جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

قطر: شروط سعودي «غير واقع‌ بينانه» است

يکشنبه ۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۴۰
کد مطلب: 529387
دولت قطر با بيان اينكه شروط سيزده گانه عربستان، امارات، بحرين و مصر براي از سرگيري روابط ديپلماتيك «غيرواقع‌بينانه» است، تأكيد كرد كه آنها را بررسي و پاسخ خواهد داد. امارات هشدار داد در صورتي كه پاسخ مناسبي از سوي قطر دريافت نكند، روابطش با دوحه را به طور كامل قطع خواهد كرد.
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان، در شرايطي كه عربستان و متحدانش سعي دارند با اعمال فشار قطر را به مسير روابط ديپلماتيك گذشته بازگردانند اما دوحه در مقابل خواسته‌هاي اعراب مقاومت مي‌كند. عربستان، امارات، بحرين و مصر اخيراً در نامه‌اي به قطر، شروط سيزده گانه‌اي را براي بازگشت به روابط ديپلماتيك اعلام كردند اما مقامات دوحه گفته‌اند اين خواسته‌ها غيرواقع‌بينانه هستند. به گزارش سايت اينترنتي النشره، وزارت خارجه قطر روز شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «ما از تلاش‌هاي كويت براي عبور از بحران كنوني قدرداني مي‌كنيم. محاصره دوحه غيرقانوني است و هيچ ارتباطي با تروريسم ندارد و به حاكميت ما لطمه مي‌زند؛ خواسته‌هايي كه كشورهاي محاصره كننده قطر ارائه كرده‌اند «غيرواقع‌بينانه» است.» وزارت خارجه قطر تأكيد كرد: «ما ۲۲ ژوئن ليست خواسته‌هاي كشورهاي محاصره كننده دوحه و مصر را دريافت كرديم و اكنون مشغول بررسي اين ليست هستيم و بعداً پاسخ رسمي را به كويت خواهيم داد.» برخي از اين خواسته‌ها شامل بستن شبكه الجزيره، قطع روابط با ايران و گروه اخوان‌المسلمين، حزب‌الله و نيز گروه‌هاي القاعده و داعش و بستن پايگاه نظامي تركيه است. كشورهاي مذكور دوحه را به حمايت از تروريسم متهم كرده‌اند. از سوي ديگر، خبرگزاري كويت اعلام كرد كه صباح الاحمد الصباح، امير اين كشور تماس‌هاي تلفني با امير قطر، وليعهد عربستان و وليعهد ابوظبي براي بررسي تحولات بحران داشته است.
 
باتوجه به شروط سعودي‌ها، به نظر بعيد است كه قطر اين درخواست‌ها را قبول كند. مقام‌هاي قطري پيش از اين بارها اعلام كرده‌اند به اين كشورها اجازه مداخله در سياست خارجي و نقض حاكميت خود را نمي‌دهند. دوحه عنوان كرده بود كه سياست داخلي و خارجي اين كشور ارتباطي به ساير كشورها ندارد. به‌ نظر بسياري از كارشناسان 13 شرط اعلام شده از سوي عربستان با ضرب‌الاجل ۱۰ روزه كاملاً غيرعقلاني به‌حساب مي‌آيد. مكس آبرامز، تحليلگر ارشد امور بين‌الملل در واكنش به شروط كشورهاي عربي در توئيتر خود نوشت:«اساساً اين شروط از قطر مي‌خواهد ديگر قطر نباشد.» جوليان آسانژ، بنيانگذار پايگاه اينترنتي ويكي ليكس نيز عصر جمعه در پيامي در حساب كاربري خود در شبكه اجتماعي توئيتر تأكيد كرد كه خواسته‌هاي عربستان سعودي و ديگر كشورهاي تحريم‌كننده قطر احمقانه بوده و بدون شك اين كشور با آنها موافقت نخواهد كرد.»
   
هشدار امارات
به دنبال ارائه درخواست‌هاي كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس به قطر براي پايان دادن به بحران اخير دولت امارات تأكيد كرد در صورت مخالفت دوحه با اين خواسته‌ها روابط خود را به طور كامل با قطر قطع مي‌كند. انور قرقاش، وزير مشاور امارات در امور خارجه در اين اظهارات قطر را به فاش كردن سند حاوي خواسته‌هاي عربستان و كشورهاي همپيمانش متهم و آن را بچگانه توصيف كرد. قرقاش در صفحه توئيتر خود نوشت: «افشاي اين سند به معني شكست تلاش‌هاي ميانجيگرانه است و عاقلانه است كه قطر با خواسته‌هاي همسايگانش به طور جدي همكاري كند، در غير اين صورت جدايي نهايي صورت خواهد گرفت. گزينه‌ها مقابل قطر كاملاً مشخص است. قطر بايد بين همسايگانش، ثبات و شكوفايي با سراب، عزلت و انزوا يكي را برگزيند.»  به رغم هشدارها و تهديدات عربستان و ديگر كشورهاي عربي، قطر همچنان در مقابل خواسته‌هاي سعودي‌ها مقاومت مي‌كند و تاكنون حاضر نشده به خواسته‌هاي آنان تن دهد، حتي اين كشور ذره‌اي در گير و دار بحران با اعراب با كشورهاي بزرگي مثل امريكا، فرانسه و تركيه رزمايش برگزار كرد تا سطح آمادگي خود را به اعراب نشان دهد. قطر پيشتر اعلام كرده بود در صورتي به مسير گفت‌وگوها بر مي‌گردد كه كشورهاي عربي محاصره اقتصادي را لغو كنند در غير اين صورت هيچ گامي براي بهبود روابط برنخواهد داشت.
   
كمپ ديويد دوم
دولت امريكا درحال بررسي برگزاري نشستي در سطح سران عرب براي انسجام بخشيدن به صفوف همپيمانانش در جهان عرب در سايه بحران كنوني قطر است. شبكه فاكس نيوز با اعلام اين خبر اعلام كرد كه هدف از اين نشست همچنين تشويق اين كشورها به مقابله با خطر تروريسم است. اين شبكه گفت: «كاخ سفيد چندين گزينه را براي پشت سر گذاشتن اختلاف بين قطر با شماري از كشورهاي عربي بررسي مي‌كند. فاكس‌نيوز گفت: دولت امريكا چندين گزينه را براي حل و فصل مناقشه (بين كشورهاي عربي) بررسي مي‌كند كه از آن جمله برگزاري نشست فراگير سران به شيوه كمپ ديويد است.
 
بر اساس اين گزارش، يك مسئول بلندپايه دولت امريكا گفت: «كاخ سفيد معتقد است امكان تكرار نشست تاريخي سران فلسطيني و اسرائيلي كه به توافقنامه كمپ ديويد منجر شد، وجود دارد. لحظه كمپ ديويد است. از 40 سال پيش چيزي نظير آن را نديده‌ايم. اكنون رئيس‌جمهور مي‌خواهد در اين مسير گامي بردارد.» اين درحالي است كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در بحران قطر با اعراب از عربستان و متحدانش حمايت و دوحه را به حمايت از تروريسم متهم كرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *