جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۴
موسوی خوئینی‌ها:

هاشمی رفسنجانی در نقل خاطرات راه خطا رفته است

در استفاده از خاطرات هاشمی باید جانب احتیاط را پیش گرفت
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 533407
دبیرکل مجمع روحانیون مبارز با اشاره به خاطره مرحوم هاشمی درباره خود گفت: اگر دیگر خاطرات ایشان تا این اندازه بی‌دقت باشد، در استفاده از آن‌ها همواره باید جانب احتیاط را در پیش گرفت.
هاشمی رفسنجانی در نقل خاطرات راه خطا رفته است
گروه سیاسی جهان نيوز: موسوی خوئینی‌ها دبیر کل مجمع روحانیون مبارز در کانال تلگرامی خود به سئوال یکی از مخاطبان که برگرفته از خاطره‌ای از هاشمی رفسنجانی است، پاسخ داده و بیان داشت که بایستی با احتیاط به این خاطرات نگاه کرد.
 
در کانال وی آمده است: خوانندۀ محترمی پرسیده‌اند: «آیا پس از رحلت امام خمینی (ره) شما خواهان ریاست بر قوۀ قضائیه بوده‌اید؟»

خدا رحمت کند مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را؛ با همۀ زحمت‌هایی که برای پیروزی انقلاب و پس از آن برای کشور و نظام کشید، و با همۀ رنج‌هایی که در این راه متحمل شد، یک چیزهایی هم داشت که البته منحصر به او هم نبود، همه کم‌وبیش دارند که گفته‌اند گل بی‌خار خداست.

ایشان در خاطراتش نوشته است: «... به جلسۀ رسمی برای تحلیف رفتیم. آقای موسوی اردبیلی و موسوی خوئینی‌ها هم بودند. به نظر می‌رسد از جایگزینیِ آقای یزدی ناراحت‌اند...» (هاشمی رفسنجانی: کارنامه و خاطرات 1368: بازسازی و سازندگی، به اهتمام علی لاهوتی، تهران: دفتر نشر معارف انقلاب، 1391. ص 271)
و در جای دیگر نوشته‌اند: «آقای موسوی خوئینی‌ها آمد؛ خودم ایشان را خواستم ... از رهبری رنجیده، به خاطر اینکه ایشان را رئیس قوۀ قضائیه نکرده است» (همان، ص 280)

در هر دو مورد، ایشان را تخطئه می‌کنم. اگرچه توصیه شده است که «أُذکروا موتاکم بالخیر» (از مرده‌هایتان به نیکی یاد کنید)، همین اندازه می‌گویم که اگر دیگر خاطرات ایشان تا این اندازه بی‌دقت باشد، در استفاده از آن‌ها همواره باید جانب احتیاط را در پیش گرفت.

من شواهد دیگری هم دارم که نشان دهم مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در نقل این خاطره‌ها راه خطا رفته است، اما به همان اندازه هم که اشاره کردم مایل نبودم حرمت آن بزرگ شکسته شود.

بنده خواهان ریاست بر قوۀ قضائیه نبودم. همچنین خواهان مَنصب دادستانی کل کشور هم نبودم. در سال 1358 هم که نامزدی نمایندگی مجلس به بنده پیشنهاد شد -و بیش از هر کسی مرحوم آقای هاشمی اصرار به نامزدی بنده داشت- باز هم خواهان نمایندگی مجلس نبودم، چون در تمام این موارد فکر می‌کردم از عهدۀ این کارها برنمی‌آیم.

اظهارات اخیر خوئینی‌ها در حالی مطرح می‌شود که بعد از "مستند من روحانی هستم" که بر اساس روز نوشته‌های هاشمی تدوین شده بود، شنیده‌ها حاکی از آن بود که حسن روحانی نیز صحت خاطرات هاشمی رفسنجانی را زیر سؤال برده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیخود نبود که برخی صحت این خاطرات را تشکیک میکردند
Iran, Islamic Republic of
این کتاب که در زمان مرحوم هاشمی چاپ و منتشر شده بود چرا اون زمان این آقا حرفی نزده بود . تشکیک کردن راحته
سپهر
Iran, Islamic Republic of
ببين جناب زاكانى ! من با اينكه خودم اصلاحاتى ام به ايشون انتقاد دارم ، اين اعتراض زمانى پذيرفتنى بود كه در زمان حيات آيه الله هاشمى مطرح ميشد كه امكان دفاع براى اون مرحوم فراهم بود نه الان كه اون بنده خدا دستش از دنيا كوتاهه
سید نورالدین آل علی
Germany
با عرض سلام و احترام٬
در خصوص موضوع ًهاشمی رفسنجانی در نقل خاطرات راه خطا رفته استٌ مطرح شده توسط جناب آقای خوئینی ها
همانطوریکه ایشان فرمودند‌٬توصیه شده است که «أُذکروا موتاکم بالخیر» (از مرده‌هایتان به نیکی یاد کنید).
اما مگرنه اینکه می گویند تاریخ چراغ راه آینده است.
و یا اینکه در بحث اخلاق این مثال را می زنند٬ ادب از که آموختی از بی ادبان.
خوب بعد از فوت مرحوم آقای رفسنجانی علی رغم رفتن حضور در دانشگاه یکی از دوستان قدیمی را بعد از چند سال دوری اورادیدم.
ایشان گفتند که اله می شود و... به اوگفتم خیلی ها بعد از رحلت امام٬بعد از عزل آقای منتظری٬بعد از انفجار حزب وشهادت ۷۲ نفر و... این انقلاب به پیش می رود ٬واسه همن هم هست که چه دشمنان خارجی وچه دوستانی که فکر می کنند ٬ این انقلاب وابسته یا باید با آمریکا ویا اروپا دوست بود وگرنه نمی توانیم پیشرفت بکنیم و...
گفتم این انقلاب صاحب دارد٬حافظ دارد ورهبر دارد.
قطعا مرحوم آقای رفسنجانی برای این انقلاب زحمتهای طاقت فرسا کشیدند.
منتهی مگر نه گفتیم که تاریخ چراغ راه آینده گان است.پس این شخصیت ها می بایستی در زمان حیاتشان از نحوه عملکردشان مورد نقد وبررسی قرارگیرند٬ علی الخصوص شخصی مثل ایشان ٬ چرا که تمامی مسئولیت های نظام بجز دو مورد ٬رهبری و ریاست قوه قضائیه.
خوب ضعفها را چگونه باید بر طرف بنمائیم٬ همیشه با آزمون و خطا که نمیشود.
باز یاد آوری می نمایم ٬تاریخ چراغ راه آینده گان است.
چگونه ما ملی شدن نفت را امروزموردنقد وبررسی می نمائیم.
حتی امروز بعضی ها وقتی از قرار داد با توتال انتقاد می نمایند٬ نه اینکه با اصل قرارداد بستن مخالفند٬ بلکه فردا همین مسئولین در برابر تاریخ در این دنیا ودر آخرت هم در برابر شهدا به همنطور.
خوشا به سعادت کسانی که بتوانند در این دنیا وآن دنیا رو سفید باشند.
الغرض انشاالله بتوانیم در ایام حیاط زندگی اشخاص سیاسی٬ مسئولین٬سازمان ها٬ادارات٬نهادها‌ و...تریبون آزادی باشد
تا بدون غرض و امیال شخصی این مهم را انجام بدهیم.
روزنامه سلام در زمانی که مدیریتش توسط آقای خوئینی ها بود٬آیا این رویه را ادامه می دادند؟
آیا روزنامه ها٬سایت ها٬دولتی ها و... اجازه نقد را میدهند؟
با احترام - سید نورالدین آل علی
....