سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

تهدید در برابر تهدید

محمدحسن قدیری ابیانه
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب: 536063
هرچند تهدیدات کاخ سفید، ریشه‌ها و دلایل بسیاری دارد اما بخشی از آن را باید در واکنش‌ها و مواضع برخی داخلی‌ها جستجو کرد؛ آنجا که به دلایل نامشخص، سخنان برخی و آدرس‌های غلط باعث توهم آمریکا می‌شود.
جهان نيوز - دکتر محمدحسن قدیری ابیانه: انتشار بیانیه اخیر سراسر موهن کاخ سفید با چاشنی تهدیدات توخالی علیه ایران که پس از محکومیت یک جاسوس آمریکایی و به بهانه حمایت از آزادی زندانیان مجرم این کشور صورت گرفت، بیش از آنکه وقاحت دولتمردان آمریکایی را در حمله به یک قوه مستقل و مقتدر در کشورمان نشان دهد، رسواکننده ژست دروغین یانکی‌ها در دفاع از حقوق انسان‌ و فضاحت آن‌ها در احترام به قوانین جاری کشورهاست.
 
آمریکایی‌ها سیاه‌ترین پرونده را در جهان از منظر حقوق بشری دارا هستند و مصادیق فراوانی در این خصوص موجود است. به عنوان نمونه، نقض حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی در داخل آمریکا و کشتار سیاه‌پوستان و صدور احکام ناعادلانه درباره عاملان قتل آن‌ها، حق به جانب دانستن خود در حمله و تجاوز نظامی به کشورهای دیگر نظیر آنچه در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن اتفاق افتاد، حمایت بی‌پرده از سازمان‌های تروریستی نظیر داعش و منافقین، حمایت از تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از جنایات عربستان در یمن و ... تنها گوشه‌ای از پرونده قطور جنایت‌های دولت استکباری آمریکاست.
 
سیاستمداران آمریکایی به این دلیل که خود را سردمدار و رهبر دنیا می‌پندارند، به خود اجازه می‌دهند از هر روشی و با هر وسیله‌ای، منافع نامشروع خود را تأمین و تضمین کنند که آموزش و اعزام جاسوس به سراسر دنیا، بخشی از این روش‌ها و ابزارها به شمار می‌آیند. آمریکایی‌ها با تربیت جاسوس و با توسل به ترور، آدم‌ربایی، ارعاب، سرقت اطلاعات و تهدید امنیت ملی کشورها، مستقیماً حقوق کشورها را نقض کرده و در عین حال، مدعی حقوق بشر هم هستند. جالب اینجاست که جاسوسان آمریکایی از هر طریقی حتی در کسوت دیپلمات می‌کوشند که به اهداف خود برسند و اسناد لانه جاسوسی نیز این حقیقت را تائید می‌کنند. به همین دلیل، اگر بنا باشد که کشوری داعیه‌دار دفاع از حقوق بشر باشد، یقیناً آمریکا صلاحیت این کار را ندارد.
 
از سوی دیگر، همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در چارچوب حقوق بین‌الملل حق دارند که بر اساس قوانین خود، با تخلفات اتباع خارجی برخورد کنند و در همین راستا، ایران اسلامی برای عناصری که برای خدشه‌دار کردن امنیت کشور برای کشور متخاصم جاسوسی می‌کنند، نه از کسی اجازه می‌گیرد و نه در احکام صادره در این خصوص، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
 
نکته‌ای که باید به آن توجه داشت اینکه بیانیه کاخ سفید از ایران خواسته است زندانیان آمریکایی – بخوانید جاسوس‌ها – را آزاد کند، در غیر این صورت، تهران را با تبعات «جدی و جدیدی» رو به رو خواهند کرد اما توضیح نمی‌دهند که با آن سابقه سیاه حقوق بشری در قبال ایران اسلامی، چگونه به خود اجازه داده‌اند که این درخواست گستاخانه را مطرح کنند و با نادیده گرفتن حق حاکمیت کشورمان از قوه قضائیه که دیدبان انقلاب اسلامی است، وقیحانه بخواهند که مجرمین امنیتی را بدون هیچ هزینه‌ای آزاد کند؛ درحالی‌که اگر بنا به آزاد کردن زندانیان باشد، آمریکا اولین کشوری است که باید زندانیان ایرانی و غیر ایرانی در این کشور را آزاد کند و زندان‌های مخفی و مخوف خود را در سراسر جهان تعطیل نماید.
 
با استناد به این واقعیت، ادعای همراه با تهدید آمریکا برای آزادی زندانیانی که پس از طی مراحل قانونی محاکمه شده و به موجب قانون و شرع مجازات شده‌اند، نه حمایت از حقوق بشر، بلکه حمایت از جاسوسان این کشور است؛ افزون بر اینکه  واشنگتن در حال حاضر، ضعیف‌تر از آن است که بخواهد ایران مقتدر را با تبعات عدم آزادسازی دست‌نشانده‌های سیا تهدید کند، چه رسد به اینکه بخواهد گزندی به ایران برساند. «دونالد ترامپ» در ایام تبلیغات انتخاباتی، ضعف‌های متعدد آمریکا در زمینه حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ساختارهای فاسد این کشور را برملا کرد و بارها تصریح کرد که قدرت و شوکت آمریکا از دست رفته است. در این شرایط رو به افول، کاخ سفید حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند اقدام عملی در قبال ایران اسلامی صورت دهد.
 
ذکر این مسئله نیز ضروری است که هرچند تهدیدات کاخ سفید، ریشه‌ها و دلایل بسیاری دارد اما بخشی از آن را باید در واکنش‌ها و مواضع برخی داخلی‌ها جستجو کرد؛ آنجا که به دلایل نامشخص، سخنان برخی و آدرس‌های غلط باعث توهم آمریکا می‌شود.
 
نقش مجلس شورای اسلامی در این میان، بسیار مهم است و باید قوانینی سخت‌گیرانه‌ای برای مجازات جاسوسان وضع شود که حامیان آن‌ها در کاخ سفید احساس کنند که حمایت از عواملشان در داخل، به ضرر آن‌ها تمام شده و مجازات آن‌ها را تشدید می‌کند. وقتی قانون‌گذاران، مجازات عوامل سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه را افزایش دهند، طبیعی است که داوطلبین جاسوسی در ایران کاهش می‌یابد و اگر هم دستگیر شوند، به اشد مجازات خواهند رسید که در نتیجه، شرایط بازدارندگی را بیش از پیش افزایش می‌دهد.
 
و بالاخره باید گفت که دستگاه قضایی بر اساس قانون اساسی، یک قوه مستقل در ارکان حاکمیتی جمهوری اسلامی است که برای اجرای قوانین، ملاحظه هیچ طرف خارجی را نکرده، هر گونه دخالت در احکام صادره را توهین به ملت شریف ایران تلقی می‌کند و آن را بر نمی‌تابد. لذا آمریکایی‌ها باید بدانند که تهدید و گزافه‌گویی درباره یک ملت و کشور مقتدر، عواقب سختی برای آن‌ها به همراه دارد و ایران اسلامی، پاسخ تهدید را با تهدید خواهد داد.
منبع:حمایت
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *