جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ورود امریکا به رقه برای حفظ امنیت اسرائیل

چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 531263
امریکایی‌ها در شرق سوریه در نظر دارند یک دژ دفاعی برای اسرائیل ایجاد کنند.
ورود امریکا به رقه برای حفظ امنیت اسرائیل
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، همزمـــان که دیپلمات‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به همراه نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در آستانه گردهم آمده‌اند تا درباره راه‌های سیاسی حل بحران سوریه گفت‌وگو کنند، گروه‌های مسلح تحت حمایت امریکا وارد رقه خلافت خودخوانده داعش شدند تا با اشغال مناطق تحت کنترل این گروه تروریستی هم قدرت چانه‌زنی خود را در مذاکرات افزایش دهند و هم جلوی تحقق آن چیزی را بگیرند که هلال شیعی می‌خوانند.

مجله فارین‌پالیسی به‌نقل از منابع آگاه گزارش داده وزیر خارجه امریکا در دیدار با دبیرکل سازمان ملل تصریح کرده که دولت ترامپ اصراری بر عزل رئیس‌جمهور سوریه ندارد. منابع خبری می‌گویند رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا در دیداری محرمانه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واشنگتن گفته که سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دستان روسیه است و اولویت دولت فعلی امریکا شکست داعش است. 

مطابق این گزارش، «تیلرسون» در این دیدار با «گوترش» که چند روز پیش در ساختمان وزارت خارجه امریکا انجام شده، همچنین خاطرنشان کرده که اقدام نظامی چند ماه پیش امریکا در سوریه اهداف تاکتیکی محدودی مانند جلوگیری از انجام حملات شیمیایی یا حمایت از نیروهای امریکایی در حال مقابله با داعش در سوریه را مدنظر داشته و هدف از آن تضعیف دولت سوریه یا تقویت مواضع معارضان در میز مذاکرات نبوده است. 

فارین‌پالیسی در تفسیری از اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی امریکا می‌نویسد: «مواضع تیلرسون نشان‌دهنده نیل به این درک است که دولت سوریه که مورد حمایت ایران و روسیه است، در حال ظهور به‌عنوان پیروز سیاسی احتمالی در جنگ شش‌ساله این کشور است.»

صبح روز گذشته نشست سه‌جانبه نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه در آستانه آغاز شد. این پنجمین دور مذاکرات آستانه است که به موضوع مناطق کاهش منازعه و حضور نیروهای کشورهای ضامن آتش‌بس در این مناطق است. مذاکرات سیاسی در آستانه پس از آن شکل گرفت که نیروهای دولتی سوریه و متحدانشان موفق شدند مناطق شرقی حلب را آزاد کنند که در نتیجه آن ترکیه بزرگ‌ترین حامی مخالفان حاضر شد با ایران و روسیه دو متحد اصلی دولت سوریه وارد مذاکرات شود. این مذاکرات هرچند نتوانسته به جنگ پایان دهد، اما در کاهش تنش‌ها تا حدودی با موفقیت همراه بوده است. 

در دور آخر مذاکرات طرفین به توافق مهمی درباره ایجاد کاهش مناطق تنش دست یافتند که با موفقیت نسبی همراه بود حالا دوباره دیپلمات‌های این کشورها گردهم آمده‌اند تا گام بعدی را برای کاهش تنش و برقراری ثبات در سوریه بردارند. در این دور از مذاکرات اردن و امریکا به عنوان ناظر شرکت دارند. الکساندر لاورنتیف، نماینده پوتین در امور سوریه ابراز امیدواری کرد که فردا سندی که مناطق کاهش تنش در سوریه را مشخص می‌کند، به امضای طرف‌ها برسد. الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه با بیان اینکه کشورهای ضامن یعنی روسیه، ترکیه، ایران و همچنین اردن و امریکا جدی هستند، گفت: ما امیدواریم که فردا به سندی که مناطق کاهش تنش در سوریه را مشخص می‌کند، برسیم. پیشتر سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که مسکو، تهران و آنکارا در حال نهایی کردن سند مناطق کاهش تنش در سوریه هستند.
  
نبرد رقه
همزمان با شروع دور جدید مذاکرات آستانه منابع خبری گزارش دادند نیروهای دموکراتیک سوریه پس از تصرف نواحی اطراف رقه وارد مناطق مرکزی شهر شده‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه در واقع همان کردهای سوریه هستند که به عنوان نیروی زمینی امریکا در رقه عمل می‌کنند. بی‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد، یک سخنگوی گروه نظارت بر حقوق بشر در سوریه گفته است که نفرات نیروهای دموکراتیک سوریه برای اولین بار از جنوب رقه وارد مناطق مرکزی این شهر شده و گروهی از آنان یک بازار شهری را به تصرف درآورده‌اند و بقیه به سوی مناطق دیگر شهر در حرکت هستند.

به گفته این منبع، نفرات داعش می‌کوشند مواضع تصرف شده توسط نیروهای دموکراتیک سوریه را بازپس بگیرند. امریکایی‌ها هدف از عملیات رقه را مبارزه با داعش عنوان می‌کنند، اما در عمل هدف آنها از این کار ایجاد منطقه حائل مابین مرزهای عراق و سوریه است.

آنها هدف نهایی خود را جلوگیری از ایجاد هلال شیعی می‌خوانند، اما ناظران معتقدند خواسته‌های واقعی امریکا تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

سعدالله زارعی خاطرنشان کرد: «این مسئله نشان‌دهنده اهمیت منطقه شرق سوریه برای امریکاست که تلاش دارد حضور نظامی خود را در آن حوزه تثبیت کند. واقعیت این است که امریکایی‌ها در شرق سوریه در نظر دارند یک دژ دفاعی برای اسرائیل ایجاد کنند، به این معنا که با جداسازی سوریه و عراق از یکدیگر ضمن به وجود آوردن یک حائل بین دو کشور عملاً مانع دست به دست به هم دادن مردم عراق و سوریه در مبارزه با صهیونیست‌ها شوند.»
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *