پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۴
ایران در محور خصومت رژیم جدیدآل سعود:

تکانه های منطقه ای بعد از کودتای محمدبن سلمان

پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۱۳
کد مطلب: 528684
از اسفند سال 93 تا به امروز عربستان سعودی وارد مرحله ای شده که می تواند در نهایت این رژیم آل سعود را در باتلاق های منطقه ای گرفتارتر سازد و پایان زودهنگامش را نوید دهد.
تکانه های منطقه ای بعد از کودتای محمدبن سلمان
به گزارش جهان نيوز، عربستان سعودی در یک قرن اخیر به گونه ای رفتار کرده که یک سیاست را همیشه در نظر داشته است. بحران آفرینی در منطقه خاورمیانه برای برهم زدن نظم و موازنه قوا به گونه ای که رقبای خود را به دردسر بیاندازد. نحوه شکل گیری و سیر صعودی خاندان سعودی در ساختار قدرت عربستان، مجموعه ای از جنگ، درگیری های قومی، توطئه، همدستی استعمار، نفت، نفوذ مالی، ایجاد گروه های تکفیری و مداخله های نظامی است. این مجموعه را باید در کنار مجموعه ساختار معیوب داخلی و غیرمدرن و عشیره ای با نفوذ بالای وهابیت قرار داد.  زمانیکه بیداری اسلامی در مناطقی از غرب آسیا و شمال آفریقا آغاز شد، یکی از نظام هایی که بیشترین لرزه ها بر تن آن نقش بست، رژیم سعودی بود. این موج با سرعت بسیاری پیش می رفت اما کشورهای حاشیه خلیج فارس، موج شکن هایی را در مقابل آن قرار دادند و مانع از گسترش آن به سمت سرزمین های خود شدند. هر چند این اقدامات تنها موانع موقتی هستند و برافروخته شدن مجدد بیداری ملت ها باید شاهد تغییرات گسترده ای در منطقه باشیم.
 
سعودی ها به خوبی می دانند که شکل گیری جنبش های حقوق مدنی و شهروندی در منطقه، خطر اساسی برای بقای رژیم خاندان سعودی خواهد بود. سرمایه های فراوانی که سعودی ها برای مقابله با چنین موج های صرف می کنند، نه تنها برای بر روی کار آمدن حکومت های متحد با عربستان بلکه جلوگیری از شکل گیری یا قدرت گیری جنبش های مشابه در داخل عربستان است. بنابراین چنانچه که نفت به ظهور آل سعود سرعت بخشید، همین عامل باعث بقای این رژیم شده و همین عامل ممکن است عامل سقوط آن شود. اما با این وجود در سال های اخیر نظام سعودی تغییراتی در نحوه حکومت داری ایجاد کرده است. از اسفند 93 که با مرگ ملک عبدالعزیز، سلمان جایگزین وی شد، فرزند 30 ساله او امور کشور را در دست گرفته و سیاست های تهاجمی را در سیاست خارجی و مجموعه ای از بلندپروازی های اقتصادی و سیاسی را در داخل در حال اجرا دارد. او علاوه بر جانشینی ولیعهد، وزیر دفاع بود که نقشه حمله به یمن را اجرایی کرد و آل سعود را وارد یک بحران جدیدی ساخت. با این وجود به نظر می رسید تاریخ آل سعود قرار است با نام محمد بن سلمان گره بخورد و او در نهایت در حال نزدیک شدن به آرزوهای خود است.  سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، پسر جوان خود محمد بن سلمان، را به جای محمد بن نائف، به‌عنوان ولیعهد کشور منصوب کرد.
خبرگزاری رسمی عربستان واس در خبری اعلام کرده است: با ولعیهدی محمد بن نائف، برای نخستین بار در تاریخ عربستان سعودی، یکی از نوه‌های ابن سعود (ملک عبدالعزیز)، در مسیر تاج و تخت قرار گرفته بود. پیش از آن فرزندان ابن سعود، یعنی برادران خاندان سعودی از نسل دوم، به پادشاهی رسیده بودند. محمد بن نائف، برادرزاده ملک سلمان است. امیر محمد بن نائف که تاکنون وزیر کشور بود و مقام نخست عربستان سعودی در اقدامات ضدتروریستی آن کشور به‌شمار می‌رفت، از سمت‌های دولتی خود برکنار شده‌ است.
این تغییر و تحولات را می توان کودتای آرام در پادشاهی عربستان نامید که سرعت انجام آن حیرت آور بود. محمدبن سلمان جوان دارای جاه طلبی های زیادی است که حمله به یمن، حمایت از داعش و النصره در عراق و سوریه، دخالت آشکار در بحرین، دخالت در مصر، ایجاد ائتلاف منطقه ای علیه ایران تنها بخشی از این جاه طلبی ها در سیاست خارجی هستند. وی قصد دارد تا سال 2030 عربستان را به قدرت بزرگ اقتصادی جهان تبدیل کند و اصلاحات ساختاری عمده ای در داخل کشور ایجاد کند. اما آنچه در منطقه خاورمیانه اهمیت دارد، افزایش احتمال جلوس محمدبن سلمان به جای پدر در آینده ای نزدیک است.

پادشاهی محمد بن سلمان جوان بعد از دهه ها جلوس یک فرد جوان بر تخت پادشاهی است. وی قصد ماجراجوی های خطرناکی دارد که ایران محور این ماجراجوی هاست. رقابت شدیدتر با ایران و تشکیل ائتلاف عربی- غربی- صهیونیستی علیه کشورمان طرحی است که وی به شدت به دنبال آن است و مولفه هایی آن را تقویت می کند. روابط اسرائیل و عربستان در دوران جدید آشکارتر خواهد شد و پیوند این دو رژیم در تقابل با ایران وارد فاز نظامی، امنیتی و اطلاعاتی می شود. از سوی دیگر رژیم جدید آل سعود سعی خواهد کرد با ریخت و پاش های مالی در کشورهای فقیر آفریقایی  و غرب آسیا ائتلاف بزرگتری را علیه کشورمان تشکیل دهد. به نظر می رسد آمریکا در زمان دونالد ترامپ قصد دارد تا هزینه های سیاست های تحریمی و محدودکننده ایران را برعهده کشور عربستان قرار دهد و خود تنها طراح سیاست ها باشد و عربستان و ائتلاف تحت رهبری آن مجری این سیاست ها باشند.
علاوه بر این عربستان در دوران جدید گروه های تروریستی تکفیری را مجهزتر خواهد ساخت و سعی خواهد کرد تا آنها را تحت امر خود نگه دارد. محمدبن سلمان جاه طلب ماه قبل در مصاحبه ای تهدید کرده بود که جنگ را به داخل ایران خواهند کشاند و این تهدید به معنای حمایت از گروه های تروریستی و تجزیه طلب است که در اطراف مرزهای ایران فعال تر شده اند.
در چنین شرایطی که عربستان برای تقابل با ایران وارد مرحله جدید تهاجمی شده، افزایش استفاده از ظرفیت های دفاعی و نظامی و حفظ موازنه منطقه ای یکی از اصلی ترین راهبردهای کشور می بایست باشد. همچنین محور مقاومت بیش از پیش باید قدرتمندتر و منسجم تر عمل کند و در این بین نیروی عملیاتی سپاه قدس به عنوان یکی از زبده ترین و منعطف ترین زیرمجموعه های سپاه می تواند اهرم قوی در منطقه باشد که سرمایه گذاری و افزایش بودجه این سازمان باید در دستور کار قرار گیرد تا دامنه نفوذ آن به فرامنطقه گسترش یابد. استفاده ازنقش و ظرفیت روسیه در کنار عراق و سوریه توانسته در ماههای گذشته گره گشای برخی از بحران ها باشد و زمین را از گروه های تروریستی در عراق و سوریه باز پس گیرد.
بنابراین در شرایط جدید منطقه ای که عربستان تحت سلطه محمدبن سلمان آشکارا منافع ایران را هدف قرار داده، مماشات و مصلحت اندیشی و همچنین اتلاف وقت با طرح هایی مانند برجام منطقه ای می تواند زمان را به نفع دشمن در اجرای طرح های خود بخرد. آمریکا در منطقه در کنار متحدانش به شدت به دنبال جنگ جدید است ولی این تهدید نباید منجر به عقب نشینی ایران از منافع خود شود و باید با افزایش توان دفاعی و بازدارندگی خود تهدید دشمن را به فرصت تبدیل ساخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عباسی
Iran, Islamic Republic of
اف بردنیای پر از زر و زور و تزویر، دنیایی که سازمان مللش درحالی که با دلارهای سعودی خبیث، مهرسکوت بردهانش خورده، نظاره گر کشتار زنان وکودکان بی گناه دریمن وعراق وسوریه وبحرین وفلسطین و....است وکشورهای غربی به ظاهر طرفدار آزادی وحقوق بشرهم درکنار رژیهای دیکتاتور ،بدوی و قبیله ای ، مشغول کشتار مظلومین عالم هستند.
لذا ؛ ما باید زیرپرچم ولایت ،متحد،قوی وهوشیارباشیم .
عباسی
Iran, Islamic Republic of
کودتای نرم درقبیله آنهم درقرن بیست ویکم واین همه ادعای دموکرارسی و حقوق بشردرغرب،نوبراست.تازه اون مرتیکه ترامپ ،هم تبریک گفته.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
لطفا همانطورکه مقام معظم رهبری فرمودن از کلمه غرب اسیا استفاده شود نه خاور میانه
عبدالله حق پرست
Iran, Islamic Republic of
با سلام نمی دانم دوست دارید این اظهار نظر را بازتاب دهید یانه؟ ولی من با توکل و اعتماد به ذات باری تعالی معتقدم که این فرزند راستین هند و ابو سفیان ( بن سلمان) مانند یزید پسر معاویه با اراده خداوند و نه با ترور و سوء قصد و امثال آن که به حسب ظاهر امکان پذیر نیست ؛ خواهد مرد این لقمه سنگین شاهی از گلویش پایین نخواهد رفت و دل همه حق طلبان از هلاکت او شاد خواهد شد انشاء الله .