جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

هدف تیلرسون از سفر به کی‌یف چه بود؟

دوشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 532344
دو هدف اصلی سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اوکراین، مطلع کردن پروشنکو از نتیجه دیدار ترامپ و پوتین و معرفی نماینده ویژه واشنگتن در امور اوکراین بود.
هدف تیلرسون از سفر به کی‌یف چه بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه «کامرسانت» امروز در تحلیلی نوشته است: "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در سفری کوتاه از کی‌یف، پایتخت اوکراین، دیدن کرد. هدف از انجام این سفر دو موضوع بود: "پیتر پروشنکو" رئیس جمهوری اوکراین را در جریان نتیجه مذاکرات روز جمعه روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هامبورگ قرار دهد و همچنین "کورت ولکر" که به تازگی به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین منصوب شده را به مقامات کی‌یف معرفی کند.

به نوشته این روزنامه، جالب توجه است که پروشنکو در پایان مذاکرات خود با میهمان بلندپایه آمریکایی برعکس همیشه تلاش نمود تا از استفاده از عبارات تند علیه روسیه، مانند «کشور متجاوز» خودداری کرد و با احتیاط بیشتری صحبت نمود. "الکساندر چرنینکو" نماینده پارلمان اعلای اوکراین به «کامرسانت» گفته است که سفر تیلرسون به کی‌یف نشان دهنده حمایت واشنگتن از اوکراین و اینکه موضوع «دونباس» نباید بدون حضور مقامات اوکراینی بررسی شود، بوده است. به گفته وی، طرف اوکراینی نمی توانسته در نشست سران کشورهای عضو گروه جی-20 در هامبورگ شرکت کند، بنابراین تیلرسون به اینجا سفر کرد تا مقامات کی‌یف را در جریان گفتگوهای رئیس جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین در خصوص اوکراین قرار دهد.  

مسکو باید نخستین قدم در حل بحران اوکراین را بردارد  
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که حل و فصل بحران در منطقه دونباس اوکراین قبل از هر چیز به روسیه بستگی دارد. وی افزود: «هدف آمریکا برقراری تمامیت ارضی و حفظ وحدت اوکراین است و به همین دلیل ما از ابتدای آغاز این بحران تاکنون 600 میلیون دلار هزینه کرده ایم. ما در گفتگو با طرف روسی تاکید کرده ایم که مسکو باید اولین گام را در کاهش وخامت اوضاع در اوکراین و توقف درگیریها و ممانعت از ورود تسلیحات سنگین نظامی به منطقه بردارد.»

تیلرسون افزود: «ما از فقدان پیشرفت در اجرای توافقات مینسک بسیار ناامید هستیم و از روسیه توقع داریم که شروط این توافقنامه را رعایت کند، بخصوص اینکه از جدایی طلبان در دونباس بخواهد تا آتش بس را رعایت کنند. به همین دلیل تحریمهای آمریکا و اتحادیه اروپا تا زمانی که این بحران حل نشده باشد، به قوت خویش باقی خواهند ماند.»
پیتر پروشنکو نیز به نوبه خویش برنامه 5 ماده ای را برای حل و فصل اوضاع در دونباس پیشنهاد کرد: «روسیه باید منطق همه شرکت کنندگان در گروه چهارجانبه نورماندی را بپذیرد- توقف درگیریها، خارج سازی نیروها، توقف اقدامات با هدف ترساندن ناظرین بین المللی، تامین قابل اطمینان کنترل خطوط درگیریها و بالاخره آزادی همه اسراء که در مناطق اشغالی و یا در زندانهای روسیه نگهداری می شوند.»

مخالف سرسخت روسیه مسئول حل بحران اوکراین شده است
به نوشته این روزنامه، یکی از اهداف رکس تیلرسون در سفر به کی‌یف معرفی "کورت ولکر" بعنوان نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین بود. این دیپلمات 55 ساله آمریکایی در 5 دولت مسئول مسائل امنیتی در قاره اروپا بوده است. ولکر از سال 1986 در بخش تجزیه و تحلیل سازمان سیای آمریکا مشغول به کار شد و در سال 1988 برای همکاری به وزارت امور خارجه آمریکا دعوت شد. وی در دهه نخست 2000 مدیر اجرایی برنامه اروپا و اورآسیا در شورای امنیت ملی آمریکا بود. در سال 2008 به سمت نماینده دائم آمریکا در ناتو منصوب شد و جای "ویکتوریا نولاند" که به سمت معاون وزیر خارجه آمریکا منصوب شده بود را گرفت.

کورت ولکر از زمان آغاز به کار دولت جدید دونالد ترامپ تا قبل از سمت جدید خود هم مدیر اجرایی موسسه رهبری بین المللی مک کین در دانشگاه آریزونا بود و روابط نزدیکی هم با سناتور "جان مک کین" دارد که یکی از بزرگترین منقدان علیه روسیه در ایالات متحده بشمار می رود. خود ولکرنیز بطور کلی یک «سیاستمدار تندرو» در برخورد با روسیه محسوب می شود.

وی در آوریل سال 2017 در جلسه شنود کمیته امور بین الملل سنای آمریکا گفته بود: «نظامیان روس بخشی از خاک اوکراین، گرجستان و مولداوی را اشغال کرده اند و روسیه به زور شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین را به خاک خود ملحق کرده است.»
با این وجود وزیر خارجه آمریکا معتقد است که تجربه بسیار زیاد کورت ولکر کمک زیادی به انجام وظایف وی در سمت جدید خواهد کرد و واشنگتن روی موفقیت وی در حل و فصل بحران در شرق اوکراین امیدوار است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *