سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱

برنامه جدید بانک مرکزی برای سود سپرده ها

چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب: 534507
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی موسسات مالی مانند کاسپین گفت: متاسفانه برخی التهاب آفرینی کاذب می کنند،وظیفه بانک مرکزی دفاع از حقوق سپرده گذاران است.
برنامه جدید بانک مرکزی برای سود سپرده ها
به گزارش جهان نيوز، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در خصوص مشکلات پیش آمده برای برخی موسسات مالی مانند کاسپین گفت: متاسفانه برخی التهاب آفرینی کاذب می کنند.

وی ادامه داد: ضوابط می‌گوید چنین مشکلاتی تحت نظر مرجع قضایی حل شود و وظیفه بانک مرکزی دفاع از حقوق سپرده گذاران است.

سیف در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید، هفته گذشته مدیرعامل بانک ملی اعلام کرد که سود سپرده ها به 12 درصد می‌رسد، آیا شورای پول و اعتبار این نرخ سود را تصویب کرده است، گفت: شورای پول و اعتبار در این مورد تصمیم نگرفته است.

وی توضیح داد: مکانیزم بانکداری بدون ربا براین اساس است که سپرده ها به وکالت به بانک سپرده شود تا منابع را در فعالیت اقتصادی به کار بگیرند و در حقیقت سود اصلی قابل تخصیص به سپرده گذار در آخر دوره مالی و پس از حسابرسی و بستن صورت های مالی مشخص شود در گذشته به تدریج این تقاضا مطرح شد که مبلغی از سود حاصل را بانک ها به صورت علی الحساب به سپرده گذار بدهند که در بازار رقابتی این علی الحساب ها افزایش یافت و در دو سه سال گذشته شرایط به نحوی شد که سود علی الحساب از رقمی که حق سپرده گذار است بیشتر شد و این اشکالی است که به وجود آمده است. 

سیف بر همین اساس ادامه داد: موضوعی که ما درصدد عملیاتی کردن آن هستیم و به زودی اعلام می‌کنیم این است که هیچ بانکی مجاز نباشد که سود علی الحساب را بیشتر از میزانی که در شورای پول و اعتبار تصویب شده پرداخت کند که نرخ سود علی الحساب شورای پول و اعتبار نیز 15 درصد است این به هیچ وجه به معنی تعیین نرخ سود نیست و نرخ سود 15 درصد علی الحساب حداکثری است که پرداخت می‌شود و در بررسی آخر سال اگر سود مکتسبه ای که قابل تخصیص و حق سپرده گذار است بیشتر از 15 درصد باشد مابه التفاوت پرداخت می شود کما اینکه در سال های قبل نیز این اتفاق در نظام بانکی می افتد و این مدل باعث می شود انضباط دقیق تری نیز ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره مهمترین اقدامات بانک مرکزی در حوزه اقتصاد مقاومتی و مهمترین اولویت دولت دوازدهم ، گفت: یکی از اساسی ترین نکات در بحث اقتصاد مقاومتی که باید به آن توجه کرد پیش بینی اقدامات و عملیاتی است که می تواند منجر به ایجاد شوک در اقتصاد کشور شود و وظیفه بانک مرکزی پایش و آرامش اقتصاد کشور و پیش ینی پذیر شدن آن است که در این زمینه اقدامات مناسبی نیز داشته ایم.
وی اظهارداشت: یکی از نمونه های بازار غیرمتشکل پولی و موسسات غیرمجازی است که مشاهده می کنید که چند مورد بیشتر نمانده و فکر می کنم سال 96 سالی است که مساله موسسات غیرمجاز حل می شود و اقتصاد کشور برمبنای بازار مالی تحت کنترل و نظاررت بانک مکزی فعالیت کند که می تواند آثار مثبت بیشتری داشته باشد و در حقیقت بحث اصلی تخصیص منابع محدود است که فعالیت های مثبت اقتصای در بازار غیرمتشکل و خارج از نظارت عملیاتی انجام می شود که مخرب اقتصاد است و نمی تواند استمرار پیدا کند و بنابراین دستاوردهایی که در اقتصاد حاصل می‌شد با تلاطم‌ها و نوسانات مختلف مواجه می کند.
رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره رقم دیرکرد نیز گفت: رقمی که در بودجه پیش بینی شده بود به تدریج تخصیص می یابد و تا جایی که من اطلاع دارم تا 40 میلیون تومان کاهش یافته و رقم هایی که در ابتدا اعلام شد 10 میلیون تومان بود که هم اکنون 40 میلیون تومان رسیده است.
وی در خصوص دیگر اقدامات بانک مرکزی گفت: اقدام دیگری که بانک مرکزی انجام داد این بود که به دلیل طولانی شدن صف قرض الحسنه های ازدواج بانک مرکزی بانک ها را دعوت و از آنها خواست که تا مردادماه و حداکثر شهریور ماه صف قرض الحسنه های ازدواج تمام شود و یا در سطح قابل قبولی قرار گیرد چرا که این صف ها طولانی شده بود.
خبرنگاری درباره تامین منابع 30 هزار میلیارد تومانی واحدهای تولیدی پرسید که رئیس بانک مرکزی گفت: منابع تخصیص داده شده که به تدریج براساس مکانیزم و تجربه مثبت سال گذشته توسط بانک ها در کارگروه های استانی پروژه ها بررسی می شود و می تواند مورد عمل قرار گیرد. 
وی بیان کرد: یکی از وظایف بانک ها تخصیص منابع به فعالیتی است که ارزش افزوده ایجاد کند بنابراین در بانک ها و کارگروه استانی تلاش می شود که ببینند این تقاضا منطبق با اصول است یا نه و این نباید سخت گیری تلقی شود. منابع باید در جایی استفاده شود که اطمینان داشته باشیم که قابل بازگشت است و ایجاد تولید و اشتغال می کند. 

سیف گفت: از آنجایی که منابع توسط بانک ها تامین می شود این اختیار به بانک ها داده شده که قابل بازگشت بودن منابع را بررسی کنند و اگر در بررسی های خود علیرغم مصوبه کارگروه ایراد و تردیدی در بازگشت سرمایه مشاهده کنند می توانند پروژه ها را به کارگروه برگردانند و پیش بینی شده اگر اختلاف نظری بین کارگروه و بانک وجود داشته باشد بانک مرکزی می تواند ورود پیدا کند و مشکل را برطرف کند. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگری درباره گزارش موسسات مالی غیرمجاز به مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در دو سه روز گذشته جلسات مفصلی با هیات رئیسه و نائب رئیس مجلس داشتیم و بحث های مختلفی انجام شده و براساس آن مکانیزم عمل می کنیم و آنچه مسلم است بانک مرکزی موظف و مکلف است در چارچوب قوانین و مقررات عمل کند و با ارتباطی که با مرجع قضایی و بانک مرکزی وجود دارد به تدریج عمل می شود و بانک مرکزی اطلاعیه هایی می دهد و بر آن اصول نیز شرایط پیش می رود.

خبرنگاری درباره پرداخت های علی الحساب سپرده سپرده گذاران و پرداخت کامل سپرده ها پرسید که رئیس کل بانک مرکزی گفت: متاسفانه عده‌ای در مساله موسسات غیرمجاز و پرداخت ها التهاب آفرینی کاذب دارند در حالی که مقررات و ضوابط می گوید در زمانی که چنین مشکلاتی پیش می آید باید این موارد تحت نظر مرجع قضایی حل شود و بانک مرکزی نیز در این مورد به مرجع قضایی کمک می کند و وظیفه بانک مرکزی نیز دفاع و صیانت از سپرده سپرده گذاران است و با این مکانیزم نیز ورود کرده است. 

وی افزود: اما متاسفانه التهاب های کاذب و دخالت ها شرایط روانی ویژه ای را ایجاد می کنند اما این مساله هیچ تاثیری بر روند کار بانک مرکزی ایجاد نمی کند و بانک مرکزی به صورت جدی کار را دنبال می کند و با توجه به تخمین ها 90 درصد مانده حساب در تاریخ انحلال موسسه فرشتگان که در تاریخ 1 شهریور 1394 بوده است به کسر مبالغی که بعد از آن دریافت کرند پرداخت می شود.

سیف بیان کرد: متعاقبا دارایی های جدید که کم هم نبوده شناسایی شده و به بنیه مالی اضافه می شود و در نهایت متناسب با دارایی های شناسایی شده اولویت اول کسر علی الحساب ها است و مرحله بعد به سود متعارف شورای پول و اعتبار اضافه می شود و مرحله سوم اگر دارایی هم بود بانک مرکزی هیچ حساسیتی نسبت به نرخ های بالاتر ندارد چرا که موسسه ای بوده و تعهداتی به سپرده گذاران داده و ما علاقه مند هستیم که تا ریال آخر تعهدات خود را بپردازد و مشکلی وجود ندارد و هم اکنون نیز موسس این تعاونی در زندان است و تحقیقات ادامه دارد.
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر سود سپرده ها کمترازاین بشه بازهم مردم سرمایه های خودشون رو در خرید دلار و طلا و ... می اندازند و تورم بالامیره
الان هم مالکان بجای ودیعه رهن دنبال اجاره اند و مستاجران خیلی مشکل دارند و هزینه ها کمرشکن شده