کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشت کج برنامه ششم در آتش اختلافات ۲ قوه

26 تير 1396 ساعت 14:55

دولت یازدهم که از اول برای ارائه برنامه ششم به مجلس اعتقادی نداشت، اکنون به شکل رسمی از ایرادات و مشکلات برنامه تصویبی مجلس گفته تا خشت اول بنای برنامه ششم همانند برنامه قبلی کج گذاشته شود.


به گزارش  جهان نیوز به نقل ازفارس، سال گذشته با امتناع دولت برای ارائه لایحه برنامه ششم توسعه با دلیل تفسیر مسئولان از قانون اساسی مبنی بر اینکه این وظیفه برعهده قوه مجریه است، عملا نمایندگان مجلس وارد گود شده و برای تدوین چشم‌انداز و اهداف 5 ساله کشور آستین بالا زدند.

در این بین کش و قوس‌های فراوان و اصرار و انکارهای متعددی میان دولت و مجلس وجود داشت، اما درنهایت با اذن مقام معظم رهبری، نمایندگان دست به کار شدند و  روند تهیه، تدوین و تصویب با حضور و هماهنگی دولت پایان یافت.

* تعلل در ابلاغ برنامه ششم 
طبیعی بود پس از تصویب مجلس و تأیید توسط شورای نگهبان و با ابلاغ رئیس مجلس به رئیس‌جمهور، هر چه سریعتر قانون را برای تحقق اهداف، چشم‌انداز و در نظر گرفتن خیر و صلاح جامعه در سال مزین به نام اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید که این روزها دغدغه صدر تا ذیل مسئولان قوای سه‌گانه است، از سوی روحانی به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ شود.

* آتش اختلافات بازهم پس از 4 ماه عیان شد
حالا پس از 4 ماه اختلافات گذشته مجدداً سر باز کرده و در فصل اجرا که باید با همت و تلاش ثمره آن را دید، نشانه‌های خوبی به جامعه و افکار عمومی مخابره نمی‌شود. ماجرا از آنجا شروع شد که حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه در نامه‌ای به رئیس مجلس از عدم ابلاغ قانون برنامه ششم با گذشت سه ماه از تصویب آن پرده برداشت. وی در نامه به ابعاد موضوع پرداخته و گفته بود؛ این کار باعث بلاتکلیفی مردم و بی‌ارزش شدن قانون خواهد شد.

* برنامه ششم ایراد دارد
با بالا گرفتن ابهامات و شبهات در افکار عمومی و اظهار نظر نمایندگان مجلس، سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته با خبرنگاران در واکنش به عدم ابلاغ برنامه ششم از سوی رئیس جمهور با ادبیاتی مبهم و غیرشفاف تلویحاً این موضوع را ناشی از اختلافات مجلس و دولت دانسته و بیان کرده بود که به دلیل ایرادات و مشکلاتی که در مصوبه مجلس در رابطه با برنامه ششم دیدیم رییس جمهور در جلسه هیات دولت به وزرا گفت که موانعی که در انجام امور مورد نظر خود در این برنامه وجود دارد را اعلام کنند.

* دولت بعد از یک سال به فکر اصلاح برنامه افتاد!
این سوال به اذهان تداعی می شود چرا اختلافات هنگام تهیه و تدوین برنامه در مجلس حل نشد؟ و اگر اکنون دولت به فکر اصلاح افتاده چرا از اول لایحه نیاورد و کشور معطل ماند و دیگر اینکه بهتر نبود قانون ولو بد از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ می شد و پس از آن به رفع ایرادات می پرداختید؟

* دود اختلافات در چشم ملت
واقعیت آن است که برنامه‌های توسعه‌ای همانطور که از نام آنها مشخص است در جهت توسعه زیرساخت‌ها و آبادانی و در نهایت افزایش رفاه و عبور از مشکلات به نفع جامعه است در حقیقت ذی نفع اصلی قوانین کشور و ملت هستند قطعا دود اختلافات و تفاوت سلیقه‌ها و اجرای کج دار و مریز به دود ذی نفعان رفته و به ضرر منافع کشور خواهد بود.
چرا برای حل اختلافات راجع به نظر دولت از تفسیر اصل 126 قانون اساسی استفساریه گرفته نشد؟

* حرف دولت قانونی نیست
نوبخت در ادامه اینگونه توجیه کرده چون رئیس مجلس برنامه را ابلاغ کرده تکرار آن از سوی رئیس جمهور خارج از رویه قانونی است که البته با واکنش تند لاهوتی نماینده حامی دولت روبرو شد. وی پاسخ به این اظهارات گفته است: حرف آقای نوبخت خلاف قانون است، بلکه قانون برنامه باید از سوی رئیس جمهور ابلاغ شود، اما در این راستا کوتاهی صورت گرفته، بنابراین رئیس مجلس طبق همان قانون و بعد از تعلل رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرده است.

* برنامه را اجرا می کنیم اما... 
البته سخنگوی دولت معتقد است دولت در حال اجرای برنامه ششم است اما باید متذکر شد دولتی که خشت اول سنگ بنای برنامه ششم را کج گذاشته چگونه می‌توان انتظار و اطمینان داشت که در ادامه راه با اجرای کامل و جامع و درست همراه باشد؟

حواشی ایجاد شده در اجرا به چه معنایی است؟ دولت یازدهم برنامه ششم مد نظر مجلس را ارائه نکرد و مسئولان ناگزیر و به اجبار باید قانون مجلس را اجرا کند. در این راه احتمالاً نیز مشکلات و نارسایی‌های اجرایی مشاهده خواهد شد.

* دستپخت مشکل دار
موضوعی که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز دقیقاً آن را تأیید کرده و معتقد است: به هر حال قانون دستپخت انسان است و ممکن است در اجرا مشکلاتی هم داشته باشد.

* سالی که نکوست از بهارش پیداست
سالی که باید با وحدت و همدلی و تعاملات فزاینده شروع و در جهت خدمت به مردم باشد، حالا چشم‌انداز اجرای برنامه را با ابهام روبرو کرده است. تردید و سرنوشتی نامطلوب و مبهم مانند آنچه که برنامه پنجم توسعه تجربه کرده و حتی برخی از آیین نامه‌های آن نیز هیچ گاه تدوین نشد. آیا برنامه ششم مصداق این ضرب المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» خواهد شد؟

همین نگرانی اکنون در رابطه با برنامه ششم متصور است. با این تفاوت که برنامه پنجم توسط دولت دهم نهایی و در طول این سال‌ها اجرا نشد چه برسد به برنامه‌ای که مجلس تصویب کرده و به لحاظ کارشناسی و اجرایی مسئولان دولت آن را قبول ندارند.

*برنامه ششم گره گشا نیست
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور 10 اسفند 95 با اعلام اینکه دولت برنامه ششم مصوب مجلس را قبول ندارد تصریح کرده بود که برنامه ششم مصوب مجلس گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نیست و کشور را دچار مشکل می‌کند.
پس از آن امیر باقری مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود برنامه ششمی که مجلس مصوب کرد غیرقابل اجرا و خلاف نظر دولت است. 

* دولت برنامه گریز است
حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه درباره ابلاغ نکردن قانون برنامه ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی، گفت: متأسفانه ما امروز با رئیس‌جمهوری روبه‌رو هستیم که برنامه‌گریز و گزارش‌گریز است و این به جایگاه مجلس و قانونگذاری در کشور لطمه وارد می‌کند.
 


کد مطلب: 533924

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/533924/خشت-کج-برنامه-ششم-آتش-اختلافات-۲-قوه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com