جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

برنامه دشمن برای فروپاشی نهاد مقدس خانواده

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 536429
خانواده نهاد مقدسی است که مهم‌ترین دشمنان بشریت برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و خداوند یکی از راه‌های این دشمنی را تصرف در اموال برای به فساد کشاندن و یا حرام کردن آن معرفی کرده است. بنابراین نیاز است به مهم‌ترین شاخصه‌های فرد مؤمن در کسب روزی پرداخت.
برنامه دشمن برای فروپاشی نهاد مقدس خانواده

به گزارش جهان نيوز، در دنیای کنونی که حزب شیطان با تمام توان خود به ارزش‌های دینی و اسلامی یورش آورده است، لزوم تجهیز مسلمانان و جهان اسلام به مسائل معرفتی و فقهی را بیش از گذشته ضروری می‌کند.
برنامه دشمن برای فروپاشی خانواده
از جمله  نهادهای ارزشمند و مقدسی که دشمن به آن هجمه آورده است، نهاد خانواده است؛ زیرا برای دستیابی به جامعه‌ای صالح نیاز است افراد آن مصلح باشند و بهترین نهاد برای تربیت چنین افرادی، محیط خانواده است و دشمن نیز با همین باور به فکر فروپاشی این نهاد کوچک و در عین حال حساس اجتماعی است، بنابراین اکثریت برنامه‌ریزی‌های دشمنان در راستای ضربه زدن به این محیط مقدس است. از این رو نیاز است تا حد امکان با تقید به مسائلی که ما را در دین سفارش بدان کرده‌اند از حریم خانواده محافظت کنیم.
برنامه شیطان برای به فساد کشاندن اموال
 یکی از مصادیق مهم در عرصۀ خانواده پیگیری معیشت و رزق است که برای هر مؤمنی که شرایط برایش فراهم باشد ضروری و واجب است. در ضرورت کسب رزق و معیشت خانواده حدیثی از امام رضا (علیه السلام) هست که فرمودند: «مرد را سزاوار است که زندگى عیالش را توسعه دهد، تا مرگش را آرزو نکنند»؛ (وسائل‌ا‌لشیعه، ج15، ص249) اما همین کسب رزق باید از طریق شرعی و حلال صورت گیرد؛ زیرا خانواده‌‏ای که دغذغه دارد خداوند به او فرزند صالح عطا کند، باید سفرۀ خود را از هر گونه شبهه و حرامی پاک نگاه دارد. اما همان طور که مطرح شد، ابلیس به عنوان مهم‌ترین دشمن انسان‌ها از این موضوع غفلت نکرد و خداوند دست او را برای آزمون انسان‌ها در مسأله به فساد کشاندن اموال و رزق و روزی باز گذاشت؛ آنجا که در آیه‌ای از قرآن فرمود: «وَ أَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَ رَجِلِکَ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُوراً؛ با سواران و پیادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شرکت کن و به ایشان وعده بده‏»، و شیطان جز فریب به آنها وعده نمی‏‌دهد.» (إسراء64)



بر اساس این آیه می‌بینیم که یکی از مقولاتی که شیطان نسبت به آن برنامه دارد، تصرف در اموال برای به فساد کشاندن آن است و عجیب است که همین مسأله را در ایادی ابلیس در آیاتی از قرآن به اینگونه مشاهده می‌کنیم: «إذاتَوَلَّى سَعى‏ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَفیها وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ؛ چون «دشمن» برگردد سعی دارد در زمین فساد و کشت ونسل را نابود کند». با توجه به این آیه می‌بینیم که دشمنان بشریت برای به فساد کشاندن «کشت و زرع» که از مصادیق اموال است، برنامه‌ریزی کرده‌اند.
حال با توجه به این فضا نیاز است به مهم‌ترین شاخصه‎های فرد مؤمن در قبال معیشت خانواده توجه داشته باشیم تا در پرتو این شاخصه‌های تا حد ممکن بتوانیم از لطمات ابلیس و ایادی ابلیس در امان باشیم.


الف) کسب حلال
خداوند در آیه‌ای از قرآن تمام مردم را دعوت به غذای طیب و پاک می‌کند و می‌فرماید:  «یَا أَیُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِی الْأَرْضِ حَلَالًا طَیِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ؛ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِین؛ ای مردم، از آنچه در زمین حلال پاکیزه است بخورید و از گام‌های شیطان پیروی نکنید؛ زیرا او دشمن آشکار شماست» (بقره168) قرار گرفتن رزق حالال پاکیزه در کنار عدم پیروی از گام‌های شیطان به عنوان بزرگ‌ترین دشمن بشریت در این آیه، همان طور که قبلاً مطرح شد، گویای این است که شیاطین نسبت به رزق و روزی انسان‌های برنامه‌های زیادی تدارک دیده‌اند که باید نسبت به آنها هشیار بود. بنابراین باید تمام توان خود را در راستای کسب رزق حلال به کار گرفت. در این راستا امام رضا (علیهالسلام) در روایتی فرمود: «زحمتکش براى خانواده از راه حلال همانند مجاهد در راه خداست» (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا (علیه السلام)، ص255)



ب) کسب حلال با رعایت تقوا
رعایت تقوا مهم‏ترین عاملی هست که مؤمنین را از دام شیاطین حفظ می‏‌کند و از افتادن به وادی هلاکت حفظ می‎کند؛ امام رضا (علیه‌السلام) در این مورد روایت قابل تأملی دارند که فرمودند: «در طلب روزی تقوا را رعایت کن و حد اعتدال را در طلب روزی در پیش‌گیر و کسب خود را از آلوده شدن به حرام حفظ کن و بدان که روزی دو گونه است: رزقی که تو در طلب آنی و رزقی که آن طالب توست. پس آن رزقی را که تو به دنبال آن می‎روی از طریق حلال دنبال کن؛ زیرا اگر آن را از حرام به دست آوری، به عنوان رزق تو محسوب می‎شود و از ارزاق حلالی که برای تو مقدر شده کسر می‎شود؛ زیرا همان رزق تو است و چاره‎ای نداری جز آن ‎که همان را مصرف کن». (فقه منسوب به امام رضا(ع)، ص251 ) طبق این روایت زیبا، قناعت نسبت به آن مقداری که خداوند برای روزی مقرر کرده است، انسان مؤمن را از برخی خطرات و وسوسه‎های شیاطین باز می‎دارد.
در این راستا از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است: «بنده به سبب بى صبرى، خودش را از روزى حلال محروم می‌کند و بیشتر از روزى تقدیر شده هم نصیبش نمی‌شود؛ إِنَّ العَبدَ لَیَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَرکِ الصَّبرِ، وَ لا یُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ؛ (شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج3، ص160)



ج) دوری از حرام
هر یک از مؤمنین در شغلی که هستند باید با توجه به احکام عملی دین اسلام رزق خود را از هر گونه شبهه‎ای حفظ کنند تا خدایی نکرده دچار حرام نشوند. اما در  مورد مذمت رزق حرام روایاتی فراوانی در منابع دینی ما موجود هست که در اینجا به یک مورد اشاره می‏کنیم؛ از رسول‎الله (صلی الله علیه  و آله) نقل است که فرمودند: «هر گوشتى از حرام روید دوزخ بر آن اولویت دارد؛ وَ کُلُّ لَحْمٍ یُنْبِتُهُ الْحَرَامُ فَالنَّارُ أَوْلَى بِهِ» (بحار الأنوار ، جلد‏63، صفحه 315)



منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *