جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
مردم غرب و شرق ایران درگیر آلودگی، دولت مشغول برگزاری کنفرانس

حل ريز‌گرد‌ها با برگزاري همايش بين‌المللي در ولنجك!

سه شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 531096
روحاني: امروز مردم غرب كشور تقريباً در آسايش هستند. همانطور كه نسبت به هورالعظيم اقداماتي انجام شد، اين كارها در استان خوزستان، هامون و استان سيستان و بلوچستان هم بايد صورت بگيرد
حل ريز‌گرد‌ها با برگزاري همايش بين‌المللي در ولنجك!
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، در حالي كه گرد و غبار نفس كشيدن را براي مردم جنوب، ‌جنوب غرب و جنوب شرق سخت و طاقت‌فرسا كرده است، روز گذشته حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور در همايشي كه تحت عنوان همايش بين‌المللي مقابله با گرد و غبار در سالن اجلاس سران در منطقه ولنجك تهران برگزار شد، درباره اقدامات زيست‌محيطي دولت يازدهم براي مقابله با گرد و غبار اينگونه گفت: «‌امروز مردم غرب كشور تقريباً در آسايش هستند. همانطور كه نسبت به هورالعظيم اقداماتي انجام شد، اين كارها در استان خوزستان، هامون و استان سيستان و بلوچستان هم بايد صورت بگيرد.»
 
 
روز گذشته كنفرانس بين‌المللي مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه‌حل‌هاي عملي با حضورحسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان، محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه، حميد چيت‌چيان، وزير نيرو،‌گري لوئيس، نماينده مقيم سازمان ملل در ايران و نمايندگان 43 كشور جهان در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ ‌همايشي كه مي‌توانست با برگزار شدن در يكي از شهرهاي درگير با معضل ريزگردها مهمانان خود و جامعه جهاني را به شكلي عيني‌تر با واقعيت ريزگرد و تبعات آن براي مردم كشورمان آشنا كند، اما محل اين همايش سالن اجلاس سران در يكي از خوش آب و هوا‌ترين مناطق تهران انتخاب شد.
  
اگر دولت يازدهم نبود
چند سالي مي‌شود كه ريه‌هاي مردم استان‌هاي مرزي چه در غرب و چه در شرق كشور به جاي هوا از خاك پر مي‌شود. روندي كه طي سال‌هاي اخير به جاي حركت در مسير بهبودي مسير معكوس را پيموده است. با اين همه دولت يازدهم وقتي مي‌خواهد كارنامه محيط‌زيستي خود را ارائه دهد، معتقد است در اين حوزه عملكرد مثبتي داشته است؛ ‌تلاش‌هايي كه هر چند نمي‌توان منكر بخشي از آنها بود، اما بخشي از آنها نيز لااقل بروندادش با بروندادي كه در گزارش‌هاي سازمان حفاظت محيط‌زيست و دولت ارائه مي‌شود، تفاوتي جدي دارد و با شواهد و قرائن موجود منطبق نيست. همين مسئله هم موجب شده تا در مقاطع مختلف گزارش‌هاي زيست‌محيطي سازمان حفاظت از محيط‌زيست با واكنش فعالان اين حوزه و نمايندگان مردم در خانه ملت مواجه باشد.
 
 
با اين وجود، دكتر روحاني در همايش بين‌المللي مقابله با گرد و غبار با تأكيد بر اولويت بودن محيط‌زيست در دولت يازدهم درباره كارنامه محيط‌زيستي خود گفت: ‌اگر اقدام دولت يازدهم نبود، امروز در غرب كشور نه با طوفان گرد و غبار و شن بلكه با طوفان نمك مواجه بوديم و حدود ۱۴ ميليون نفر از مردم ايران كه در غرب كشور زندگي مي‌كنند، امروز ناچار به مهاجرت مي‌شدند.
رئيس دولت يازدهم تأكيد كرد: احياي هورالعظيم يكي از آن قدم‌ها بود كه برداشته شد، امروز بيش از 80 درصد اين تالاب را آب فرا گرفته است. همچنين اقداماتي نيز براي درياچه هامون صورت گرفت كه زندگي را به محيط‌زيست آن بازگرداند.
وي با اشاره به اينكه براي درياچه اروميه بيش از ۳ هزار ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد كه تا پايان سال ۹۵ حدود ۲ هزار ميليارد تومان هزينه شده است.
  
غبار همسايه‌ها در ريه ما
روحاني با بيان اينكه طوفان‌هاي گرد و غبار كشورمان منشا داخلي دارد و حدود ۲ ميليون متر مكعب بيابان باعث اين رويداد است، گفت: منشأ خارجي با داخلي قابل قياس با داخل نيست و ۸۰ درصد از كشورهايي مانند، عراق، سوريه، اردن، كويت، عربستان و تركمنستان در منطقه ما منشأ گرد و غبار هستند. گاهي در ۲۴ ساعت ۸ ميليون متر مكعب خاك و گرد و غبار جابه‌جا مي‌شود كه زندگي، سلامت، كشاورزي، باغات و محيط‌زيست را مورد تهديد قرار مي‌دهد.
وي با تأكيد بر اينكه امروز گرد و غبار به چند برابر افزايش يافته است، تأكيد كرد:‌ موضوع گرد و غبار از حد مسائل ملي فرا‌تر رفته است، امروز غرب شرق آسيا، شمال آفريقا و بسياري ديگر از كشور‌ها درگير اين پديده هستند.
 
 
به گفته روحاني در كشور همسايه طرح ۲۲ سد بزرگ جريان دارد كه مي‌تواند تأثير مخرب بر فرات و دجله بگذارد و در سايه آن عراق و ايران و بسياري كشور‌ها را تحت‌تأثير قرار دهد. احداث سد‌هاي متعدد در افغانستان و بند‌ها در شمال و جنوب افغانستان بر استان خراسان و سيستان و بلوچستان تأثير‌گذار است. اگر هامون به طور كامل خشك شود نه‌تنها از گرد و غبار آن سيستان در رنج است كه افغانستان نيز در رنج قرار مي‌گيرد. اگر جلوي طوفان شن گرفته نشود، همه كشورهاي همسايه گاهي ناچار به مهاجرت مي‌شوند. تمدن‌ها در همسايه‌هاي ما رخت خواهد بست و كشاورزي و شهرسازي متوقف خواهد شد. روحاني تأكيد كرد: ما نمي‌توانيم بدون همكاري با كشورهاي منطقه و همسايه و جهان در اين معضل پيروز شويم. به فكر منطقه‌اي قوي‌تر باشيم و رقابت‌هاي مخرب و بي‌جا را كنار بگذاريم. جنگ‌هاي منطقه را خاموش كنيم. شعله اين جنگ‌ها منجر به طوفان گرد و غبار و شن نه‌تنها در دنياي سياست كه در طبيعت هم خواهد شد. وي با اشاره به اينكه در بحث محيط‌زيست براي حل مشكلات منطقه و جهان بايد سياست برد- برد به وجود آيد، ‌افزود: تركيه، عراق و ايران بايد بپذيرند كه با كمك به هم معضل محيط‌زيست حل مي‌شود، نمي‌توان به گونه‌اي رفتار كرد كه سرچشمه‌هاي آب بسته شود و كشور از آن منتفع شود و ديگران رنج و عذاب ببينند، ما امروز راهي نداريم جز اينكه همديگر را ياري كنيم.
 
ايران پيشتاز آسيب‌هاي زيست‌محيطي
معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست و معاون رئيس‌جمهور هم در اين همايش درباره دليل ميزباني ايران گفت: ايران به اين دليل به عنوان ميزبان برگزاري اين كنفرانس انتخاب شده است كه هم در سال‌هاي اخير مرتباً پيگير اين موضوع بوده و هم آسيب‌هاي زيادي در استان‌هايي مثل سيستان و بلوچستان و خوزستان در حوزه اجتماعي، بهداشتي ديده است.

رئيس سازمان محيط‌زيست ادامه داد: ايران در اين زمينه گام‌هاي مؤثري هم برداشته و مي‌تواند الگوي موفقي چه در زمينه كاشت نهال و چه در احياي تالاب‌ها از جمله درياچه اروميه به عنوان بارزترين آن باشد.
معاون دبير كل سازمان ملل هم در اين مراسم در رابطه با مسئله گرد و خاك گفت: طوفان گرد و غبار به مرزهاى سياسى احترام نمى گذارد، طبق گزارشى در سال ٢٠١٥، مسئله گرد و غبار تا دهها سال آينده ٥٠ ميليون مهاجر به وجود مى آورد. به گفته وي در ايران بيش از ۲۰ درصد اراضي در معرض بياباني شدن هستند.
  
مهماناني كه نمي‌روند
فردا همايش بين‌المللي مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راهكار به كار خود پايان مي‌دهد و نمايندگان 40 كشور جهان با سوغات‌هايي از صنايع دستي ايران راهي كشورهاي خود مي‌شوند. امواج تازه گرد و غباري كه به خوزستان رسيده‌اند و سوار بر بادهاي 120 روزه سيستان به اين منطقه آمده‌اند، مهمان‌هاي ناخوانده‌اي هستند كه حالا حالا قصد رفتن از ايران را ندارند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *