شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد

چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب: 529812
بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد، به خاطر این‏که در دوران زندگی‏ش کسی به عمق و والایی شخصیت این مرد پی نبرد.
بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد

به گزارش جهان نيوز، شهیدبهشتی واقعا یک انسان برجسته ‏ای بود در همه ابعاد.
ما آگاهانه درراه با شرف زیستن،سرافراززیستن،خدایی زیستن،باخودبودن وازآن خودبودن همه این رنج ها راتا آن افق دوربه جان خریده ایم (شهیدبهشتی)

هنوزسه سال ازشروع انقلاب اسلام نگذشته بود که مردی بزرگ و مظلوم از میان ما رفت تقریبا چند روز بعد از فرار بنی صدر و رجوی بود که با کینه ای که از این شهید عزیز داشتند درصدد شهادت ایشان برآمدند و به زعم خود میخواستند انقلاب را به زانو دربیاورند. به نظر من شاید هیچکس از مسئولین به اندازه بهشتی مظلوم نبود. خیلی ها بعد از شهادتش پی به شخصیت والای او بردند جمله ای از این شهید است که هیج وقت از ذهن من بیرون نمیرود و بیان این جمله توسط شهید مشخص میگردد که چقدر از برخوردهای منافقانه درعذاب بوده است ایشان میفرمود: (من تلخی برخورد صادقانه را به شیرینی کاذب منافقانه ترجیح می دهم )

شخصیت شهید بهشتی

شخصیت ایشان شخصیتی جامع بود، از یک طرف می دیدیم ایشان یک فیلسوف است، از یک طرف یک عارف است و آن هم یک عارف اجتماعی به تمام معنا و نه یک زاهد و عارف گوشه نشین و از سوی دیگر یک کارشناس اقتصادی و صاحب نظر در این عرصه بودند؛
در همین زمینه اقتصادی در یک جایی گفتند "من هر نوع سود به سرمایه را باعث بیماری اقتصادی می دانم" باز همان جا می گوید که "از من نپرسید که مسئله شرعی این موضوع چه می شود، بلکه من به عنوان یک کارشناس این را می گویم؛ آیا شرع می تواند ببیند که اقتصاد ما به یک بیماری گرفتار شود"؛ این نگاه ایشان زوایای بسیار گسترده و بالنده ای دارد.
یا برای مثال در مسائل پیرامون فلسفه سیاسی هم حرف های بسیار کارشناسانه ای داشتند؛ برای مثال در مباحث ولایت فقیه ایشان که در آلمان بیان می شد و در حال حاضر نوارهای آن هم موجود است و تبدیل به کتاب هم شده، خیلی به روز بود؛ یعنی چنان به جزئیات بحث ولایت فقیه پرداخته بود که شاید 7 یا 8سال بعد از شهادت ایشان، جامعه ما همان مباحث را بازخوانی برای جوانان می کرد.
 


تخریب شهید بهشتی

همیشه آدم های خیلی تأثیرگذار و خصوصا هوشمند، دشمن زیادتری دارند. یعنی آدمی که اثر گذار نباشد، کسی کاری با او ندارد. بسیاری معتقدند بعد از امام خمینی(ره)، فردی که بیشترین تأثیر گذار در جریان پیروزی انقلاب و همچنین پس از آن داشت، شهید بهشتی بود. خیلی جریانات ضد انقلابی چون نمی توانستند امام خمینی(ره) را تخریب کنند،شهید بهشتی را می کوبیدند؛
از آن طرف بسیاری از جریانات ضد روحانیت، چون نمی توانستند مستقیما نهاد روحانیت را بکوبند، شهید بهشتی را تخریب می کردند؛ در چنین وضعیتی ایشان شده بود سیبل تمام نیروهای وفادار به انقلاب و کل روحانیت و حتی خود امام خمینی(ره)؛ در تحلیل های درون گروهی افراد ضد انقلاب، این بود که تنها فردی که می تواند بیشترین تأثیر را روی جریان انقلاب و پیشروی اهداف امام داشته باشد آیت الله شهید بهشتی بود و به این هم اعتراف می کردند، و به همین دلیل همه آماج حملات خود را به سوی ایشان می بردند؛ می توان گفت اگر چه آن ها با این تخریب ها، تا حدودی شخصیت شهید بهشتی را در ذهن برخی از مردم عوض کردند، اما از میزان تأثیرگذاری او نتوانستند چیزی کم کنند؛ و به همین دلیل به ترور فیزیکی ایشان روی آوردند.

عکس العمل امام خمینی(ره) در مقابل هجمه های تخریبی بر علیه آیت الله بهشتی

همان اوایل که شایعات شروع شد، امام راحل در یکی از سخنرانی های خود از آقای بهشتی به عنوان یک مجتهد مسلم نام می برد و می گوید، خود من ایشان را بزرگ کردم. و باز جمله معروفی که بعد از شهادت ایشان به کار می برند و می گویند "بهشتی یک ملت بود" نشان از آن دارد که امام به عمق شخصیت شهید بهشتی واقف بود.
یعنی هر ویژگی که شما ببینید در یک ملت هست. یعنی اولا یک ملت یک تأثیرگذاری بلندی دارد و دیگر این که یک ملت ابعاد گوناگونی دارد. نکته دیگر که امام خمینی(ره) در مورد شهادت و مظلومیت ایشان گفتند این بود که شهادت شهید بهشتی در کنار مظلومیتشان ناچیز است.

شهادت

وی سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت ‏بود که در شامگاه 7 تیر سال 1360 در حین سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه کاروان 72 نفره خود به خیل عظیم شهدای کربلا پیوست.

از پیام امام خمینی ‏رحمه­الله به مناسبت ‏شهادت شهیدبهشتی:

ملت ایران در این فاجعه بزرگ 72 تن بی‏گناه به عدد شهدای کربلا از دست داد.

شهیدبهشتی از منظر مقام معظم رهبری:

بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مرد، به خاطر این‏که در دوران زندگی‏ش کسی به عمق و والایی شخصیت این مرد پی نبرد. شهیدبهشتی واقعا یک انسان برجسته‏ای بود در همه ابعاد.

خدایا چنان کن سرانجام کار توخشنودباشی ومارستگار

منبع:خبرگزاری دفاع مقدس
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *