چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
مقام ارشد سابق ارتش آمریکا تاکید کرد

افزایش نظامیان تاثیری در افغانستان ندارد

نقش کلیدی پاکستان در توقف جنگ
پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب: 528740
مقام ارشد ارتش آمریکا اعلام کرد اعزام نظامیان بیشتر در بهبود اوضاع افغانستان تاثیری ندارد و نقش پاکستان در توقف جنگ افغانستان بسیار مهم است.
افزایش نظامیان تاثیری در افغانستان ندارد

به گزارش جهان نيوز، «دنیل ال دیویس» سرهنگ بازنشسته آمریکایی که سابقه حضور در افغانستان را نیز دارد، تصریح کرد: اعزام 5 هزار، 50 هزار و یا حتی 250 هزار نظامی بیشتر به افغانستان به شکست گروه‌های شبه‌نظامی در افغانستان منجر نخواهد شد.
وی در سال 2009 نیز اعزام 30 هزار نیروی بیشتر به افغانستان را مورد انتقاد قرار داد و در گزارشی هشدار داد که اعزام این نیروها تنها به نارضایتی مردم افغانستان منجر خواهد شد.
دیویس در یادداشتی در «واشنگتن اگزمینر» نوشت: پس از بازگشت از دومین ماموریت خود در افغانستان در سال 2012، گزارشی را منتشر کردم که با وجود ارزیابی‌های مثبت متعدد مقامات ارشد نظامی آمریکایی، طرح افزایش نیروها در افغانستان به اهداف مورد نظر خود نرسیده و شکست خورده است.
سرهنگ بازنشسته آمریکایی تصریح کرد که  افزایش نیروها موفق به کاهش شبه‌نظامی‌گری در افغانستان نشد و تلاش‌های کشورش برای افزایش نیرو در آینده نیز به سرنوشت مشابهی دچار می‌شود.
وی در ادامه دلایل شکست اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان را حمایت پاکستان از شبه‌نظامیان افغان می‌داند.
دیویس در یادداشت خود می‌نویسد: مدارک مستندی وجود دارد که دستگاه اطلاعات ارتش پاکستان چند دهه است که در خاک خود به شبه‌نظامیانی که علیه حکومت افغانستان می‌جنگند، پناه داده است.
سرهنگ بازنشسته آمریکایی می‌افزاید که پاکستان همچنین حملات شبه‌نظامیان را از خاک خود علیه افغانستان پشتیبانی کرده و گاهی اوقات حتی این حملات را هدایت می‌کند. تا زمانی که این حمایت‌ها از بین نرود و یا به شدت کاهش نیابد، جنگ افغانستان ادامه خواهد داشت.
به گفته «حسیب‌الله کلیمزی» معاون سخنگوی سنای افغانستان، «اشرف غنی» نیز تصریح کرده که مواد منفجره‌ای که در حمله انتحاری اخیر کابل استفاده شده بود از پاکستان آمده بوده و دستگاه اطلاعات ارتش پاکستان «آی.اس.آی» نیز در این حمله دست داشته است.
کلیمزی معتقد است که آمریکا باید بر اسلام‌آباد فشار همه‌جانبه دیپلماتیک  وارد کند تا پاکستان حمایت از مخالفان دولت افغانستان را متوقف کند.
وی در ادامه به فساد گسترده در حکومت افغانستان اشاره کرد و نوشت «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا نیز در جلسه کنگره آمریکا فساد در افغانستان را مشکلی بحرانی دانست و از فساد به عنوان بزرگترین مشکل استراتژیک در افغانستان نام برد.
ثبات در افغانستان از طریق نظامی بدست نمی‌آید، زیرا بیشتر مناطق این کشور بزرگ غیر قابل سکونت و کوهستانی است. من در فاصله سال‌های 2010-2011 از شرق تا جنوب شرقی افغانستان سفر کردم و خود مشاهده کردم که با وجود 140 هزار نیروی نظامی آمریکایی و ناتو طالبان بخش‌های زیادی از کشور را تحت کنترل خود داشتند.
وی در ادامه تصریح کرد راه‌حل سیاسی از خارج و از راه نظامی قابل تحمیل بر هیچ کشوری نیست. مردمی که در آن کشور مجبور به زندگی با شرایط موجود هستند باید خود راه‌حل سیاسی را ایجاد کنند.
به جای افزایش نظامیان خود، واشنگتن باید در تلاش برای افزایش همکاری‌های دیپلماتیک در منطقه تلاش کند و اسلام‌آباد را متقاعد کند تا حمایت از شبه‌نظامیان را متوقف کرده و یا بشدت کاهش دهد.
اگر مخالفان دولت افغانستان حمایت پاکستان را از دست دهند نیروهای امنیتی افغان ممکن است به تنهایی قادر باشند تا به خوبی با شبه‌نظامی‌گری در این کشور مقابله کنند.
این اقدام واشنگتن همچنین می‌تواند فشارهایی را بر حکومت افغانستان وارد کند تا پیشرفت‌های واقعی و مشهود در کاهش فساد داشته باشد. کنگره آمریکا باید از حکومت افغانستان درخواست ضمانت کند که کمک‌های آمریکا به افغانستان و یا جان یک سرباز دیگر آمریکایی در این کشور به هدر نخواهد رفت.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *