جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

چه چیزهایی را می توان فطریه داد؟

شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب: 529104
پاسخ های مراجع تقلید به سوالاتی پیرامون اینکه چه چیزهایی را می توان فطریه داد ارائه داده ایم .
چه چیزهایی را می توان فطریه داد؟

به گزارش جهان نيوز، پاسخ های مراجع تقلید به سوالاتی پیرامون اینکه چه چیزهایی را می توان فطریه داد ارائه داده ایم .
نظر مقام معظم رهبری
اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود، كفایت مى‌‏كند ومنحصر به قوت غالب نیست.
شخص بايد براى خودش و كسانى كه نان خور او محسوب مى‌‏شوند، براى هر نفر سه كيلو از خوراك مردم (مانند گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذرت و يا مانند اينها) و يا پول يكى از آنها را به مستحق بدهد.
 
 نظر آیت الله صافی گلپایگانی
جنس زكات فطره، گندم، جو، خرما، كشمش، برنج، ذّرت و مانند اینهاست، و نیز اگر پول یكی از اینها داده شود، كافی است
گندم یا چیز دیگری را كه برای فطره می‎دهد، باید به جنس دیگر یا خاك مخلوط نباشد، و چنان چه مخلوط باشد، اگر خالص آن به یك صاع كه تقریباً سه كیلو است برسد، یا آنچه مخلوط شده به قدری كم باشد كه قابل اعتنا نباشد اشكال ندارد.
اگر فطره را از چیز معیوب بدهد كافی نیست.
كسی كه فطره چند نفر را می‎دهد، لازم نیست همه را از یك جنس بدهد و اگر مثلاً فطره بعضی را گندم و فطره بعض دیگر را جو بدهد كافی است.
 
طبق نظر آیت الله سیستانی
کسی که موقع غروب شب عید فطر، بالغ و عاقل است، و بیهوش و فقیر و برده نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که گفته می‌شود تقریباً سه کیلو است از غذاهای معمول در شهرش مانند گندم یا جو یا خرما یا کشمش، یا برنج یا ذرّت به مستحق بدهد، و اگر بجای آن پول هم بدهد، کافی است، و احتیاط لازم آن است که از غذاهایی که در شهرش معمول نیست ندهد هرچند گندم یا جو، یا خرما یا کشمش باشد.
گندم یا چیز دیگری را که برای فطره میدهد باید به جنس دیگر، یا خاک مخلوط نباشد، و چنانچه مخلوط باشد، اگر خالص آن به یک صاع برسد، و بدون جدا کردن قابل‌استفاده باشد، یا جدا کردن آن زحمت فوق‌العاده نداشته باشد، یا آنچه مخلوط شده به‌قدری کم باشد که قابل‌اعتنا نباشد، اشکال ندارد.
اگر فطره را از چیز معیوب بدهد ،بنا بر احتیاط واجب کافی نیست.
 
طبق نظر آیت الله مكارم شیرازی
یک صاع باید از یک جنس باشد
انسان نمى تواند نصف صاع را از یک جنس (مثلاً گندم) و نصف صاع را از جنس دیگر (مثلاً جو) بدهد، مگر این که مخلوط آن دو غذاى معمول آن محل باشد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *