سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

چند سطر درباره کمپین علیه حجاب

پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 529987
فارغ از دلایل شرعی تعریف حجاب بعنوان رفتار الزامی در اجتماع، بیان دلیل عقلانی این رفتار برای کاهش آسیب های اجتماعی کفایت می‌کند.
چند سطر درباره کمپین علیه حجاب
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس؛ اخیرا در فضای مجازی یکی از خبرنگاران سابق که بدلیل افشای فساد اخلاقی اش، از کشور گریخت تا با پُز روشنفکری جلوه سیاسی به اعمال فاسدِ گذشته اش دهد، کمپینی را راه اندازی نموده است.
وی بواسطه این و زیر سوال بردن حجاب که در کشور بعنوان ملزومات یک رفتار اجتماعی هست قصد دارد، گذشته اش را به فراموشی بسپارد و به خیال خام خودش عقده گشایی کند.
اما به نظرم چند نکته در این باره ضروری است
۱- هرکشوری براساس یکسری مبانی فکری، رفتارها و هنجارهای اجتماعی را بعنوان اصول اساسی مدنی تعریف می کند که در جمهوری اسلامی ایران، بنا بر مبانی اسلامی رفتارهایی از قبیل حجاب بعنوان اصول لازم برای زندگی در اجتماع تعریف شده است.
نگارنده معتقداست فارغ از دلایل شرعی تعریف حجاب بعنوان رفتار الزامی در اجتماع، بیان دلیل عقلانی این رفتار برای کاهش آسیب های اجتماعی کفایت کند زیرا برخی فرصت طلبان برای پنهان کردن اسلام ستیزی خود و اربابانشان به توجیهات مدنی و خواست های شخصی افراد و حقوق اجتماعی آنها استناد می کنند و توجه به دلیل عقلانی رعایت حجاب برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، پاسخ درخوری برای متولیان کمپین هایی که توسط مفسدان سابق راه اندازی شده است، می تواند باشد.
هرشخص در جامعه ملزم به رعایت رفتارهایی هست که به حقوق افراد دیگر تعرض نداشته باشد فلذا رعایت حجاب توسط بانوان ایران اسلامی احترام به حقوق دیگر افرادی است که در جامعه ایران زندگی میکنند و در پاسخ به اینکه برخی مدعی باشند که چرا ما فقط باید رعایت کنیم و چرا افراد دیگر از چشم و نفس خود مراقبت نکنند؟ باید گفت: تهذیب نفس نیز از وظایف همه است ولی انتظار تهذیب از همه و خصوصا نوجوانان و جوانان که دوران بلوغ را سپری می کنند تقریبا نابجاست ازاین رو رعایت و انجام عملی برای پیشگیری از تسلط وسوسه شیطانی بر تهذیب نفس درجامعه بعنوان یک رفتار واجب و لازم کاملا ضروری است.
۲- در تبیین ابعاد دیگر رعایت حجاب بعنوان یک رفتار الزامی باید گفت که آیا در کشور اسلامی ما ایران، حجاب و رعایت پوشش در جامعه تا چه حد سختگیرانه بوده است که امروز بعنوان اولویت اول توسط جیره خواران اسلام ستیز مطرح و برای آن کمپین هایی راه اندازی می شود؟!  
آیا به این نکته توجه کرده اید که ایجاد اینگونه انحرافات ذهنی در راستای پوچ گرایی و ترغیب و تشویق جوانان و نوجوانان برای فرهنگ غربی و جدایی از فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی هست؟!
برای یافتن پاسخ این سوالات فقط کافیست به آرشیو عکسهای تاریخی بانوان در اعصار قبلی، مثل زمان ناصرالدین شاه و ... مراجعه نمایید و پاسخ این سوال که چرا در آن زمانها بحثی از اینگونه خواست ها و کمپین ها مطرح نبود را استنباط کردن نیازمند مقایسه توانمندی و ظرفیت های بانوان امروزی ایران اسلامی هست که قصد دارند با به حاشیه بردن اذهان از شکوفایی این استعدادها ممانعت بعمل آورند.

* علی مصطفی زادگان، سردبیر روزنامه جمهور
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *