جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲

محکوم به اعدام در سنندج پای چوبه دار بخشیده شد

جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۷
کد مطلب: 533093
یک زندانی محکوم به قصاص در زندان مرکزی سنندج با رضایت اولیای دم در پای چوبه ‌دار بخشیده شد و نجات یافت و روحیه گذشت و فداکاری میان مردم کردستان همچنان پابرجاست.
محکوم به اعدام در سنندج پای چوبه دار بخشیده شد
به گزارش جهان نيوز، حسب محتویات پرونده کلاسه 920962 اجرایی شعبه اول اجرای احکام کیفری سنندج آقای عبدالله بشکار به‌موجب دادنامه شماره 5900117 ــ 91.12.14 صادره از دادگاه کیفری استان کردستان به‌اتهام قتل عمدی مرحومه عایشه کریمیان به قصاص نفس محکوم شد و حکم صادره در شعبه یازدهم دیوان عالی کشور مورد تأیید قرار گرفت.

طبق مفاد آیین‌نامه موضوع ماده 293 ق.آ.دادرسی در امور کیفری مصوب 82/09/14 مقدمات اجرای حکم، یکی از زندانیان زندان مرکزی سنندج که به‌جرم قتل عمد تحمل حبس می‌کرد، برای ساعت 5:30 صبح امروز (22 تیرماه) فراهم و این زندانی برای اجرای حکم قصاص در پای چوبه دار حاضر شد و مرگ را در نزدیکی خود احساس می‌کرد اما با گذشت اولیای دم هرچند که هنوز داغ مرگ دخترشان آنان را آزار می‌داد بدون هیچ‌گونه توقعی و فقط به‌خاطر رضای خدا طناب دار را از گردن قاتل بیرون آوردند و برای شادی روح فرزندشان امید به زندگی مجدد را در شریان‌های این جوان محکوم به قصاص جاری ساختند.

با پیگیری‌های "ویژه و دلسوزانه" دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج محکوم به اعدام بخشیده شد
این زندانی با مداخله و پیگیری‌های ویژه، مداوم و دلسوزانه گروه مصلحین، اکبر جوهری دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج، کاظم کولیوند معاون دادستان سنندج، مدیرکل زندان‌های استان کردستان، رئیس زندان مرکزی سنندج، فرزاد زارعی مدیر دفتر دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج و با گذشت اولیای دم، قاتل از مرگ نجات یافت.
این اتفاق پس از حضور خانواده اولیای دم با پیگیری و دعوت از آنها در زندان سنندج رخ داد و این زندانی که به‌جرم قتل عمد مدت 6 سال در زندان به سر می‌برد و در آستانه اجرای حکم قصاص قرار داشت با رضایت خانواده مقتول از مرگ نجات یافته به زندگی بازگشت.

فقط به‌خاطر «رضای خدا» به قاتل دخترم رضایت دادم
مجید کریمیان 85ساله پدر مقتول مرحومه عایشه کریمیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در سنندج اظهار داشت: دخترم بر اثر اختلاف‌های خانوادگی به‌دست شوهرش عبدالله بشکار، کشته شد.

وی با بیان اینکه "فرزند 12ساله دخترم کنار ما زندگی می‌کند"، افزود: فقط به‌خاطر «رضای خدا» به قاتل دخترم، رضایت دادم و وی را از پای چوبه دار بخشیدم وگرنه امروز صبح اعدام می‌شد.
پدر مقتول مرحومه عایشه کریمیان تصریح کرد: از اینکه به قاتل دخترم رضایت دادم اصلاً پشیمان نیستم و خوشحال هستم چراکه بارضایت قلبی این کار را انجام دادیم.

از خدا می‌خواهم هیچ خانواده‌ای گرفتار چنین صحنه‌های تلخی نشوند
محترم چراغی 70ساله مادر مقتول مرحومه عایشه کریمیان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در سنندج اظهار داشت: بنده فقط به‌خاطر «رضای خدا و رسول‌اکرم(ص)» این قاتل دخترم را بخشیدم.

وی افزود: از خداوند متعال طلب می‌کنم هیچ خانواده‌ای گرفتار چنین صحنه‌های تلخی نشوند و اگر خدای ناخواسته برای کسی اتفاق افتاد از پروردگار می‌خواهم که رحم و مهربانی در دل‌های آنان جاری شود و همیشه بخشش داشته باشند.
مادر مقتول مرحومه عایشه کریمیان تصریح کرد: در این مدت 6 سال که قاتل دخترم در زندان تحمل حبس می‌کرد تنها هدف و خواسته ما این بود که طناب اعدام به گردن وی انداخته شود اما خداوند رحم و بخشش به دل‌هایمان انداخت و امروز صبح طناب دار را از گردن قاتل بیرون آوردم.
چراغی افزود: از کاری که انجام داده‌ام هیچ پشیمان نیستم چراکه برای رضای خدا و شادی روح فرزندم این تصمیم را گرفتم.
وی اظهار کرد: از جوهری دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج تشکر می‌کنم چراکه برای این پرونده خیلی کمک، تلاش و زحمت کشیدند.

آرامشی که در "گذشت و بخشش" می‌دیدیم، در انتقام نمی‌دیدیم
یدالله کریمیان برادر مقتول مرحومه عایشه کریمیان ساکن صاحب شهرستان سقز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در سنندج اظهار داشت: چنین اتفاقی که افتاد واقعاً برای جامعه، استان و خانواده ما حادثه‌ای غم‌انگیز بود.

وی گفت: همه اعضای خانواده‌ام آن آرامشی که در "گذشت و بخشش" می‌دیدیم در انتقام نمی‌دیدیم چرا که زندگی آینده دختر خواهرم نیز برایمان مهم بود.

برادر مقتول مرحومه عایشه کریمیان تصریح کرد: قاتل در دوازدهم مهرماه سال 90 جلوی کلانتری سقز 10 ضربه چاقو به خواهرم زد و بخشش از خون جگرگوشه خیلی سخت است و هیچ‌کسی نمی‌تواند چنین لحظاتی را درک کند اما به‌خاطر رضای خدا از پدر و مادرم خواهش کردیم که رضایت بدهند و آنها نیز قبول کردند.

کریمیان افزود: کاری که قاتل خواهرم انجام داد خیلی اقدام ناخوشایندی بود چرا که فرزند 4ساله در آن زمان از مهر مادری محروم شد و این خیلی سخت است.

وی اظهار کرد: امیدوارم چنین اتفاق‌های تلخی برای هیچ خانواده‌ای دیگر تکرار نشود و از مسئولان درخواست داریم که برای پیشگیری و کنترل این اتفاقات کلاس‌های آموزشی لازم در این راستا برای خانواده‌ها برگزار کنند.

اولیای دم مقتول "به‌خاطر رضای خدا و بدون قید شرط" از خون دخترشان گذشت کردند
اکبر جوهری در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار تسنیم در سنندج، اظهار داشت: این پرونده در سال 90 به‌دلیل اختلافات زناشویی بین زن و شوهر و "به‌صورت قتل آنی و با ضربات چاقو" بوده و عبدالله بشکار همسر خود را کشته است.

وی گفت: همزمان با این اتفاق پرونده در دادسرای سقز تشکیل شده بود و با صدور کیفرخواست پرونده به مرکز استان کردستان ارسال شد.

دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج تصریح کرد: بعد از جلسات متعدد قضایی، دادگاه کیفری استان کردستان حکم قصاص صادر کرد و به دیوان عالی کشور ارسال و تأیید شد و طی تشریفات قانونی، رئیس قوه قضائیه اجازه دادند که حکم اجرا شود.

وی گفت: از نظر قانونی وظیفه ما این بود که این پروسه طی و حکم اجرا شود و به‌جز اولیای دم، هیچ‌ مقام قضایی نمی‌تواند از خون مقتول گذشت کند.
جوهری افزود: همزمان که کارهایی قضایی پرونده را پیش بردیم کنار آن نیز با همکاری شورای مصلحین با مسئولیت معاونت اجتماعی دادگستری کردستان تلاش کردیم و مذاکراتی را با خانواده مقتول انجام دادیم و خوشبختانه صبح امروز اولیای دم رضایت دادند و نتیجه فعالیت‌ها مثمر ثمر بود.
وی اظهار کرد: اولیای دم مقتول مرحومه عایشه کریمیان به‌خاطر رضای خدا و بدون قید شرط از خون دخترشان گذشت کردند و این فداکاری آنها چیزی نیست جز آموزه‌های دینی ما چراکه قرآن می‌فرماید در قصاص، حیات است.

دل‌های مردمان کردستان همانند طبیعت و چشمه‌های ساری و جاری استان زیبا است
دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب گفت: مردم کردستان، مردمان زیبادل، هنرمند و فرهنگی هستند و دل‌هایشان همانند طبیعت و چشمه‌های ساری و جاری استان بزرگ، فداکار و بخشش در وجودشان است و اولیای دم این پرونده به‌خاطر رضای خدا رضایت دادند.
بابت رضایت اولیای دم پرونده دست پدر و مادر مقتول را بوسیدم
وی گفت: بنده بابت رضایت اولیای دم این پرونده، به‌صورت ویژه از پدر و مادر خانواده مقتول تشکر کردم و دست آنها را بوسیدم.
دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج خاطرنشان کرد: پرونده قاتل را به دادگاه می‌فرستیم و باتوجه به رضایت اولیای دم آزاد می‌شود البته قاتل خیلی از کار خود ابراز پشیمانی می‌کرد و زمانی که صحبت کرد دست و پای پدر، مادر و برادرش را بوسید و در مدت زمانی هم که در زندان بود همیشه نادم بود.
وی با ابراز اینکه "در دادسرای استان کردستان «نوکر مردم» هستیم"، گفت:  افتخار بنده این است که کُرد هستم چراکه کردها فرهنگی و صاحب تاریخ هستند و از همه  مردم می‌خواهم که خودمان را باور داشته باشیم.
جوهری افزود: در دادسرای استان کردستان برای پیشگیری از وقوع جرم به‌صورت جد ورود کرده‌ایم و به‌جای اینکه مردم و جوانان به‌سمت ناهنجاری‌های اجتماعی همچون اعتیاد گرایش پیدا کنند آنها را به ورزش کردن تشویق کرده‌ایم و کارهای خوبی انجام شده است.

همکاری اصحاب رسانه استان برای پیشگیری از وقوع جرم لازم است
وی اظهار کرد: برای پیشگیری از وقوع جرم همکاری صدا و سیما و اصحاب رسانه استان لازم است و انتظار داریم که در این راستا واقعیت‌ها را برای مردم اطلاع‌رسانی کنند.
دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج گفت: درب اتاق داسرای استان به‌روی همه مردم استان کردستان باز است و پذیرای قدم‌های خیر آنها هستیم و از تمام اقشار مختلف، دانشجویان، اصناف و بازاریان، معتمدین محلی، ورزشکاران و هنرمندان دعوت می‌کنیم که برای پیشگیری و کنترل این مشکلات و معضلات اجتماعی موجود به‌صورت خودجوش به ما کمک کنند.

برخی مواقع برای رضایت‌گرفتن پرونده‌ها سوءاستفاده‌هایی مالی و معنوی در قالب کمپین‌ها رخ می‌دهد
وی گفت: برای رضایت گرفتن چنین اتفاقاتی که پیش می‌آید شورای مصلحین استان را با لحاظ قانون به پیش خانواده‌ها می‌فرستیم تا به سازش برسند اما برخی مواقع سوءاستفاده‌هایی مالی و معنوی در قالب کمپین‌هایی در این بخش رخ می‌دهد.
دادستان محاکم عمومی و انقلاب سنندج خاطرنشان کرد: این کمپین‌ها زمانی که اطلاع پیدا می‌کنند که در پرونده‌ای رضایتی داده شده است به‌نفع خودشان مصادره می‌کنند در صورتی که این بخشش و فداکاری‌ها مربوط به باور، دل و دیندار بودن مردم استان کردستان است.

انجام چنین حرکت‌هایی از سوی کمپین‌ها به‌نفع خودشان "جرم و نشر اکاذیب" است
وی گفت: ورود و انجام چنین حرکت‌هایی از سوی برخی افراد در قالب کمپین‌هایی به‌نفع خودشان در گام نخست «جرم و نشر اکاذیب» است و به‌صورت جدی با آنها برخورد می‌شود و در خیلی مواقع این کارها برای پرونده نتیجه سوء و بالعکس داشته است.

با افراد منفعت‌طلب "قاطعانه" برخورد می‌شود
جوهری افزود: برای رضایت برخی از پرونده‌ها، که برخی افراد به‌نفع خودشان در فضای مجازی انعکاس داده‌اند صاحبان آن مراجعه کرده‌اند که "از رضایت خود پشیمان هستیم و رضایتمان را پس می‌گیریم" و از این گروه‌ها می‌خواهم چنین کارهایی انجام ندهند چراکه تحت نظارت دادسرای استان قطعاً با آنان برخورد می‌شود.
گفتنی است؛ این حرکت جوانمردانه خانواده مقتول نشان داد که روحیه گذشت و فداکاری میان مردم کردستان همچنان پابرجاست.

گروه صلح و سازش استان با ایجاد صلح میان طرفین دعوی در پرونده‌های قصاص، حرکت‌های خوبی در جلب رضایت اولیای دم دارند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *