جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳

اردوغان در قطر به جنگ محور‌سعودی می رود؟

دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 530772
گروه جدیدی از نیروهای ترک در حالی وارد خاک قطر شدند که با توجه به موارد مشابه در سوریه و عراق، خروج آنان از این کشور بعید است و باید پرسید آیا ترکیه در دفاع از قطر وارد جنگ خواهد شد؟
اردوغان در قطر به جنگ محور‌سعودی می رود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، روزنامه رای الیوم نوشت گروه جدیدی از نیروهای ترک در حالی وارد خاک قطر شدند که با توجه به سابقه موارد مشابه ترکیه در سوریه و عراق خروج آنان از این کشور بعید است و باید پرسید آیا ترکیه در دفاع از قطر وارد جنگ خواهد شد و چقدر شانس پیروزی دارد؟

*گروه جدید نیروهای ترک در قطر

روز پنجشنبه گذشته گروه جدیدی از نیروهای ترکیه که بیش از یک هزار سرباز بودند، تحت پشتیبانی تانک ها و زره پوش ها و توپ های سنگین وارد قطر شدند تا به سایر نیروهای ترک مستقر در این کشور ملحق شوند به گونه ای که تردیدی نیست گروه های بعدی نیز در راه باشند.

در همین ارتباط خبرگزاری رسمی قطر اعلام کرد، گروه جدید نیروهای ترک در چارچوب توافق همکاری دفاعی بین دو کشور، تمرین های نظامی مشترک با نیروهای قطری را کامل خواهند کرد.

*آمادگی ترکیه برای موارد احتمالی در قطر

اما ورود نیروهای ترکیه به خاک قطر همزمان با گفت وگوهای خالد العطیه وزیر مشاور امور دفاعی قطر با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و فکری عاشق وزیر دفاع این کشور صورت گرفت که این نشان می دهد اعزام این نیروها و سایر نیروهای ترک در چارچوب تعهدات ترکیه مبنی بر دفاع از قطر در صورت هرگونه حمله خارجی برای تغییر نظام حاکم آن صورت گرفته است.

*چالش طلبی ترکیه و قطر در برابر درخواست های عربستان

این در حالی است که خروج نیروهای ترک از قطر یکی از خواسته های اصلی ائتلاف چهارگانه شامل عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر برای پایان دادن به محاصره و تحریم قطر بود، اما افزایش  نیروهای ترکیه آن هم سه روز پیش از پایان مهلت این ائتلاف برای پاسخگویی به درخواست هایشان به مثابه مخالفت آشکار با این درخواست ها و نیز آمادگی ترکیه و قطر برای هرگونه تحولات بعدی به ویژه گزینه نظامی است.

*کدام احتمال قوی تر است جنگ ترکیه با محور سعودی یا اکتفا به همبستگی سیاسی با قطر؟

در این میان کارشناسان و تحلیلگران ترک و غیر ترک در مورد میزان کمک و حمایت دولت اردوغان از متحد قطری خود اختلاف نظر دارند، به این معنی که برخی بر این باورند موضع ترکیه فقط یک موضع سیاسی در اعلام همبستگی با دوحه است و بعید است آنکارا برای دفاع از قطر علیه عربستان، مصر وامارات وارد جنگ شود.

*ترکیه به دنبال تقویت حضور در منطقه خلیج فارس

در مقابل برخی از کارشناسان نیز معتقدند احتمال ورود ترکیه به عنوان عضو ناتو به جنگ در حمایت از متحد قطری وجود دارد، زیرا اردوغان که نیروهای نظامی ترک را تحت عنوان «سپر فرات» راهی سوریه کرد اکنون به دنبال تقویت حضور خود در منطقه خلیج فارس است و به منظور تقویت این حضور در صورت نیاز با توجه به زیاده خواهی های عثمانی وارد جنگ نیز خواهد شد.

*نتایج معکوس نقشه های ترکیه در سوریه

هر دو دیدگاه تا حد زیادی منطقی است، اما احتمال دیدگاه اول یا همان اعلام همبستگی سیاسی ترکیه با قطر بیشتر است، زیرا جنگ پرهزینه بوده و نتایج تضمین شده ای ندارد، حال آنکه دخالت نظامی مستقیم و غیرمستقیم ترکیه در طول شش سال گذشته در سوریه هیچ یک از اهداف مورد نظر این کشور به ویژه سرنگونی نظام حاکم سوریه را تحقق نبخشید بلکه نتایج کاملا معکوسی شامل ایجاد هرج و مرج  و حمایت آمریکا از دشمن کُرد را به دنبال داشت و موجب تقویت رویکرد جدایی طلبانه کُردها و افزایش احتمال تشکیل نوار کُردی مستقل در طول مرزهای جنوبی ترکیه با سوریه شد.

*احتمال تشکیل ائتلاف ایرانی- ترکی- سوری چقدر است؟

با این حال این برداشت فقط در یک صورت قابل تغییر است و آن اینکه ائتلاف ایرانی-ترکی- روسی در کنار قطر تشکیل شود، هرچند شاخص های مربوط به چنین احتمالی محدود است.

تبدیل شدن خاک قطر به میدان نبرد نظامی و یا سیاسی در سطح منطقه تحول خطرناکی است که برای قطر در زمان حاضر و آینده تهدید به شمار می آید، به اضافه اینکه گزینه های قطر برای چنین تحولی محدود است زیرا کشوری کوچک و کم جمعیت به شمار می آید.

*باقی ماندن نیروهای ترک در سوریه و عراق

نکته دیگر اینکه نیروهای ترک وارد هیچ کشور عربی نشدند که از آن بیرون بروند همانطور که هنوز در جرابلس و الباب واقع در شمال غرب سوریه و سایر مناطق سوری مستقر هستند و تمام فشارهای دولت عراق برای مجبور کردن فرماندهان ترک به خروج بیش از یک هزار سرباز ترک از پایگاه بعشیقه در نزدیکی موصل نیز بی نتیجه مانده است .

*قوت گرفتن احتمال بقای نیروهای ترک در قطر

چه بسا این وضعیت در مورد حضور نیروهای ترک در پایگاه این کشور در قطر نیز صادق باشد به گونه ای که سخت بتوان گفت درخواست برای خروج آنان نتیجه بخش باشد.

به هر حال فراخواندن نیروهای خارجی در شرایطی مانند جنگ از نظر زمانی و انگیزه های این درخواست قابل پیش بینی و درک است اما سخت بتوان چگونگی خروج این نیروها را پیش بینی کرد، در نتیجه باید گفت نیروهای ترک راهی قطر شدند که در آنجا بمانند مگر اینکه نظام های حاکم یکی از این دو کشور یعنی قطر و یا ترکیه یا هر دو تغییر کند زیرا ارتباط سرنوشت ساز آنان در آیندهای نزدیک بیش از پیش به یکدیگر گره خورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
Iran, Islamic Republic of
در کشورهایی که اسلام آمریکایی حاکم است، دروغ و خیانت حرف اول و آخر را می زند. قطر خیلی باید به هوش باشد که دوسر باخت نشود.
Iran, Islamic Republic of
مثلا توی قطر اسلام ناب محمدی روی کاره!! اونجا هم اسلام آمریکاییه
مهم نیست
United States
میگویند قطر در پاسخ یکی از خواسته ها برای قطع رابطه با ایران گفته که اگر امارات که 10 هزار شرکت ایرانی در انجا ثبت شده و فعال هستند و هفته ای 200 پرواز به ایران دارد رابطه اش را با ایران قطع کرد ما هم رابطه امان را با این کشور قطع میکنیم .