جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

زکات فطره کمال بخش روزه است

فطریه را به چه کسانی بدهیم
دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب: 529531
یک کارشناس علوم قرآنی با اشاره به اینکه زکات فطره کمال بخش روزه است، از تعلق گرفتن فطریه، به برخی افراد سخن گفت.
زکات فطره کمال بخش روزه است

به گزارش جهان نيوز، محمد طاها مرادی کارشناس علوم قرآنی گفت: زکات فطره در میان روزه‌داران شیعه و سنی رایج و متداول است که آن را در روزعید سعیدفطرو پس از یک ماه روزه داری پرداخت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در حقیقت پرداخت زکات فطره باعث قبولی و تمامیت روزه می‌شود و امام صادق (ع) نیز از این زکات به عنوان عامل تمام کننده وکمال بخش روزه نام برده‌اند همان گونه که فرستادن صلوات بر پیامبر اکرم (ص) از جمله عوامل تمام کننده نماز به شمار می‌رود.
 
این کارشناس علوم قرآنی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر کسی در ماه رمضان روزه بگیرد اما به طور عمدی زکات فطره را پرداخت نکند، مانند آن است که روزه نگرفته است و با توجه به تأکید به اهمیت زکات فطره و لزوم پرداخت آن پی می بریم.
 
وی تصریح کرد: پرداختن زکات فطره همچنین برای افراد جنبه حفاظتی و حمایتی هم دارد به گونه ای که بر اساس آنچه درروایت‌های مختلف مورد تأکید قرار گرفته، پرداخت زکات فطره موجب حفظ انسان از مرگ در آن سال می شود.
 
مرادی توضیح داد: پرداخت زکات فطره بر تمام افرادی که پیش از غروب شب عید فطر، بالغ، عاقل و غنی باشند واجب است البته افرادی که تحت سرپرستی فرد دیگری باشند( مانند فرزندان یک پدر) ، پرداخت فطریه آن‌ها هم بر عهد شخص سرپرست است حتی اگر در شهر دیگری زندگی کنند مانند فردی که برای درس خواندن دور از خانواده‌اش در شهر دیگری زندگی می‌کند اما خرجی خود را همواره از خانواده خود دریافت می کند.
 
وی یادآور شد: مقدار زکات فطره برای هر نفر به طور تقریبی به اندازه سه کیلو از غذای مورد مصرف است که این غذا ممکن است گندم، برنج یا خرما باشد البته اگر پول یکی ازاین موارد هم پرداخت شود، کفایت می‌کند.
 
این کارشناس علوم قرآنی خاطر نشان کرد:زکات فطره به نیازمندان پرداخت می شود البته در صورتی می‌توان فطریه را به شخص فقیر داد که دردرجه نخست شیعه امامیه باشد و دردرجه دوم به صورت آشکار گناه نکند.

منبع:میزان
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *