پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

روایت رئیس دانشگاه شریف از مریم میرزاخانی

يکشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 533585
رئیس دانشگاه صنعتی شریف با اظهار تاسف از درگذشت بانوی ریاضیدان ایرانی و دانش‌آموخته این دانشگاه گفت: پروفسور مریم میرزاخانی نابغه ریاضی جهان و دانشمند ایرانی، در دوران دبیرستان نخستین کسی بود که دو سال پیاپی مدال طلا گرفت.
روایت رئیس دانشگاه شریف از مریم میرزاخانی
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف  ، ضمن تسلیت درگذشت نابغه ریاضی جهان و دانشمند ایرانی، گفت: بنده درگذشت پروفسورمریم میرزاخانی (دانش‌آموخته دانشکده ریاضی دانشگاه صنعتی شریف) را به جامعه علمی و دانشگاهی به‌خصوص خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی شریف و خانواده ایشان تسلیت می‌گویم. ضایعه‌ درگذشت این دانشمند ایرانی برای جامعه علمی جهان جبران‌ناپذیر است.

وی افزود: این جواهر بی‌نظیر علمی، در زمینه‌های تحقیقاتی به دستاوردها و موفقیت‌هایی دست یافتند که در جایگاه خود بی‌نظیر بود و پیشرفت‌هایی به مراتب بالاتر از وی امید می‌رفت که متاسفانه فرصت آن را پیدا نکردند و از میان جامعه علمی رفتند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: مریم میرزاخانی در دوران دبیرستان قبل از ورود به پیش‌دانشگاهی در المپیاد ریاضی در کمال تعجب همگان برای ایران افتخاری بزرگ کسب کرد. او در سال 1994 برنده مدال طلای المپیاد ریاضی در هنگ‌کنگ و در سال 1995 برنده مدال طلای المپیاد ریاضی در کانادا شد. وی اولین دانش‌آموز ایرانی بود که در المپیاد ریاضی برنده جایزه نمره کامل شد.

فتوحی با بیان اینکه وی به عنوان نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت، گفت: میرزاخانی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضیات ایران طلا گرفت و نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت.

وی افزود: میرزاخانی بعد از دیپلم وارد دانشکده ریاضی دانشگاه شریف شد. بعد از اتمام دوره کارشناسی به دانشگاه هاروارد رفت و دکترای خود را در این دانشگاه گرفت و سپس بعد از فارغ‌التحصیل شدن، در دانشگاه به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه پرینستون نیوجرسی یکی از دانشگاه‌های مشهور امریکا مشغول به کار شد و بعد از مدتی به عنوان استاد تمام دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا کار خود را شروع کرد.

وی تصریح کرد: دکتر میرزاخانی از نظر علم ریاضی بسیار مراتب بالایی داشتند و در سال 2014 برنده جایزه فیلدز شد. جایزه فیلدز بالاترین جایزه در علم ریاضی محسوب می‌شود که معادل جایزه نوبل است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: وی فرد بسیار برجسته‌ای بود. دوستانی که با وی در ارتباط بودند و همدوره ایشان بودند، هم از نظر علمی و هم از نظر شخصیتی از او به عنوان فردی برجسته، ساده‌زیست و متواضع یاد می‌کردند.

فتوحی خاطرنشان کرد: مریم میرزاخانی یکی از پرکارترین و اثرگذارترین استادانی بود که به گفته همکارانش، تا واپسین روزهای عمر پربار خود، ضمن تلاش در عرصه تدریس و تحقیق، نقش بسیار موثری در پیشبرد مرزهای علم به‌خصوص علم ریاضیات داشت.

وی گفت: میرزاخانی در سال 1999 میلادی موفق شد راه‌ حلی برای یک مشکل در علم ریاضی پیدا کند. ریاضیدانان جهان مدت‌های طولانی بود به دنبال یافتن راه حلی برای محاسبه حجم رمزهای جایگزین فرم‌های هندسی هذلولی بودند که وی در دانشگاه پرینستون به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یافت.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف یادآور شد: این استاد دانشگاه، استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد نخستین بانوی ریاضیدان تاریخ لقب گرفت که توانست مدال فیلدز، معتبرترین جایزه دنیای ریاضیات را از آن خود کند. مدال فیلدز، بالاترین نشان علمی رشته ریاضیات است که به دانشمندان برگزیده زیر 40 سال اهدا می‌شود و از آن به نوبل ریاضیات نیز تعبیرمی‌شود.

مریم میرزاخانی، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، روز گذشته 24 تیرماه 96 در سن 40 سالگی درگذشت.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ولی این اساتید هستند که میگن ایران بمونین هیچی نمی شین نبود خانواده خیلی درد آوره