پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

سر پرگاز "ایران" در بالکان بی کلاه ماند!

جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 533080
جنگ خط لوله گاز میان روسیه و کشورهای غربی در بالکان سرایران در بازار گاز بی کلاه مانده است
سر پرگاز "ایران" در بالکان بی کلاه ماند!
به گزارش جهان نيوز به نقل ازساعت 24، در حالی که ایران دارای دومین ذخایر گاز جهان است شوربختانه در بازار جهانی گاز سرش بی کلاه مانده است و کشورهای کوچکتری مثل آذر بایجا که منابع گازی اش در مقایسه با ایران بسیار اندک است یاکشوری مثل ترکیه که اصلا منابع گازی ندارند در کانون بازی صادرات گاز قرار دارند.

روسیه اما هرگز تصور نمی کرد غیبت ایران که تاامروز سرش بی کلاه مانده است رقبای تازه ای در صادرات گاز پیدا کند با حیرت به بازی غرب نگاه می کند.کاش ایران در این بازی حضور داشت تا منابع و ذخایرگاز بدون استفاده نمانند.
 
در حالی که دنیا به سوی استفاده از انرژی غیر فسیلی می رود و در شرایط ادامه وضع کنونی بیم بی اسفاده ماندن ذخایر گاز ایران افزایش می یابد.

در حالی که ایران در بازی گاز غایب است کارشناسان می‌گویند جنگ خاموش گاز میان روسیه و کشورهای غربی در منطقه بالکان بر آینده سیاسی کشورهای بالکان شدیداً تأثیرگذار خواهد بود.

در شرایط کنونی اگرچه اروپا در سرمایه‌گذاری‌های محلی در بالکان جلو افتاده اما مسکو می‌تواند در عرصه انرژی وزنه سنگینی در منطقه داشته باشد."

تیموتی لس"، مسئول مرکز پژوهشی و مشورتی "نووا اروپا"*، می‌گوید مسأله انرژی نقش مهمی در جنگ نفوذ روسیه و اروپا در منطقه بالکان دارد و میتواند این منطقه را به بی‌ثباتی دچار کند.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید انرژی گاز یک چهارم نیاز اتحادیه اروپا به انرژی را تأمین می‌کند اما بر اساس ادعای شرکت روسی "گاز پروم"، سه چهارم گاز مصرفی در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ را این شرکت تامین کرده است.

از سوی دیگر، درخواست اتحادیه اروپا برای کاهش استفاده از ذغال سنگ برای تولید برق به ازدیاد وابستگی کشورهای بالکان به انرژی گاز خواهد انجامید.

بی جهت نیست که روسیه تلاش دارد در کشورهای صربستان، بوسنی، بلغارستان و مقدونیه این وابستگی به انرژی گاز را به وابستگی سیاسی مبدل کند تا مانع عضویت این کشورها به اتحادیه اروپا شود.

به گفته تیموتی لس، در شرایط کنونی روسیه بدلیل عدم موجودیت خط لوله گاز نمیتواند به بازار گاز اکثر کشورهای بالکان دست یابد.

از همین جهت کشورهای غربی امیدوارند با حمایت از شبکه‌های رقیب، روسیه را در این منطقه غافلگیر کنند.شرکت خط لوله "ترانس آدریاتیک"* با حمایت مالی اتحادیه اروپا در نظر دارد از سال ۲۰۲۰ گاز آذربایجان را از طریق ترکیه، یونان و آلبانی باعبور از دریای آدریاتیک به ایتالیا منتقل کند.

در حالیکه کارشناسان می‌گویند این طرح فقط میتواند حداقل امنیت انرژی گاز در اتحادیه اروپا را تضمین کند، این اتحادیه درنظر دارد از طریق یک خط دیگر انتقال گاز برای کشورهای بوسنی، آلبانی و کرواسی و ایجاد یک مرکز گاز مایع در شمال کرواسی با گاز روسیه رقابت کند.

در این میان آژانس توسعه بین المللی آمریکا نیز به یاری کشورهای بالکان شتافته و در رقابت با گاز روسیه یک قرارداد انتقال گاز با این کشورها را امضا کرده است.

رومانی و صربستان تنها دو کشور بالکان هستند که قرارداد گاز با آمریکا را امضا نکرده‌اند.روسیه در پاسخ به اقدامات کشورهای غربی در سال ۲۰۱۶ قرارداد انتقال گاز از طریق ترکیه به اتریش را با آنکارا امضا کرد.

الکساندر وچیچ، رئیس جمهور صربستان در سفرش به ترکیه پیشنهاد کرد خط لوله گاز این قرارداد از کشورش عبور کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ژنرال بیژن کجاست؟!