سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۲

چرا الان وقت خوبی برای حذف صفر از پول ملی نیست؟

پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 536301
حذف صفر اساسا وقتی معنا دارد که قبل از یک تکانه تورمی نباشیم و دلایل بنیادی ظهور تورم در کنترل باشد. حالا که به سرعت تورم در حال افزایش است و تورم نقطه به نقطه هر ماه از فرودین تا به امروز کمابیش رو به صعود است و تورم سالانه هم بعد از آن همه فشاری که با هدف تورم تک رقمی به اقتصاد وارد شده باز هم دو رقمی شده است، تغییر واحد چه معنا دارد؟
چرا الان وقت خوبی برای حذف صفر از پول ملی نیست؟
گروه اقتصادی جهان نيوز: واضح، بدیهی، مسلم و غیر قابل انکار است که امروز وقت مناسبی برای  حذف صفر از پول ملی نیست. دولت محترم البته معتقد است معنای این تصمیم حذف صفر نیست و تنها مسئله "تغییر نام" مطرح است. دانستن این حقیقت ساده که تعبیر حذف صفر در واقع معادل مصطلح فارسی واژه انگلیسی DENOMINATION( نام گذاری) است، البته مشخص میکند که این تغییر واژگان توفیری در اصل طرح ایجاد نمی کند.

اگر چه هزینه فیزیکی این طرح حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است، قطعا هزینه های غیر فیزیکی آن- از تغییرات نرم افزاری بگیرید تا تورم انتظاری ناشی از رند کردن اعداد تا دغدغه های مبادلاتی و...- به مراتب بیشتر است. این تصور که با عدم تغییر اسکناس و مسکوک هزینه های این طرح ناگهان صفر می شود- تصور جناب نوبخت- طبعا غلط است.

حذف صفر اساسا وقتی معنا دارد که قبل از یک تکانه تورمی نباشیم و دلایل بنیادی ظهور تورم در کنترل باشد. حالا که به سرعت تورم در حال افزایش است و تورم نقطه به نقطه هر ماه از فرودین تا به امروز کمابیش رو به صعود است و تورم سالانه هم بعد از آن همه فشاری که با هدف تورم تک رقمی به اقتصاد وارد شده باز هم دو رقمی شده است، تغییر واحد چه معنا دارد؟ اکنون که به وضوح و مشخص و پیدا در آستانه تغییرات جدی در فضای اقتصاد ایران هستیم و پیش نشانه های آن با شدت دارد خود را در بازار فلزات نشان می دهد وقت حذف صفر است؟

این ها را البته دولتی ها بهتر می دانند. هدف آن بزرگواران از گنجاندن این بند فوق العاده رسانه ای، پوشاندن بندهای بسیار مهمتری درباره نحوه نظارت بر بانک ها در لایحه جدید است که عملا اختیار نظارت بر بانک ها را به خود بانک ها تقدیم می کند. اصلا نباید تعجب کرد اگر پس از یک هیاهوی عظیم بند مربوط به تغییر واحد پولی در مجلس رد شود ولی آن بندهای بسیار مهم تر - به خصوص سپردن مهمترین بخش های نظارت به صنف بانکدار- تایید گردد.

پی نوشت: خودتان را جای آن نمایندگان آمریکایی که امروز بناست طرح تحریم ایران را بررسی کنند بگذارید. وقتی ببینند تمام تمرکز رسانه ای کشور و بانک مرکزی  در  آستانه تحریم عملی بازار پول روی تغییر نام واحد پول ملی است، پیش خودشان چه فکر می کنند؟ من اگر بودم از فرط شگفتی به فارسی سلیس و بی لهجه می خواندم :" ما کجاییم در این بحر تفکر؟ تو کجا؟"
مرجع : كانال اقتصاد سياسي
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


افشین
Iran, Islamic Republic of
حداقل سه دهه است که میخواهند ناکاربلدی خود را با انجام اینکار پوشش دهند ولی هر بار مشکلی و شکلی جدیدتر ایندفعه فرمایش دوستمان تورم نمیگذارد تا این امر اتفاق بیفتد
افشین
Iran, Islamic Republic of
خود نگاه کنید یک مثال ساده 20000=یک کیلو موز 20000=یک دستگاه ماشین