جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ورود استراتژیک انصار الله

يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب: 535112
مبارزه انصار الله علیه رژیم صهیونیستی و عربستان می‌تواند علاوه بر تقویت محور مقاومت، از نفوذ نظامی رژیم صهیونیستی در تنگه «باب المندب» و در نهایت، حوزه خلیج فارس جلوگیری کند.
ورود استراتژیک انصار الله
به گزارش جهان نيوز ، «حسن هانی زاده» در یادداشت روزنامه «حمایت» نوشت:
اعلام آمادگی انصار الله یمن برای همکاری با ملت فلسطین در راستای آزادسازی بیت‌المقدس در حالی صورت می‌گیرد که عربستان سعودی و برخی کشورهای عرب منطقه گام‌های عملی برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی برداشته‌اند. شرایط منطقه پس از پروژه داعش و تکفیری‌ها در بحران اخیر سوریه  و درگیر ساختن حزب الله لبنان در بحران نفس‌گیر سوریه حاشیه کاملاً امنی برای رژیم کودک کش اسرائیل را دنبال کرده است. بیش از ۱۳۰  گروهک تروریستی در طول ۶ سال گذشته به نیابت از آمریکا و رژیم صهیونیستی و با هزینه مالی عربستان درصدد ضربه زدن به محور مقاومت و ایجاد یک امنیت پایدار برای رژیم اسرائیل برآمده‌اند.

بحران ۶ ساله سوریه موجب شد که رژیم صهیونیستی با استفاده از  فضای منطقه‌ای و ضعف کشورهای عرب منطقه و تمایل برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای همکاری با این رژیم ، نفوذ خود را گسترش دهد. همچنین سناریوی پیش رو برای تأمین امنیت کامل رژیم صهیونیستی و تقابل با محور مقاومت در جریان سفر اخیر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا به ریاض تعریف شد.

به موجب این سناریو در بخش سیاسی قرار است یک جبهه عبری- عربی علیه ایران و محور مقاومت با مدیریت و کارگردانی عربستان سعودی تشکیل شود و مناقشه «اعراب و اسرائیل» به مناقشه «اعراب و ایران» تبدیل شود. در گام بعدی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس باید رابطه خود را با ایران به شدت کاهش دهند و زمینه را برای گشایش سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در پایتخت‌های ۶ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس فراهم سازند.
فشار عربستان، بحرین، امارات و مصر بر قطر برای کاهش سطح روابط خود با جمهوری اسلامی ایران،  بخشی از سناریوی مشترک سیاسی  آمریکا و عربستان است. مقاومت دوحه در برابر فشارهای عربستان موجب شد تا این ۴ کشور تحریم‌هایی را علیه دولت قطر اعمال کنند. کویت نیز تحت فشار عربستان سعودی و به دلیل نفوذ وهابیت در ساختار سیاسی این کشور، اخیراً به بهانه‌های واهی کوشیده سطح روابط خود را با ایران تنزل بدهد.

از سوی دیگر؛ در ابعاد نظامی قرار است یک کمربند امنیتی از شهر قنیطره در دامنه‌های ارتفاعات جولان تا منطقه درعا در جنوب سوریه برای تأمین امنیت پایدار رژیم صهیونیستی ایجاد شود. حضور نیروهای مشترک آمریکا، فرانسه و اردن در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن برای آموزش مخالفان دولت بشار اسد در چارچوب این سناریو قرار دارد. از این رو، پس از پیشروی محور مقاومت در صحرای تدمر، آزادسازی موصل و شکست داعش در عراق، هواپیماهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور مشترک حملات خود را علیه مراکز نظامی سوریه تشدید کردند.

بر اساس این سناریو،  بناست که «جبهه النصره»، «جیش الاسلام»، «فیلق الرحمان» و «احرار الشام» برای جلوگیری از نفوذ حزب الله لبنان به مرزهای فلسطین اشغالی در امتداد قنیطره تا درعا متمرکز شوند. هزینه حضور دائمی این نیروها در امتداد خط مرزی سوریه با فلسطین اشغالی را عربستان سعودی تقبل کرده است که این امر می‌تواند به شکل‌گیری یک مجموعه همکاری نظامی مشترک عربی- اسرائیلی منجر شود. تلاش آمریکا برای کنترل مرزهای مشترک عراق و سوریه و اصرار آمریکا برای انحلال حشدالشعبی عراق در چارچوب عملیاتی ساختن طرح کمربند امنیتی رژیم صهیونیستی قابل تجزیه و تحلیل است.

این را هم باید اضافه کرد که شرایط جدید عراق پس از آزادسازی موصل و وجود گسل‌های سیاسی خطرناک که یکی از آن‌ها موضوع همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق (که قرار است در ۳ مهرماه آینده برگزار شود)، می‌باشد خطری جدی برای کشورهای محور مقاومت تلقی می‌شود. لذا محور مقاومت با درک عمیق خطرات ناشی از همسویی عربستان و سایر کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی ناچار است طرح جدیدی برای جلوگیری از نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه ارائه دهد. تغییر میدانی تقابل با رژیم صهیونیستی و تشکیل یک جبهه وسیع و فعال از غزه و شرق بیت‌المقدس، سوریه، لبنان تا تنگه «باب المندب» می‌تواند تضعیف جبهه عبری- عربی را به دنبال داشته باشد.

در این شرایط، انصار الله یمن نیز که با هوشمندی کامل، تحولات سیاسی و امنیتی منطقه را پی گیری می‌کند تقابل مستقیم با رژیم صهیونیستی را بخشی از استراتژی این جریان برای ورود به محور مقاومت می‌داند. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که عربستان با خرید دو جزیره مصری «تیران» و «صنافیر» در دریای سرخ قصد دارد چندین پایگاه نظامی و دریایی مشترک با رژیم صهیونیستی را در این دو جزیره استراتژیک ایجاد کند. تأسیس این پایگاه‌ها در این دو جزیره، قطعاً به تغییر موازنه قدرت به سود رژیم صهیونیستی منجر شده و در راستای توهم تضعیف محور مقاومت خواهد بود. اعلام آمادگی «عبدالملک الحوثی»، رهبر انصار الله یمن برای کمک به ملت فلسطین در حالی صورت می‌گیرد که ملت یمن بیش از دو سال است مورد تهاجم مشترک هواپیماهای سعودی و اسرائیلی قرار دارند.

بنابراین، مبارزه انصار الله علیه رژیم صهیونیستی و عربستان می‌تواند علاوه بر تقویت محور مقاومت، از  نفوذ نظامی رژیم صهیونیستی در تنگه «باب المندب» و در نهایت، حوزه خلیج فارس جلوگیری کند. هر چند امکانات انصار الله به لحاظ نظامی برای کمک به ملت فلسطین محدود است اما اعلام آمادگی این جنبش برای کمک به آزادی بیت‌المقدس، فضای جدیدی در داخل اراضی اشغالی ایجاد کرده است، چراکه انتفاضه ملت فلسطین و درگیری‌های اخیر رزمندگان فلسطینی  با ارتش رژیم صهیونیستی اگر به شکل فعلی خود ادامه یابد، می‌تواند به فرسایش تدریجی ارتش اسرائیل منجر شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *