سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

چگونه از "گرمازدگی" فرار کنیم؟

چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 531344
یک دستیار تخصص طب سنتی ایران در خراسان‌جنوبی گفت: عدم توانایی بدن در دفع گرما و افزایش دمای درون بدن به حدود 40 درجه سانتی‌گراد به علت فعالیت شدید یا گرمای هوا، گرمازدگی نامیده می‌شود.
چگونه از "گرمازدگی" فرار کنیم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا‌، دکتر مریم نواب‌زاده با بیان اینکه گرمازدگی به راحتی قابل پیشگیری است، اظهار کرد: افزایش دمای بدن، سردرد، سرگیجه و منگی، حال بد و بی اشتهایی، تشنگی شدید، تپش قلب، تند نفس کشیدن، تعریق شدید و پوست رنگ پریده و نمناک و انقباضات شدید عضلانی، از علائم گرمازدگی است.

وی بیان کرد: علائم در همه سنین یکسان است اما کودکان، سالمندان، زنان باردار و افرادی که بیماری‌های جدی دارند، آسیب‌پذیرتر هستند.

این محقق و پژوهشگر طب اسلامی تصریح کرد: اگر کسی دچار گرمازدگی شد باید او را به جای خنک منتقل کرد، لباسهای اضافی او را باید درآورد و به او مقدار زیادی آب داد.

نواب‌زاده افزود: لازم است افراد در هنگام مواجهه با فرد گرمازده، در کنار فرد بمانند تا حال او بهتر شود و هر چند دقیقه یک بار چک کنند که آیا سرعت تنفس یا ضربان قلب او کمتر شده است یا خیر.

وی با بیان اینکه باید پوست فرد گرمازده را با اسفنج یا اسپری با آب نمناک خنک کرد، اظهار کرد: معمولاً پس از نیم ساعت باید حال فرد بهتر شود.

این دستیار تخصص طب سنتی ایران با بیان اینکه راه‌های متعددی برای پیشگیری از گرمازدگی وجود دارد، افزود: نوشیدن مقدار زیادی آب خنک به خصوص در هنگام ورزش کردن در گرما،  خنک کردن مرتب پوست خود با آب خنک و دوش گرفتن با آب سرد، از جمله موارد پیشگیری از گرمازدگی است.

نواب‌زاده ادامه داد: افراد می‌توانند برای پیشگیری از گرمازدگی با مایعات جایگزین مثل خاک شیر با لیموترش تازه به حفظ مایعات بدن کمک کنند و همچنین دانه‌های لعاب‌دار مانند شربت تخم شربتی و اسفرزه برای مدت طولانی آب را در بدن حفظ می‌کنند.

وی با بیان اینکه افراط نکردن در ورزش از عوامل پیشگیری از گرمازدگی است، اظهار کرد: برای رفع عطش و تشنگی نیز آب آلبالو و سبزی خرفه یا عرقیات کاسنی و خرفه هم بسیار مناسب هستند.

این محقق و پژوهشگر طب اسلامی ادامه داد: توصیه می‌شود افراد در روزهای بسیار گرم بین ساعت‌های ۱۱ صبح تا سه بعدازظهر حتی الامکان از خانه بیرون نروند، حتی‌الامکان زیر تابش مستقیم آفتاب نمانند و لباس گشاد و به رنگ روشن بپوشند.

نواب‌زاده ادامه داد: توصیه می‌شود افراد در هوای گرم، همراه داشتن مقدار کافی آب برای نوشیدن و خنک کردن پوست به همراه داشته باشند و همچنین از پوشش مناسب با هوا مانند لباس گشاد به رنگ روشن و کلاه لبه‌دار استفاده کنند.

وی یادآورشد: استفاده از کرم‌های ضد آفتاب وسیع‌الطیف که از هر دو پرتو ماوراء بنفش A و B محافظت می‌کنند با درجه محافظت ‌SPF 30 به بالا و عینک آفتابی مناسب که کناره‌های چشم را محافظت کند و محافظت صد در صد در مقابل پرتو ماوراء بنفش بدهد، نیز در هوای گرم توصیه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *