مأموریت داشته است.به گفته وی در ساعت ۱۴:۳۰ از طریق کشیک استان مازندران درخواست مجوز جهت پرواز بالگرد می‌شود که بلافاصله در ساعت ۱۴:۴۰ پیرو هماهنگی لازم و دستور مدیر کشیک سازمان مجوز پرواز بالگرد صادر می‌شود و در اختیار استان مازندران قرار می‌گیرد.

منطقه از طریق گوگل ارث توسط هماهنگ‌کننده امداد هوایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به کاپیتان بالگرد اعلام می‌شود و تیم امداد و بالگرد آماده پرواز و انجام عملیات می‌شوند ولی محل حادثه در داخل یخچال و فاقد امکان پرواز بوده و گروه امداد در ارتباطی با همنوردان، از آنها می‌خواهند مصدوم را به منطقه امنی انتقال دهند که امکان انجام عملیات امداد هوایی وجود دارد.

بعد از آن مشخص شد فاصله محل سقوط تا منطقه حصارچال حدود دو ساعت است. پیرو اعلام استان مازندران در ساعت ۱۵ هنگام صعود تیم عملیاتی زمینی طبق اظهارنظر پزشک کوهنورد سطح هشیاری فرد مصدوم بسیار پایین بوده و با توجه به شدت جراحات امکان انتقال به منطقه امن وجود نداشته است.سرانجام با رسیدن تیم عملیاتی به قرارگاه «ونداربن» آنها مطلع شدند که فرد کوهنورد در هنگام انتقال به دلیل شدت جراحات و صعب العبور بودن منطقه فوت کرده است.
 
  •  
     
     
     
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *