پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲

وجه تمایز شیعه علوی و جعفری در چیست؟

چهارشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب: 534470
در نگاهی تاریخی شیعه علوی و جعفری هر دو پرچمدار اسلام ناب محمدی هستند، اما با نگاه و تمایزهای مخصوص به خود.
وجه تمایز شیعه علوی و جعفری در چیست؟

به گزارش جهان نيوز، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی سخنران و کارشناس امور دینی و مذهبی  پیرامون تمایزها و وجه تشابه شیعه علوی و جعفری گفت: تفاوتی بین دو مقوله شیعه علوی و جعفری وجود ندارد. درواقع شیعه علوی برپایه ولایت و عدالت امیرالمومنین (ع) و همچنین حاکمیت آن بزرگوار است که در نگاهی تاریخی، سیاسی و عدالت طلبی مطلق جای دارد و در کنارش شیعه جعفری با کشف حقایق علمی گردآوری شده است.
 
وی ادامه داد: شیعه علوی ریشه تاریخی، اعتقادی دارد و شیعه جعفری با برپرده برداری از اسرار علمی جهان به موازات یک دیگر قرار دارند و هر دو پرچمدار اسلام ناب محمدی هستند.
این کارشناس مذهبی درخصوص تمایزهای فقه شیعی و فقه جعفری بیان کرد: فقه شیعی و فقه جعفری تفاوت محتوایی نداشته و به مرور زمان و گذشت ایام در نگاه علماء، فقه جعفری وجود آمده که تفاوت آن از تخلف نیست و بدیعی است که براساس نظرات مراجع و یا زمانه های مختلف گونه های شیعی پدیدار شده است.
وی افزود: بعد از واقعه کربلا و 35 سال عزاداری بی وقفه امام سجاد (ع) و بی وفایی مردم کوفه و مدینه به خاندان رسول الله، جامعه دچار یک نوع فاصله گیری از حقایق علمی و آگاهی نسبت به زمانه خود شد و دوران غیرفعالی در جهت کشف حقایق علمی در بین مسلمانان ایجاد شد، تا دوره امامت امام باقر (ع) و پسر بزرگوارشان امام جعفر صادق‌(ع) که با کمال اقتدار جای خالی علم را پر کردند و با تلاشهای ممتد به کشف مسائل علمی رسیدند.
حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) بیش از 700 شاگرد تربیت کردند و دروازه های تمدن علمی و اسلامی را گشودند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تیتر زده شده انحرافی و تداعی کننده این است که بین شیعه علوی و جعفری تمایزی هست ادیب محترم هم اشتباه فرموده اند و طبق آنچه انعکاس یافته، شیعه علوی ریشه تاریخی، اعتقادی دارد یعنی شیعه جعفری ندارد و شیعه جعفری از اسرار علمی جهان پرده برداری کرده یعنی شیعه علوی این کار را نکرده که هر دو اشتباه است شیعه سازی از هر نوعش چه علوی چه صفوی چه جعفری و چه حسینی و حسنی انحراف است. آنجه هست شیعه دوازده امامی است که ائمه گران قدر به اقتضای زمان آنچه را وظیفه ایجاب می کرده به انجام می رسانده اند.

برپرده برداری از اسرار علمی جهان
شیعه علوی ریشه تاریخی، اعتقادی دارد
Iran, Islamic Republic of
خداوند همه را عاقبت به خیر بفرما .
خدایا به ما رحم کن .
خدایا ...