جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱
پایان غیرمتعارف و عشق مثلثی خلیل کبابی، رخساره و آتنه؛

حذف ۴ سکانس «زیر پای مادر» را خالی کرد

چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 529675
این سکانس قرار بود تصور خلیل کبابی از یک زندگی ایده‌آل باشد، چیزی که در واقعیت برای وی اتفاق نیفتاده است نه اینکه خلیل به زندگی با آتنه بازگردد.
حذف ۴ سکانس «زیر پای مادر» را خالی کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق ، سریال مناسبتی «زیر پای مادر» با پایانی که به مذاق بینندگان تلویزیون چندان خوش نیامد، به پایان رسید و اظهارات بازیگران سریال در شبکه‌های اجتماعی نشانه حذف‌پایان‌بندی و عدم رضایت بینندگان از این سریال به خصوص در قسمت پایانی است.

سریال «زیر پای مادر» با نام قبلی «لبخند رخساره» در طول ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش شد، سریالی که کیفیت پایین آن و همچنین اتفاقاتی که در نشست خبری سریال به وجود آمد، باعث شد حواشی این سریال پررنگ شود.

این حواشی حتی تا پایان سریال هم ادامه داشت و حذف در قسمت پایانی «زیر پای مادر» باعث اعتراض پریوش نظریه یکی از بازیگران محوری این سریال شد.  

دیالوگ‌های گل‌درشت
سریال‌های مناسبتی ماه رمضان سال ۹۶، با حذف سریال «سر دلبران» که قرار بود از شبکه۲ سیما پخش شود، به سریال «زیر پای مادر» و «نفس» محدود شد که اولی را شبکه اول سیما و دومی را شبکه ۳ پخش کرد. «نفس» سریالی با رویکرد تاریخی - سیاسی و در عوض «زیر پای مادر» سریالی خانوادگی بود. این دو سریال با وجود اینکه از بسیاری از نظرها با هم تفاوت‌های عمده‌ای داشتند، دارای یک نقطه اشتراک بودند و آن تلخ بودن هر دو سریال بود؛ تلخی‌ای که در قسمت آخر سریال «زیر پای مادر» تلاش شده بود با پایانی خوش همراه شود؛ پایانی که البته نقدهای زیادی را به همراه داشت.

یکی دیگر از تفاوت‌های دو سریال «نفس» و «زیر پای مادر» در دیالوگ‌نویسی‌های دو سریال بود. در سریال «نفس» جلیل سامان تلاش کرده بود از جملات کوتاه و منقطع استفاده کند و اصطلاحاتش آنقدر به روز است که از فضای دهه ۵۰ فاصله زیادی داشت. برعکس سعید نعمت‌الله فیلمنامه‌نویس «زیر پای مادر» در گرته‌برداری آشکار از نوع نگارش مسعود کیمیایی، این بار نیز سراغ دیالوگ‌هایی رفت که بیننده‌های تلویزیون نتوانستند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند.
این موضوع در معدود نقدهای منتشر شده درباره «زیر پای مادر» به خوبی به چشم می‌آید.
البته نعمت‌الله به جز این حرف که درباره بد بودن سریال است، صحبت‌های خارج از عرف زیادی در این گفت‌وگو داشته است.
  
نویسنده دیالوگ‌های نامفهوم، چه تفکراتی دارد؟!
پیش از پایان پخش سریال «زیر پای مادر» سعید نعمت‌الله در مصاحبه‌ای از مسائلی چون زندگی شخصی و جهان‌بینی‌اش  و نیز   سریال «زیر پای مادر» (لبخند رخساره) توضیحاتی داده است.

در این مصاحبه نعمت‌الله این حرف‌ها را زده است: «چرا باید آدم‌های جنگ جامعه ما از آدم‌های صلحش مهربان‌تر باشند؟» وی که به گفته خودش در جوانی به صورت یواشکی فیلم غیرمجاز بیرون می‌داده، در ادامه می‌گوید: «خیلی حرف‌ها در دلم است که نمی‌توانم بزنم، چون زندان‌ها به اندازه کافی برای همه جا دارد»  یا در بخش دیگری از مصاحبه، نویسنده پرکار تلویزیون از علایق‌اش درباره نویسندگی می‌گوید و تأکید می‌کند: «شاید دوست داشته باشم یک روزی قصه عشق عروسی به پدرشوهرش را بنویسم!

اگر سوئیس بودم حتماً می‌نوشتم، اما می‌دانم اینجا نمی‌شود سراغ چنین داستانی رفت!»وی همچنین درباره پخش سریال «زیر پای مادر» می‌گوید: «انگار امسال ایام سوگواری در تلویزیون بیشتر بود و پدر سریال ما را هم با همین ایام سوگواری درآوردند.» وی در بخش دیگری از این مصاحبه هم تصریح می‌کند: «ما در کشوری زندگی می‌کنیم که ناچاریم سیاست‌زده باشیم چون همه حق و حقوق‌مان را نمی‌دهند.»
  
چرا منتقدان تلویزیونی با «زیر پای مادر» قهر کردند؟!
چند روز پیش «جوان» تصمیم گرفت نظرات منتقدان تلویزیونی را فارغ از اینکه این نقد در حمایت یا انتقاد از سریال «زیر پای مادر» باشد، جویا شود. در کمال تعجب هیچ کدام از منتقدان سرشناسی که با آنها تماس گرفته شد، سریال مذکور را به صورت جدی دنبال نکرده و تعدادی از آنها دلیل این عدم پیگیری و تماشای سریال را بد بودن و ضعف بیش از اندازه این سریال عنوان کردند. البته نویسنده فیلمنامه «زیر پای مادر» در مصاحبه‌اش به طور تلویحی اشاره می‌کند که به حرف‌های منتقدها گوش نمی‌کند! و فقط اگر برادرش (حمید نعمت‌الله) یا شخصی مثل هادی مقدم‌دوست به او حرفی بزنند، گوش می‌کند.
  
پایان‌بندی عجیب و داستان سانسور
تا پیش از پخش قسمت آخر سریال «زیر پای مادر» به گفته سعید نعمت‌الله ۱۰ ثانیه هم این سریال ممیزی نشده بود، اما در قسمت آخر ورق برگشت و پریوش نظریه در صفحه اجتماعی‌اش نوشت: اسم سریال تغییر کرد ...، سکانس اصلی سانسور شد، فینال حذف شد، طفلک رخساره طفلک نویسنده... طفلک کارگردان!

کامبیز دیرباز نیز متنی را در صفحه شخص‌اش منتشر کرد و به تک‌تک کسانی که از پایان‌بندی سریال انتقاد کرده بودند حق داد که ناراضی باشند. بازیگر نقش اول سریال «زیر پای مادر» در انتهای متنش نیز نوشت: «امیدوارم سهل‌انگاری، قصور و بی‌توجهی به سلیقه مثال زدنی تک‌تک شما عزیزان رو به بزرگی و مرام ایرونی خودتون ببخشید، ولی این‌رو بدونید که من و همکارانم تمام تلاش و توانمون رو گذاشتیم که شما راضی باشید، اما...»

یک منبع آگاه درباره حذفیات سریال در قسمت آخر گفت: در این قسمت چهار سکانس از سریال حذف شد که یکی از آنها بخشی بود که خلیل و رخساره درباره ازدواج با یکدیگر صحبت می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که در تصمیم‌شان برای ازدواج تجدیدنظر کنند.

این منبع همچنین درباره سکانس فینال سریال که از تلویزیون پخش شد، توضیح داد: این سکانس قرار بود تصور خلیل کبابی از یک زندگی ایده‌آل باشد، چیزی که در واقعیت برای وی اتفاق نیفتاده است نه اینکه خلیل به زندگی با آتنه بازگردد.به نظر می‌رسد تغییرات در سریال بدون رضایت تیم تولیدکننده «زیر پای مادر» بوده و از سوی شبکه اعمال شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به هر دلیلی پایان تهوع آوری بود ... متن خوبی هم نداشت ... فقط چند تا بازیگر خوب داشت همین و بس ...