پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رئیس سازمان پدافند غیرعامل:

برخی مسؤولان در حوزه سایبر سواد کافی ندارند

سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۹
کد مطلب: 531232
رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در شورای عالی فضای مجازی توافقاتی شد که بحث امنیت سایبری را به چهار حوزه ایمنی، امنیت آشکار و پنهان و دفاع دسته‌بندی کنیم تا متولیان هر بخش مشخص شود.
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سردار غلامرضا جلالی بعد از ظهر امروز در نشستی با فعالان سایبری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در فضای سایبری به دلیل توسعه شتاب‌گونه، زیرساخت‌های حقوقی، قانونی، قوانین و مقررات قبل از توسعه وضع نشده و طبیعتاً به این دلیل یک حالت تداخل فعالیت کار بین نهادهای قانون‌گذار، کار، ایمنی، کنترلی و دفاعی وجود دارد، اظهار کرد: در دنیای امروز تحقیق و توسعه پیشران توسعه بوده و دولت‌ها چند پله از تحقیق عقب هستند ضمن اینکه محور پیش‌ران اصلی تحقیق و توسعه است که به جلو می‌رود.

وی بیان کرد: طبیعتاً سرعت تحولات تکنولوژی در بحث سایبری بسیار زیاد بوده و هنوز خود دنیا هم در بسیاری از مسائل عقب مانده و این واقعیت است که قانون‌گذاران در این خصوص همیشه چند گام عقب هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در کشور و استان ظرفیت‌های خوبی داریم، ادامه داد: اگر مدیریت درست و یکپارچه ایجاد شود، بهره‌وری بسیار خوبی خواهیم داشت، البته خوشبختانه دولت و دستگاه‌های دیگر به فهم خوب و مشترکی دست یافته‌اند.

وی با اشاره به اهمیت آشنایی با فضای سایبری بیان کرد: در همه جای دنیا برخی مسؤولان در بحث فناوری سایبری سواد کافی ندارند و سواد سایبری عمدتاً متعلق به قشر تحصیل‌کرده امروزی و جوان بوده و این یک واقعیتی است که باید پیگیری و دنبال شود.

جلالی افزود: در آذربایجان شرقی هماهنگی خوبی وجود دارد، هرچند اختلاف وظایف ممکن است پیش بیاید اما امیدواریم با محوریت استاندار این تضادها را کاهش دهیم و هماهنگی‌ها را رو به جلو ببریم.

وی با اشاره به تقسیم‌‌بندی‌های انجام‌شده در حوزه فضای سایبری در دنیا گفت: با توجه به این مسئله در شورای عالی فضای مجازی توافقاتی شد که بحث امنیت سایبری را به چهار حوزه ایمنی و امنیت آشکار و پنهان و دفاع دسته‌بندی کنیم تا متولیان هر بخش مشخص شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: البته به دلیل درهم‌آمیختگی امنیت فضای سایبری و فیزیکی با هم، موضوع امنیت سایبری صرفاً در شورای عالی فضای مجازی قابل حل نیست، چراکه بعضاً پدیده‌ای در فضای سایبر شروع می‌شود که تبعات آن در فضای فیزیکی پدیدار می‌شود، این‌ها پدیده‌های جدیدی است که باید برای آن فکری شود.

وی تأکید کرد: در پدافند سایبری رویکرد ما عمدتاً رویکرد پیشگیری، کاهش آسیب‌پذیری و مصون‌سازی عمدتاً قبل از بحران و درگیری است و سعی کردیم بر اساس اهدافی که مشخص شده، حرکت کنیم.

جلالی در خصوص بحث قطب‌بندی ظرفیت‌های سایبری استان گفت: قطب‌بندی سایبری در استان باید انجام شده و ظرفیت‌های موجود در استان شناسایی و به بهترین نحو از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی در خصوص بحث امنیت گفت: بحث امنیت باید اقتصادی شود تا بتوان انجام داد، تا روزی که امنیت با پول دولت انجام شود، وقتی داشت انجام می‌شود و وقتی نداشت طبیعتاً دچار مشکل خواهیم شد بر همین اساس باید امنیت اقتصادی شده و به بخش خصوصی بیاید.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد: این مسئله زیرساخت‌هایی لازم دارد، دستگاه‌هایی که می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند باید یک فرمت امنیتی داشته باشند و به نوعی خود را ملزم به ارائه تبادلات لازم کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *