پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آیا وضعیت‌ تحریم‌ها علیه روسیه تغییر می‌کند؟

يکشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 532114
به عقیده کارشناس روس، دیدار رهبران روسیه و آمریکا تغییری در وضعیت تحریم‌ها علیه مسکو نخواهد داد، ضمن اینکه اهداف دو کشور در سوریه و اوکراین نیز بر یکدیگر منطبق نیست.
آیا وضعیت‌ تحریم‌ها علیه روسیه تغییر می‌کند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، "الگا اولیکر" کارشناس ارشد و مدیر برنامه «روسیه و اورآسیا» در مرکز تحقیقات راهبردی و بین المللی روسیه (CSIS) در گفتگو با خبرگزاری «نووستی» یادآور شده است که دیدار "ولادیمیر پوتین" و "دونالد ترامپ" روسای جمهوری روسیه و آمریکا تغییری در وضعیت تحریمها علیه مسکو بوجود نخواهد آورد، البته این مسئله که واشنگتن نماینده ویژه‌ای برای امور اوکراین منصوب کرده، ممکن است در پیشرفت اوضاع تاثیر مثبت داشته و در نهایت بتواند تحریمها علیه روسیه را نیز کاهش دهد.

پوتین و ترامپ روز جمعه در حاشیه نشست سران گروه «جی-20» در هامبورگ آلمان برای نخستین بار با یکدیگر ملاقات کردند. این دیدار تقریبا 2 ساعت و نیم بطول انجامید. روسای جمهوری دو کشور وضعیت کنونی در روابط دوجانبه، روند اوضاع در سوریه، اوکراین و برخی مسائل مهم دیگر در دستورکار بین المللی را مورد بررسی قرار دادند.

این کارشناس گفت: «برخلاف انتظاری که برخی داشتند، مشخص است که انجام این دیدار به خودی خود نمی تواند تاثیری بر تحریمها علیه روسیه داشته باشد. ولی اکنون وزارت امور خارجه آمریکا نماینده بلندپایه ای برای مسائل اوکراین منصوب کرده و این شخص "کورت ولکر" سفیر این کشور است. این انتصاب می تواند منجر به پیشرفت در روند حل و فصل
بحران در شرق اوکراین شود و در نهایت ممکن است ما شاهد کاهش و یا حتی لغو تحریم‌ها علیه روسیه هم باشیم.  

در این رابطه "گریگوری کاراسین" معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور قفقاز نیز به این خبرگزاری گفته است که مقامات مسکو امیدوارند که انتصاب نماینده ویژه آمریکا در امور اوکراین بتواند مذاکرات دوجانبه مسکو و واشنگتن در این زمینه را مجددا آغاز کرده و روی اقدامات مقامات کی یف در دونباس موثر واقع شده و دولت اوکراین بالاخره به تعهدات خویش بر اساس توافقات مینسک عمل نماید. چراکه در حال حاضر هیچ تماسی بین روسیه و آمریکا در این رابطه وجود ندارد.  

آیا امیدی برای بهبود روابط روسیه و آمریکا وجود دارد؟   
"الگا اولیکر" در مورد اینکه آیا دیدار رهبران دو کشور می تواند در بهبود روابط دوجانبه موثر باشد، گفت: «دونالد ترامپ سومین رئیس جمهوری پشت سر یکدیگر در آمریکاست که در آغاز کار دولت خویش معتقد بوده که می تواند روابط با روسیه را بهبود ببخشد. در صورتیکه رئیس جمهوری قبلی (باراک اوباما) با وجود چنین وعده ای در این زمینه شکست خورد.»

به گفته این کارشناس، البته دیدار پوتین و ترامپ امید به بهبود روابط دوجانبه را تقویت کرده است، برای اینکه این ملاقات بسیار طولانی بوده و منجر به توافقات دوجانبه ای در زمینه حل و فصل بحران در سوریه و اوکراین نیز شده و واضح است که همین بوجود آمدن درک مشترک بین روسای جمهوری دو کشور خود بسیار مثبت است. البته اکنون وظایفی که وزارت امور خارجه روسیه و آمریکا برای تحقق این توافقات برعهده دارند، اصلا ساده نیستند و باید تلاش زیادی برای تحقق آنها صورت بگیرد و اختلاف نظرات از همین ابتدا واضح است.

اهداف دو کشور همچنان بر یکدیکر منطبق نیست

کارشناس مرکز تحقیقات راهبردی و بین المللی روسیه در مورد «تطابق اهداف» مسکو و واشنگتن توضیح داد: «هنوز نمی توان گفت که اهداف دو کشور تا چه اندازه می توانند بر یکدیگر منطبق باشند. مسئله این است که دولت ترامپ هنوز بطور مشخص اهداف خود در عرصه سیاست خارجی را معین نکرده و مواضع مقامات واشنگتن در این زمینه بسیار متناقض بوده است. برای مثال ترامپ ابتدا اعلام کرده بود که مخالفتی با ادامه ریاست جمهوری بشار اسد در سوریه ندارد و برای او تنها نابودی داعش در این کشور مهم است، ولی بعد از مدتی دولت او دقیقا سیاست دولت سابق آمریکا در مورد ضرورت کنار رفتن بشار اسد از قدرت را دنبال کرده است.»

اولیکر در رابطه با توافق روسیه و آمریکا در مورد برقراری آتش بس در جنوب سوریه نیز گفت: «برخلاف ابراز اطمینان سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه)، اظهارات "رکس تیلرسون" در رابطه با تفسیر این توافق چندان خوش بیانه نبود و همین مسئله می تواند مشکلاتی را در تحقق این توافق بوجود آورد. ضمن اینکه حتی اگر روسیه، آمریکا و اردن در مورد این آتش بس به توافق برسند، ولی در نهایت طرفین اصلی در درگیریهای نظامی، بخصوص گروههای مسلح مخالف فعال در مناطق جنوبی سوریه باید آتش بس را رعایت کنند که تردیدهایی در این رابطه وجود دارد.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *