پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

مرخصی پیش از بازنشستگی ملک سلمان

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 535898
روزنامه رأی الیوم به نقل از منابعی در کاخ پادشاهی عربستان از احتمال کناره‌گیری شاه سعودی به نفع فرزندش محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی، در پنج ماه آینده خبر دادند.
مرخصی پیش از بازنشستگی ملک سلمان
به گزارش جهان نيوز؛ با وجود آنکه از زمان تأسیس حکومت عربستان سعودی توسط ملک عبدالعزیز، فرزندان او یکی پس‌از دیگری تا پایان عمر زمام سیاسی این کشور را بر عهده داشته‌اند، اما اکنون به نظر می‌رسد که اوضاع در رابطه با پادشاه کنونی، یعنی سلمان بن عبدالعزیز قدری متفاوت است، چرا که دربار سلطنتی عربستان طی فرمانی از «محمد بن سلمان» فرزند شاه و ولیعهد جدید خواسته تا در غیاب و سفر پادشاه به مراکش، اداره امور را در دست بگیرد؛ گویی آنکه همچون به ولایت‌عهدی رسیدن محمد، تحولات سیاسی در دربار ریاض روندی سریع را می‌پیماید.
به گزارش منابع خبری، دربار سلطنتی عربستان اعلام کرده که شاه عربستان برای مرخصی و تفریح به خارج از کشور می‌رود. برخی فعالان اجتماعی می‎گویند که ملک سلمان بیمار است و برخی دیگر نیز از زمینه سازی برای انتقال قدرت به فرزندش خبر می‌دهند.
ماه‌های آخر پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز
در همین رابطه، روزنامه رأی الیوم به نقل از منابعی در کاخ پادشاهی عربستان از احتمال کناره‌گیری شاه سعودی به نفع فرزندش محمد بن سلمان، ولیعهد کنونی، در پنج ماه آینده خبر دادند.
منابع مطلع از پشت پرده قصر پادشاهی در عربستان اعلام کردند که به دنبال قطعی شدن برخی پرونده‌های بزرگ داخلی و منطقه‌ای عربستان، احتمال کناره گیری ملک سلمان بن عبدالعزیز به نفع فرزندش محمد بن سلمان تا پنج ماه آینده بعید به نظر نمی‌رسد.
نخستین گامی که برای فراهم شدن مقدمات کناره‌گیری سلمان از قدرت برداشته شد برکناری محمد بن نایف، ولیعهد مخلوع و تعیین محمد بن سلمان فرزند پادشاه برای ولیعهدی عربستان بود آن هم به گونه‌ای که رسانه‌های آمریکایی نظیر واشنگتن پست و نیویورک تایمز آن را برکناری به شیوه‌ای «سخت و ناگوار» خواندند.
گام دوم این است که شاه سعودی می‌خواهد برای سپری کردن تعطیلات ۲ ماهه خود به شهر طنجه در شمال مغرب سفر کند و امور کشور را به دست ولیعهد و دستیاران وفادار و نزدیکانی خواهد سپرد که طی چند هفته اخیر آنها را در پست‌های حساس مملکتی منصوب کرده است، به گونه‌ای که ملک سلمان بن عبدالعزیز و نزدیکان وی تنها به نظارت بر کار ولیعهد و تیم وی اکتفا کرده و برخی اوقات هم توصیه‌های لازم را خواهد کرد.
بنابراین محمد بن سلمان در طول ماه آگوست تا آخر شهریور پادشاه فعلی عربستان خواهد بود و این مدت آزمایشی است تا ملک سلمان زمان دقیق اعلام کناره گیری خود از قدرت به نفع فرزندش را قطعی کند.
شمارش معکوس از ماه اکتبر تا آخر سال جاری میلادی یا اوایل سال آتی آغاز می‌شود و احتمالاً ملک سلمان در این مدت با توجیه صیانت از منافع عالی عربستان به نفع فرزندش از قدرت کناره‌گیری می‌کند.
منابع مطلع از کاخ پادشاهی عربستان به رأی الیوم گفتند: ملک سلمان افکار عمومی عربستان را برای کناره‌گیری از قدرت آماده کرده تا به قدرت رسیدن فرزندش اتفاقی غافلگیر کننده نباشد و عربستان آن را در هر زمانی بپذیرند.
ملک سلمان قدرت‌های بزرگ و بخصوص آمریکا و انگلیس را هم برای این اقدام خود آماده کرده چون ریاض بدون مشورت دقیق با کاخ سفید نمی‌تواند چنین کاری را انجام بدهد و در نهایت این آمریکاست که ضامن امنیت عربستان در رویارویی با ایران است.
منابع مذکور تأیید کردند که ریاض بدون رجوع به کاخ سفید و پنتاگون قادر به اتخاذ هیچ تصمیم راهبردی نیست.
شاهزادگان بانفوذ در کاخ پادشاهی عربستان هم هنوز به طور قطعی نمی‌دانند که در دوره پادشاهی محمد بن سلمان چه کسی ولیعهد خواهد بود اما در عین حال خواهان ورود نوادگان بنیانگذار عربستان یعنی شاهزادگان نسل سومی به دستگاه قدرت هستند.
از ضدیت با ایران تا اعدام مخالفان
تغییرات سریع در بدنه حاکمیت عربستان سعودی همزمان با تشدید روابط میان تهران و ریاض و از دیگر سو بهبود روابط سعودی‌ها با رژیم اشغالگر صهیونیستی که شواهد بسیاری دال بر آن است، نشان می‌دهد که بن سلمان مشی افراط گرایانه ای را در دستور کار خود قرار داده است.
در همین راستا، منابع خبری گزارش می‌دهند که هیات دولت عربستان دیروز دوشنبه اعلام کرد که ریاض از اقدام اخیر دولت کویت در کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی و بستن دفتر رایزنی فرهنگی ایران کاملاً حمایت می‎کند.
هیات دولت عربستان در جلسه روز دوشنبه تاکید کرد که ریاض اقدام کویت علیه ایران پس از ماجرای گروهک تروریستی «العبدلی» را تائید می‌کند.
هیات دولت عربستان تجاوزات اسرائیلی علیه مسجدالاقصی و بستن آن به روی نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواست مسوولیت ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطینی را بر عهده بگیرد.
هیات دولت عربستان همچنین با قرارداد همکاری با مصر در زمینه آثار باستانی و موزه و میراث فرهنگی و همچنین امضای یادداشت تفاهم در زمینه رایزنی‌های سیاسی بین وزارت خارجه عربستان و وزارت خارجه کره موافقت کرد.
از دیگر سو پایگاه خبری العهد گزارش داد دادگاهی در عربستان با حکم اعدام ۲۹ نفر از ساکنان مناطق قطیف، الاحساء و مدینه منوره که عمدتاً شیعی هستند، موافقت کرد.
منابع خبری چند روز گذشته از انتقال ۱۰ فعال سیاسی و معارض شرق عربستان از زندان «الدمام» به «ریاض» برای تائید و صدور حکم نهایی اعدام علیه آنها خبر داده بودند. این ۱۰  نفر از مخالفان و فعالان سیاسی شیعه ساکن شرق عربستان چندی پیش از زندان «الدمام» به ریاض منتقل شده بودند تا حکم نهایی اعدام علیه آنها صادر شود که دیروز دوشنبه صادر شد.
مناطق شرقی عربستان به ویژه قطیف به دلیل حملات نظامیان آل‎سعود بویژه طی ماه‌های اخیر همواره شاهد درگیری‌ها مسلحانه است و تاکنون ده‌ها نفر از اهالی این منطقه شیعه‎نشین کشته و صدها نفر از شهروندان و فعالان مدنی و سیاسی دستگیر شدند.
مناطق شیعه نشین شرق عربستان از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون صحنه اعتراضات مردمی برای پایان دادن به سیاست‌های تبعیض‌آمیز رژیم سعودی است، اما دولت عربستان هر بار برای ساکت کردن صدای حق و عدالت، دست به اقدامات سرکوبگرانه می‎زند و مخالفان خود را به اتهامات مختلف از جمله اتهامات تروریستی بازداشت و اعدام می‎کند.
اقدامات خشونت‌آمیز دولت عربستان علیه ساکنان شرق این کشور و صدور احکام قضایی ظالمانه به اتهام شرکت در تظاهرات و اغتشاش به ویژه طی ماه‌‌های اخیر همزمان با تشدید حملات نظامیان سعودی به محله «المسوره» زادگاه شهید شیخ نمر روحانی برجسته شیعی این کشور افزایش یافت که در ژانویه ۲۰۱۶ اعدام شد.
حملات گاه و بیگاه نظامیان سعودی به محله شیعه نشین المسوره بیش از دو ماه است که ادامه دارد تا جایی که به کانون درگیری‎ها و ناامنی در مناطق شرقی عربستان از جمله قطیف و العوامیه و الدمام تبدیل شده است.
منبع: صبح نو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *