پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

وزیر ارشاد: لازم باشد فیلم ها را دوباره اصلاح می‌کنیم

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۰
کد مطلب: 536042
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برخی فیلم‌های در حال اکران چندین بار اصلاح شدند.
وزیر ارشاد: لازم باشد فیلم ها را دوباره اصلاح می‌کنیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هئیت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نمره به عملکرد وزارت ارشاد در دولت یازدهم  اظهار داشت: ارزیابی این مسئله باید توسط رئیس جمهوریو معاون اول انجام شود. تلاش من و همکارانم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که همزمان چند مسئله اساسی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی افزود: اولین استراتژی ما این بود که ثبات و آرامش را در محیط فرهنگی کشور ایجاد کنیم. معتقدیم الان در این محیط ثبات و آرامش نسبی وجود دارد. واگذاری امور تصدی‌گری به نهادها و خانه‌های صنفی مسئله دیگر بود.در 25 استان انتخابات خانه مطبوعات برگزار کردیم که برای هر استان هفت هیئت مدیره انتخاب شد.خانه مطبوعات یکی از مهمترین نهادهایی است که می‌تواند از حقوق خبرنگاران و اصحاب رسانه در سراسر کشور دفاع کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صالحی با اشاره به اینکه خانه سینما را در این دولت تقویت کرد، یادآور شد: بنا داریم بسیاری از امور اجرایی را به خانه سینما واگذار کنیم. حوزه موسسات و نمایشگا‌‌ه‌ها را به صنف مربوطه واگذار می‌کنیم. استراتژی دوم ما تقویت نهادهای صنفی و مردمی در حوزه فرهنگ و هنر بود که گام‌های موثری در این زمینه برداشتیم و در این راستا عملا صندوق هنر را به خانه سینما، تئاتر و موسیقی واگذار کردیم.

صالحی امیری در همین زمینه گفت: در نظام فرهنگی با گستردگی نهادهای فرهنگی مواجهیم. تنها راه تداوم فعالیت فرهنگی در کشور انسجام میان نهادهای فرهنگی است، با تقابل به هدف نمی‌رسیم، از این رو با حوزه‌های علمیه، نهادهای دینی، فرهنگی، هنری و همه تعامل سازنده و مثبت داشتیم و معتقدیم بدون تعامل، انسجام، همگرایی و همدلی امکان کار فرهنگی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضورش در کابینه دوزادهم گفت:این موضوع از اختیارات رئیس جمهوری است. همه ما تابع تصمیمات رئیس جمهور هستیم.آنچه برای اعضای کابینه مهم است موفقیت رئیس جمهور و دولت است.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: صلاحیت تصمیم‌گیری در این زمینه با رئیس جمهوری است.

صالحی امیری در مورد دهه کرامت نیز گفت: همزمان در 700 شهر برنامه‌هایی را آغاز کردیم.2 هزار و 500 برنامه فرهنگی را تعریف کردیم و در 77 کشور همزمان برنامه دهه کرامت اجرا می شود.البته فعالیت‌های دینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گسترده‌تر شده است.

وی افزود: بودجه قرآنی را صددرصد افزایش دادیم. روز گذشته در جلسه‌ای که با اتحادیه قرآنی داشتم، توافق شد که سال آینده در 435 شهرستان در سراسر کشور فعالیت قرآنی را گسترش دهیم.
وزیر فرهنگ درباره واکنش مردم به فیلم "ساعت 5 عصر" فیلم مهران مدیری و برخی فیلم‌های دیگر مانند "اکسیدان" و"مادر قلب اتمی" که  اکنون در حال اکران است، گفت: مردم معترض شده و می‌گویند که در این فیلم بسیار اغراق شده است. ما راجع به سینما یک نظام استاندارد تعریف شده داریم. شورای ساخت و شورای نمایش که از صاحبنظران انتخاب شدند و وزیر و رئیس سازمان سینمایی مداخله مستقیم در فرآیند تایید یک فیلم ندارند. منطق اداره یک وزاتخانه نیز این نیست که وزیر در همه امور جزیی وزارتخانه دخالت کند.

وی ادامه داد: آنچه برای ما در فیلم اهمیت دارد این است که مسیر قانونی را طی کرده باشد. در مورد فیلم‌های موجود می توانم بگویم هم در مرحله ساخت و هم در مرحله پروانه نمایش مجوزهای لازم را کسب می کنند و پس از آن برای اکران به شورای صنفی ارجاع می شود.‌ در خصوص فیلم‌هایی که نام بردید واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان و برخی افراد صاحب نظر داشتیم، جلساتی را برگزار کردیم. در یکی از فیلم‌هایی که نام بردید، 18 مورد اصلاح اعمال شده و قطعا اگر اصلاحات لازم باشد دوباره اعمال می‌شود اما در فرآیند خودش.

وی تاکید کرد: به‌ طور قطع به عنوان وزیر و رئیس سازمان سینمایی مداخله مستقیم در فرآیند مجوز یک فیلم نخواهیم داشت. نقطه نظراتی را که نمایندگان یا شخصیت‌های فرهنگی داشتند، مجددا به شورای نمایش ارجاع کردیم، خانه سینما و سازمان سینمایی با نمایندگان جلساتی را برگزار و نمایندگان فیلم را دوباره بازدید کردند. قرار شد در مرحه بعدی اگر اصلاحات لازم باشد اعمال شود.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *