سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

«قدرت» نقطه پایان دمکراسی خواهی پدرخوانده‌ها

چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 535893
به همان اندازه که اصول ارزشی می‌تواند مستمسک برخی افراد برای نیل به قدرت در جریان اصولگرایی باشد،شعارهای روشنفکرانه و مدرن نظیر حق انتخاب، اطلاع رسانی شفاف، رقابت آزاد و دمکراسی می‌تواند ابزار کسب قدرت برای مدعیان آن در جبهه اصلاحات قرار گیرد.
«قدرت» نقطه پایان دمکراسی خواهی پدرخوانده‌ها
به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم، روند انتخابات سازمان نظام‌پزشکی به عنوان بزرگترین سمن نظام سلامت و قدیمی ترین سمن ایران؛ که ظاهرا در جمعه گذشته انجام شد، با مولفه‌های یک انتخابات آزاد و مشارکتی سازِگار نبود؛ چه روند پیش از آن که بسیاری از کاندیداهای مطرح با سوء استفاده از امکانات سخت و نرم دولتی که در اختیار داشتند به مهندسی رای به نفع خود و جریان متبوع خویش پرداختند و هیچ ممانعتی در این مسیر ندیدند و چه در روز برگزاری آن انتخابات که در مسیری با اتفاق یا سناریو با بسته شدن یا بستن سامانه رای گیری الکترونیک رقم خورد.

اما آنچه برای همیشه در ذهن‌ها خواهد ماند مواضع امروز کسانی است که سالها با ادعای دمکراسی خواهی و مقابله با اقتدار گرایی عده و عده ایی برای خود دست و پا کردند و حالا خودشان از صندوقی بیرون آمده اند که با همه شعارهای آنها مغایرت دارد، البته این اولین بار نیست که این یک بام و دو هواها را می‌شود از برخی‌ها دید.

همین چند ماه پیش بود که این اساتید به یک باره هر گونه انتقاد به طرح تحول را مخالفت با اصلاحات دانستند و به یک باره همه آرمانگرایی‌هایشان در نظام سلامت را پای سیاست زدگی ذبح کردند. دنیا عرصه آزموده شدن است و مدعیان جبهه دموکراسی خواهی؛ امروز از صندوقی بیرون آورده شدند که در آن برخی  پزشکان فقط در تهران از حق رای محروم شدند.

رسیدن به قدرت هدف غایی سیاست مدرن است اما برای آنهایی که 38 سال است با ایجاد دو قطبی‌های دیو و دلبر، از پاسخگویی و مطالبه گری باز میدارند، این روزها دیگر روزهای آسانی نیست. همانگونه که مدعیان دین داری با بی‌دینی عملی خود، موجب کاستن از اعتبار و نفوذ ارزش‌ها می‌شوند، سکوت و رضایت (و شاید مشارکت) پدرخوانده‌ها در غائله انتخابات نظام پزشکی نیز دست کم به بی‌اعتباری جایگاه دموکراسی و مشارکت در جامعه؛ در جامعه سلامت ایران لطمات جبران ناپذیری خواهد زد؛ و باعث انفعال فعالین مستقل نظام سلامت در آینده خواهد شد؛ انباشت این سرخوردگی‌ها اگر چه ممکن است در کوتاه مدت باعث آرامش متولیان نظام سلامت شود اما پیش از پایان دوران وزارت و صدراتشان؛ هزینه‌های بالایی را به آنها تحمیل خواهد کرد.

وزیر علوم دولت اصلاحات طی مصاحبه ایی عنوان کرده است: ابطال انتخابات نظام پزشکی به حیثیت جامعه پزشکی لطمه می‌زند و من تازه متوجه شدم که چگونه او که به دلیل مداخله در فتنه 88 و پیگیری ابطال انتخابات آن سال؛ سابقه محکومیت کیفری داشت، توسط هیات نظارت بر انتخابات تایید شد.
مجید احمدی - دانشجوی دکترا سیاستگذاری عمومی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *