جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

عید فطر در کلام امیرالمومنین علی (ع)

دوشنبه ۵ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب: 529511
در این گزارش چند حدیث از امام علی (ع) در باب فضیلت عید فطر آورده شده است.
عید فطر در کلام امیرالمومنین علی (ع)

به گزارش جهان نيوز، احادیثی از امام علی (ع) در باب فضیلت عید فطر  را با هم می خوانیم:
 
امام علی (ع) در مورد عید فطر فرموده‌اند: «خداوندا به ما رحم کن و با غفران و آمرزشت ما را ببخش که تو والا و بزرگ مرتبه‌ای. امروز روزی است که خداوند آن را برای شما مسلمانان عید قرار داده و شما را شایسته و سزاوار این عید ساخته است. پس همواره به یاد خدا باشید تا خدا نیز به یاد شما باشد. او را بخوانید تا اجابت کند شما را، در این روز سعید، زکات فطره خویش را بپردازید که به راستی این سنت پیامبر شماست و از سوی پروردگار بر شما واجب شده است.»
در حدیثی دیگر از ایشان آمده است: «اى بندگان خدا! بدانید كه كوچكترین چیزى كه براى مردان و زنان روزه‏ دار است، این است كه فرشته ‏اى در روز آخر ماه مبارك رمضان به آنها ندا مى‏‌دهد: اى بندگان خدا! بشارتتان باد كه [خداوند متعال] گناهان گذشته شما را آمرزید، پس بنگرید كه بعد از این چگونه عمل خواهید كرد.»
همچنین می فرماید: «فِی بَعْضِ الْأَعْیَادِ إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَهُ وَ کُلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِیدٌ. این (عید فطر) عید کسی است که خدا روزه اش را پذیرفته و نمازش را ستوده است و هر روز که خدا را نافرمانی نکند، آن روز عید است.»
امیرالمومنین  در یکی از خطبه های عید فطر نیز می فرماید: «اى مردم! این روز شما روزى است كه نیكوكاران در آن پاداش مى‏ گیرند و زیانكاران و تبهكاران در آن مایوس و ناامید مى‏ گردند و این شباهتى زیاد به روز قیامت دارد. پس با خروج از منازل و رهسپارى به سوى جایگاه نماز عید، خروجتان را از قبر و رفتنتان را به سوى پروردگار به یاد آورید و با ایستادن در جایگاه نماز، ایستادن در برابر پروردگارتان را یاد كنید و با بازگشت‏ به سوى منازل خود، بازگشتتان به سوى منازلتان در بهشت‏ برین را متذكر شوید.»

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *