پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۶
۶

زانو زدن مخاطب ایرانی، در برابر هیجان یک عالمه پول / رامبد جوان و تبلیغ یک میلیاردی اسنوا

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب: 535926
رامبد جوان این شب ها مبلغ جشنواره «استنثنوایی» است؛ جشنواره ای که در آن شرکت اسنوا، قرار است به یک نفر، یک میلیارد تومان جایزه بدهد! این شگرد تبلیغاتی چه بلایی بر سر مخاطب ایرانی خواهد آورد؟
زانو زدن مخاطب ایرانی، در برابر هیجان یک عالمه پول / رامبد جوان و تبلیغ یک میلیاردی اسنوا
گروه جامعه جهان نيوز، سید مهدی سیدی: اینکه «اسنوا»، یک نشان تجاری موفق و مرغوب ایرانی است، قبول؛ اینکه رامبد جوان یک مجری موفق و کاربلد است، درست؛ اینکه خندوانه با قوت تمام گوی سبقت را از برنامه های مشابه ربوده است، درست؛ اینکه صدا و سیما در مخمصه مالی «دولت ساخت»، آنتن خود را به تبلیغات پول ساز، فروخته است، درست؛ اینکه معنای اسپانسری در رسانه آن است که یک برنامه تلویزیونی، در برابر دریافت مقدار معینی پول، کالا یا شرکتی را تبلیغ نامحسوس و یا محسوس کند، درست؛ اما سؤال اینجاست که شرکت «اسنوا» و خندوانه شبکه نسیم، به چه حق و اجازه ای باید، یک میلیارد تومان جایزه برای یک نفر – تأکید می شود فقط یک نفر – مقرر کند؟ و چرا باید رامبد جوان، با سناریوهای حرفه ای، مخاطب را به دریافت این حجم از پول عطشناک کند؟ او به هنگام این تبلیغ، بارها از مخاطب می خواهد نفس عمیق بکشد تا این عدد شگفت آور را اعلام کند؛ بعید نیست این روش تمرکز، مخاطب آخر شب تلویزیون را در برابر هیجان یک عالمه پول، سرمست و خاضع کند!

هیچ مخالفتی وجود ندارد برای اینکه یک شرکت با اعلام جوایز مختلف، مردم را به خرید محصولاتش ترغیب کند؛ اما این شیوه تعیین جایزه، یعنی یک میلیارد تومان، خطرناک و تاحدودی مسخ کننده است؛ چرا که در شیب تندی، جامعه مصرف زده و گرفتار را به خیال پردازی و آرزوهای واهی سوق می دهد. با استمرار این تبلیغ، ده میلیون نفر تحریک می شوند اسنوا بخرند، آن هم نه به خاطر کالای ایرانی یا مصرف واقعی، بلکه برای آزمودن شانس خود و رسیدن به یک قله بلند از پول نقد؛ اما در خاتمه، فقط یک نفر برنده شده و 9 میلیون و 999 هزار نفر، در حسرت رسیدن به این آرزو، ناکام و ناکوت می شوند.

چه کسی است که با شنیدن این عدد و رقم تحریک نشود؟ اصلا آیا نمی شد شرکت ها به جای یک میلیارد تومان به یک نفر، یک میلیون تومان به هزار نفر بدهند؟ یا نه اصلا به جای این جایزه قلمبه، به همان اندازه قیمت محصولاتشان را کاهش داده تا توان رقابتشان با مشابه خارجی بالا رفته و همزمان سود و تخفیف مشترکی به جیب همه مصرف کنندگان، واریز شود؟

اینکه شرکت های تجاری، پول هایشان را می خواهند طبق چه ضابطه ای خرج کنند به ما ربطی ندارد، اما اینکه رسانه اسلامی، کی و چطور می خواهد به این تناقض های معرفتی پاسخ داده و برای آن راهکارهایی بجوید، محل سؤال است!

ضمنا بعید نیست همین یادداشت کوتاه برای این سوژه فرهنگی اجتماعی نیز، در حکم یک تبلیغ نامرئی برای خندوانه و رامبد جوان و اسنوا تلقی شود؛ والله اعلم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خالقی
Iran, Islamic Republic of
دنیای سرمایه داری و نظام سرمایه داری به گمان من با اسلام سنخیتی ندارد به این دلیل که کاملا غیر اخلاقی است !! وقتی ترامپ می گوید قرارداد تسلیحاتی میلیاردی با عربستان برای امریکایی یعنی شغل و شغل و شغل !! این حرف دقیقا یعنی توصیف واقعی نظام سرمایه داری !! حال این حرف ترامپ الهی است یا شیطانی ؟؟؟؟؟؟ !!! بیخود نبود که امام خمینی می گفت امریکا شیطان بزرگ است !!!!!!!! و معلوم است فریقتگان نظام سرمایه داری در کشور به چه علت می خواهند این حرف امام به فراموشی سپرده شود !!!!!!! این کار اسنوا و بسیاری از کارهایی که صدا و سیما انجام میدهد دقیقا مربوط به نظام سرمایه داری است که بسیاری از آن ها غیر اخلاقی است !!!!!
امید
Iran, Islamic Republic of
رامبد اونجور تبلیغ کرد شما اینجوری
رامبد پول گرفته، شما؟
Iran, Islamic Republic of
الان دقیقا شما با خودتون چند چندین؟
این موضوع اصلا بد نیست که مردم ترغیب بشن برای خرید کالای ایرانی. وقتی برندهایی مثل سامسونگ و ال جی و.... مشابه این تبلیغ رو در سراسر شهر روی بیلبوردها میزدن شما نگران مسخ شدن مردم نبودین؟ الان یهو نگران و دلواپس شدید که ای داد و ای بیداد مردم مسخ میشن میرن کالای ایرانی میخرن، از خیرگزاری جهان ناامید شده بودم ... رفتارتون شبیه کانال‌های ضد انقلابه با پوشش حزب اللهی. اصلاح کنید خودتون رو
Iran, Islamic Republic of
کاش خدمات اسنوا برای تحویل خوب بود واقعا آدم را اذیت میکنند بر خلاف بقیه شرکت ها مجانی که نیست البته خدمات پس از فرششان خوب است اما به جای این جایزه تحویلتان مجانی باشد آدم اینقدر اذیت نشود
Iran, Islamic Republic of
آقا ! یک میلیارد تومان پولی نیست ! اون 60 هزار میلیارد تومانه که خیلی پوله !!
رحمان
و این فرهنگ باعث میشود امت شهید پرور به شعار تعامل با دنیا و صلح جهانی و...که در دل خود تسلیم جهانی شدن آمریکایی شدن است، رای بدهد و اصلا متوجه خطرات نرم فرهنگی نشوند