پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

فروش ۶ هزار تومانی برای یک فیلم

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 536055
۶هزار تومان در ۱۰ روز! این تیتری است که اخیرا یکی از رسانه‌های سینمایی درباره میزان فروش فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» به کارگردانی آقای افشین محمودی و آقای علی رویین‌تن منتشر کرده است.
فروش ۶ هزار تومانی برای یک فیلم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، فروش در سینما همیشه مهم‌ترین عاملی بوده است که سرنوشت یک فیلم را در زمان اکرانش تعیین می‌کند و اگر فیلمی نتواند کف فروش را در مدت زمان مشخصی که از سوی شورای صنفی نمایش اعلام می‌شود، کسب کند، خیلی زود تعداد سالن‌های در اختیارش کم شده و بعد هم از جدول نمایش حذف می‌شود. این قانون مدت‌هاست در حال اجراست اما مساله‌ای که در این میان وجود دارد، شیوه اکرانی است که برای هرکاری در نظر گرفته می‌شود، چرا که در این سال‌ها کم نبودند آثاری که به واسطه محتوای متفاوتی که با کارهای گیشه‌ای داشتند، به هر دلیلی مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند.

اکران سؤال برانگیز
اما در این میان اعلام خبری مبنی بر فروش 6 هزار تومانی برای یک فیلم در 10 روز از هر زاویه‌ای
تعجب برانگیز است، چرا که حتی اگر کمتر از نیمی از عوامل این کار نیز به دیدن آن رفته باشند، طبعاً این عدد غیر قابل باور می‌شود. در سوی دیگر این ماجرا همان رسانه سینمایی پاسخی را از بنیاد فارابی که پخش‌کننده این کار بوده منتشر کرد. در این خبر بنیاد فارابی مدعی شده است که اکران فیلم مذکور به درخواست تهیه‌کننده و تقبل هزینه‌ای از سوی او صورت گرفته است!جدا از این موارد باید یادآور شد که این کار به نقل از رسانه‌ها 5 سال پیش تولید شده است و قرار بر حضور آن در جشنواره فیلم کودک بود اما پس از مدت‌ها وقفه و درگیری‌های احتمالی که بین تهیه‌کننده و کارگردان وجود داشت، این کار سرانجام در حالی اکران شد که تعداد بسیار محدودی از سالن‌های نمایش در اختیار آن قرار داده شد و حتی تبلیغات معمول برای یک فیلم نیز درباره آن صورت نگرفت.

همه این‌ها سوالاتی را ایجاد می‌کنند که اصلا چرا یک کار باید چنین روالی را طی کند؟! این درست است که در کل، فیلم‌های ژانر کودک و جنگ چندان گیشه‌پسند نیستند اما مطرح کردن رقم 6 هزار تومان برای یک فیلم بیشتر شبیه به یک شوخی است.

با کارگردان این سینمایی تماس گرفتیم ولی آقای محمودی ترجیح داد تا مصاحبه و پاسخی در این‌باره نداشته باشد و جواب سؤال‌های موجود را به عهده آقای علی رویین‌تن گذاشت.در نهایت تنها خانم ماهچره خلیلی بازیگر این سینمایی حاضر به انتشار صحبت‌هایش درباره اتفاقات رخ داده شد.
حتی بلیت سینما هم 6 هزار تومان نیست!

خلیلی ابتدا با اشاره به خبر منتشر شده درباره میزان فروش این سینمایی بیان کرد: زمانی که من این خبر را خواندم واقعاً خنده‌ام گرفت. خدا نکند که در سینما کسی بخواهد کاری کند و همه دست به دست هم دهند که آن کار انجام شود، حال این اتفاق چه خوب باشد چه بد. در مورد فیلم «قلب سفید قاصدک‌ها» نیز چنین اتفاقی رخ داده است. از زمانی که این کار اکران شد، هنوز مدتی نگذشته بود که گفتند می‌خواهند کار را بردارند. خود من به همراه خانواده‌ام این کار را دیدم به همین دلیل رقم 6 هزار تومان معنایی ندارد، از سوی دیگر بلیت کدام سینما 6 هزار تومان است؟! این یعنی حتی اگر یک نفر هم دیده باشد فروش بیشتر از این عدد است.

وی درباره این سینمایی گفت: زمانی که من برای رفتن فیلم می‌رفتم، با یک گارد مقابل کارگردان کار را تماشا کردم و منتظر بودم که نواقص و کمبودهای آن را دربیاورم تا بعد به او بگویم که به این دلیل فیلم نفروخته است، اما وقتی که آن روز برای اولین بار فیلم را دیدم، واقعأ برایم دوست داشتنی بود، چرا که داستان آن در ژانر دفاع مقدس با یک ماجرای عاشقانه و قصه دخترکی همراه می‌شود که به ندرت کارگردانی سمت آن رفته است. آن دخترک، کودک جنگ زده‌ای بود که از خرمشهر به یک محل امن منتقل و آن قدر دچار بحران روحی و مشکلات می‌شود که با زدن موهایش تغییر هویت می‌دهد. جذابیت همین داستان آن قدر دیدنی بود که می‌توانست نظر هر مخاطبی را جلب کند.

تنها اجحاف شد نه اکران
سینماهای اختصاص داده شده به این کار موضوع دیگری بود که خلیلی درباره‌اش عنوان کرد: از سوی دیگر زمانی که من کنجکاو شده بودم تا به خاطر ذهنیتی که داشتم، کار را ببینم، با اتفاق خنده داری مواجه شدم و آن هم این بود که آن قدر از این سینما به آن سینما رفتیم و زنگ زدیم که بالاخره متوجه شدیم این فیلم فقط در یک سالن معمولی در پردیس ملت آن هم ساعت یک ربع به یکِ ظهر در ماه رمضان نمایش داده می‌شود. در این شرایط باید بگویم که این فیلم اصلا اکران نشد و در حقش به شدت اجحاف شد. کاری که حتی در خرمشهر نیز نمایش داده نشد و در کل ایران تنها همان یک سالن و یک سانس برای فیلم در نظرگرفته شد.

تهیه‌کننده پاسخگو نبود
بازیگر مختارنامه ادامه داد: من آن سوی ماجرا را نمی‌دانم، اینکه چرا این اتفاق افتاد و این برخورد از طرف که بود. در واقع انگار عده‌ای پولی داده بودند تا این فیلم کوبیده شود. علاوه‌بر این‌ها اخبار غلطی از آن منتشر می‌شدند و همه این‌ها جای سؤال دارند. در مقطعی گفته شد تلویزیون حاضر به پخش تیزر کار نشده است و بدون ارائه هیچ دلیلی این اتفاق افتاد. زمانی گفتند به خاطر من تبلیغات نشده است، این درحالی است که فیلم‌های من مثل مختار نامه هر سال چندبار پخش می‌شوند!

خلیلی در پایان از تماسی گفت که با تهیه‌کننده کار بابت شیوه پرداخت به این اثر داشته است. او در این‌باره بیان کرد: من بعد از دیدن شرایط نامناسبی که برای فیلم وجود داشت به آقای رویین‌تن زنگ زدم و پرسیدم چرا زمانی که تنها یک سالن به ما دادند حاضر به اکران کار شدید که این حرف و حدیث‌ها شکل بگیرد؟ آن هم در سینمایی که حتی یک پوستر از فیلم وجود نداشت و تبلیغاتی برای آن صورت نگرفت، همه این‌ها به تهیه‌کننده نیز برمی‌گردد، چرا که تهیه‌کننده باید این تبلیغات را از طریق پوستر، تیزر و ... انجام دهد. من حتی در زمانی که حرف‌ها اوج گرفته بودند، پیشنهاد دادم که یک اکران خصوصی برگزار کنیم اما ایشان توجهی نکردند و حتی پاسخگوی سؤال من درباره کمبود تبلیغ‌ها نیز نبودند. در کل انگار این فیلم را کسی دزدیده بود که آن را خراب کند چرا که یک تهیه‌کننده نمی‌تواند نسبت به اثرش این‌طور رفتار کند!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *