پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بهشتی پور: ضعف برجام در جزئیات است نه کلیات

يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 535137
تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به ضعف برجام گفت: مشکل برجام عبارت است از اینکه این توافق در مورد کلیات انجام شده است نه جزئیات.
بهشتی پور: ضعف برجام در جزئیات است نه کلیات
به گزارش جهان نيوز؛ «حسن بهشتی پور»، پژوهشگر ارشد و تحلیلگر مسائل بین‌­الملل در خصوص بسته تحریمی جدید آمریکا علیه 16 نهاد و فرد ایرانی، با اشاره به اینکه لابی صهیونیستی در تلاش برای عدم اجرای برجام است، بیان داشت: لابی اسرائیل از ابتدا مخالف برجام بود و تلاش بسیاری انجام داد که این توافق صورت نگیرد، اما موفق به این کار نشد. رژیم صهیونیستی حال با تمام امکانات خود تلاش می‌کند مانع اجرای این توافق شود.
وی با توجه به طرحی که از سوی دونالد ترامپ علیه ایران دنبال می­‌شود، مطرح کرد: رئیس‌جمهور آمریکا بحث دفاع موشکی ایران و اتهاماتی چون حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر را در دستور کار قرار داده است.
تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان ضعف برجام اشاره کرد: مشکل برجام عبارت است از اینکه این توافق در مورد کلیات انجام شده است نه جزئیات. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند تحریم‌های جدید را به خاطر مسائل غیر هسته‌ای اعمال می­‌کنند. این در حالی است که مقدمه برجام و موادی چون ماده 29 و 31 آن به صراحت اعلام می‌کند که از این پس قرار است بین ایران و 1+5 همکاری صورت گیرد. وضع کردن تحریم‌های جدید این همکاری را متوقف می‌کند.
وی با اشاره به اینکه آمریکا تحریم‌های جدید را به بهانه فعالیت‌های موشکی علیه ایران اعمال می‌کند، افزود: با این حال ایران از ابتدا اعلام کرده بود که توان دفاعی و قدرت موشکی جنبه بازدارنده دارد و حاضر نیست راجع به آن مذاکره کند. این‌ امر تنها زمینه تضمین‌کننده اقتدار و امنیت ایران است. نادیده گرفتن توان موشکی ممکن نیست.
بهشتی پور با یادآوری تفاوت وضعیت کنونی و پیش از برجام گفت: آمریکایی‌ها پیش از این توافق علیه ایران پرونده‌سازی هسته‌ای انجام داده و 6 قطعنامه تحریمی فصل هفتم و دوازده قطعنامه شورای حکام را اعمال کرده بودند. گزارش «پی ام دی» نیز ادعاهای مختلفی را علیه ایران مطرح می‌کرد؛ اما این پرونده اکنون بسته شده است و آمریکا دیگر نمی‌تواند افکار عمومی دنیا و سایر کشورها را با خود همراه کند.
وی با توجه به آثار تحریم­‌های جدید اشاره داشت: تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع می‌کند، در سطح خود آمریکا می‌ماند؛ اما مشکل این است که ریسک فضای همکاری با ایران را افزایش می‌دهد و سرمایه‌گذاری در ایران و همکاری بانک‌ها با کشورمان را با مشکل مواجه می‌کند. از این جهت باید این موضوع را پیگیری کرد.
پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل با تأکید بر لزوم مقابله با نقض برجام مطرح کرد: نخست باید یک تحلیل واقع‌بینانه داشته باشیم و اقدامات مقتضی را که برای این موضوع لازم است به کار بگیریم. ایران از نقض برجام استقبال نمی‌کند؛ اما اگر طرف مقابل نقض کرد، همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند، آن را آتش می‌زند.
وی با اشاره به اقدامات صهیونیست­‌ها در قبال برجام گفت: صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند تحریم‌های جدید علیه ایران وضع شود؛ اما طرف‌های اصلی تجارت ایران از جمله اروپا، کره جنوبی، ژاپن، چین و هند نه‌ تنها از این تحریم‌ها استقبال نمی­‌کنند، بلکه به همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *