جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
گزارش تکان‌دهنده وزارت اقتصاد افشا کرد؛

ناکامی مطلق دولت درجذب سرمایه‌گذاری خارجی

«BOT» و «مشارکت مدنی» صفر شد + جدول
جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 536480
گزارش وزارت اقتصاد که شامل آمار قطعی جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۱۳۸۰ بدین سو است،‌ نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۴ سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده به کشور به کمترین رقم سالیان اخیر رسیده است.
ناکامی مطلق دولت درجذب سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش جهان نيوز، وزارت اقتصاد در گزارش جدید خود، به طور ناخواسته حقایقی از عملکرد فاجعه‌بار دولت یازدهم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی را افشا کرد.آمارهای معاونت امور اقتصادی وزارت اقتصاد که به تازگی منتشرشده،   بیانگر ناکامی مطلق دولت حسن روحانی در جذب تمامی انواع سرمایه‌گذاری خارجی است.
گزارش وزارت اقتصاد که شامل آمار قطعی جذب سرمایه‌گذاری خارجی از سال ۱۳۸۰ بدین سو است،‌ نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۴ سرمایه‌گذاری خارجی جذب‌شده به کشور به کمترین رقم سالیان اخیر رسیده است.
جالب آن که بنابر اعلام وزارت اقتصاد دولت یازدهم، رکورد جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دولت دهم و در سال ۱۳۹۱ به دست آورده که بیش از ۴.۴ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد.
وزارت اقتصاد، آمار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در کشور را بر مبنای روش‌های سرمایه‌گذاری در قالب ۵ روش، اعلام کرده است:
  1. ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (B.O.T)
    بیع متقابل (Buy-Back)   بیع متقابل شامل پروژه‌های نفت و گاز و سایر پروژه‌ها می‌شود.
    مشارکت مدنی (CP)  
    سرمایه‌گذاری خارجی در سبد سهام (FPI)
    سرمایه‌گذاری مستقیم (FDI)
* سقوط جذب سرمایه خارجی نفتی در دولت یازدهم
وزارت اقتصاد در گزارش خود از سقوط فاحش جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای پروژه‌های نفت و گاز (وزارت نفت) در دولت یازدهم خبر داده است.

در حالی که دولت دهم رکورد حدودا ۳.۵ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی نفتی در سال ۱۳۹۱ را به ارث گذاشته بود، ‌دولت یازدهم رکورد کمترین جذب سرمایه خارجی نفتی را بر جای گذاشته است.
آمار وزارت اقتصاد که از سال ۱۳۸۰به بعد را شامل می‌شود، نشان می‌دهد سال ۱۳۹۴ بدترین عملکرد را در جذب سرمایه خارجی نفتی داشتیم به طوری که در این سال فقط ۶۱۸ هزار دلار سرمایه خارجی برای پروژه‌های نفتی جذب شد که کمتر از یک پنجم رکورد دولت دهم است.
میزان جذب سرمایه خارجی در پروژه‌های نفت و گاز در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۸۲ درصد نزول نشان می‌دهد.
* مشارکت مدنی صفر شد
آمار وزارت اقتصاد همچنین نشان می‌دهد جذب سرمایه خارجی از نوع مشارکت مدنی در دولت یازدهم صفر شده است.
مطابق آمار وزارت اقتصاد، در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ ایران موفق به جذب هیچ نوع پروژه مشارکت مدنی نشده است. رقم سرمایه خارجی از نوع مشارکت مدنی در سال ۱۳۹۲ هم فقط ۲۳۷ هزار دلار بوده که نسبت به رکورد دولت دهم (۲.۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰) و رکورد دولت نهم (۳.۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۶) نزول فاحشی نشان می‌دهد.

* جذب سرمایه نوع BOT  هم صفر شد
گزارش وزارت اقتصاد از صفر شدن جذب سرمایه خارجی در قالب پروژه‌های ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (B.O.T) در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ در دولت یازدهم خبر می‌دهد.

* سقوط بیع متقابل در دولت یازدهم
وزارت اقتصاد همچنین از روند نزولی جذب سرمایه خارجی در قالب پروژه‌های بیع متقابل در سال‌های اخیر خبر داده است.

مطابق گزارش وزارت اقتصد، سرمایه خارجی جذب‌شده در قالب قراردادهای بیع متقابل در سال ۱۳۹۴ به کمترین رقم از سال ۱۳۸۰ کاهش یافت. رکورد بیشترین سرمایه خارجی جذب‌شده در قالب قراردادهای بیع متقابل هم به دولت دهم مربوط است که در سال ۱۳۹۱ توانست ۳.۵ میلیارد دلار در قالب این نوع قراردادها، سرمایه خارجی جذب کند.
* سقوط سرمایه‌ مستقیم خارجی
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از نوع FDI  هم از سقوط دولت یازدهم در امان نمانده است.

بالاترین رکورد جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مربوط به سال ۱۳۹۰ با ۱.۵ میلیارد دلار است که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به یک ششم تقلیل پیدا کرده است.
در سال ۱۳۹۴ فقط ۲۵۶ هزار دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور جذب شد و رکورد منفی دیگری بر جای گذاشت.
* کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در بورس
سرمایه‌گذاری خارجی در سبد سهام (FPI) نیز در دولت یازدهم افت کرده است.  

در حالی که سال ۱۳۹۱ رکورد جذب سرمایه خارجی در سبد سهام زده شد، در دولت یازدهم این رقم نزولی شد. لازم به یادآوری استسرمایه‌گذاری خارجی در سبد سهام (FPI) سهم بسیار ناچیزی از کل سرمایه‌گذاری خارجی در کشور داشته است.

منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *