جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فصل آخر از کودتای دربار عربستان

پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 528677
دیوید هرست، روزنامه نگار معروف انگلیسی با انتشار مقاله ای در روزنامه "هاف پست"، چاپ آمریکا به بررسی اوامر سلطنتی در عربستان مبنی بر برکناری محمد بن نایف از سمت ولایت عهدی پرداخت.
فصل آخر از کودتای دربار عربستان
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، به نقل از پایگاه خبری "عربی21" هرست در این مقاله به اشاره به تغییر و تحولات اخیر در عربستان می نویسد: همان طور که انتظار می رفت و بارها از زمان روی کار آمدن ملک سلمان گفته بودم، فصل آخر از کودتای درباری در عربستان رقم خورد. همه انتظار کودتایی علیه قطر را داشتند اما این کودتا در داخل عربستان رخ داد.

هرست می نویسد: این کودتا در سپیده دم پس از ادای نماز صبح رخ داد و به این ترتیب میلیون ها سعودی یکباره چشم باز کردند دیدند یک شاهزاده 31 ساله پادشاه آینده شان خواهد شد.

این روزنامه نگار با اشاره به این موضوع تصریح می کند هیچ بعید نیست که به زودی شاهد کناره گیری ملک سلمان باشیم. سخنرانی اخیر ملک سلمان در حضور ترامپ در ریاض که به طور زنده از شبکه های تلوزیونی پخش شد، در آن زمان برای بسیاری از کسانی که این سخنرانی را به زبان عربی شنیدند مفهوم نبود.

وی می افزاید: "و این چنین تمام اختیارات محمد بن نایف، در سمت ولی عهد عربستان آرام آرام و گام به گام از وی گرفته شد تا آخرین مانع برای رسیدن به پادشاهی از پیش پای پسر عمویش محمد بن سلمان برداشته شود و او با اینکه تا آخرین لحظه برای جلوگیری از این اتفاق تلاش کرد اما در عمل هیچ کاری از دستش بر نمی آمد".

هرست در شرح تدابیر مرحله به مرحله علیه بن نایف می نویسد: در وهله اول دیوان سلطنتی را از وی گرفتند سپس با تأسیس شورای امنیت ملی که چیزی فراتر از اختیارات وی بود، او را دور زدند و در نهایت دست قطر را که مهمترین و نزدیکترین متحد وی بود را کوتاه کردند.

هرست در ادامه می نویسد: این، همان نظام قبیله ای است که اگر شیخ قبیله در مسیری حرکت کرد بقیه قبیله چاره ای ندارند جز اینکه دنبال وی بروند. در اینجا نباید تبعیت و اطاعت به حساب توافق جمعی گذاشته شود؛ این اتفاق با اینکه قابل پیش بینی بود اما بدون تردید پس از اتفاق 1964 که پادشاه وقت عربستان از سوی امیر فیصل مجبور به کناره گیری شد، بزرگترین ضربه به خاندان آل سعود به حساب می آید.

هرست خاطرنشان می کند که اینک تمام بازوهای قدرت در اختیار جوانی بی تجربه و لجباز و ماجراجوست که در اندک زمان حضورش در رأس وزارت دفاع عربستان به عنوان جوانی ماجراجو شناخته شد.

وی در این مدت پس از راه انداختن جنگ علیه یمن مدتی به جزایر مالدیو رفت تا از دیده ها مخفی شود. به طوری که وزیر دفاع آمریکا برای دیدار با وی مجبور شد چند روز دنبالش بگردد. در جنگی که او علیه یمن به راه انداخت ده ها هزار انسان به خاک و خون کشیده شدند و جنگ هنوز ادامه دارد اما انصار الله همچنان پابرجاست و قدرت را در صنعا به دست دارد. این در حالی ست که جنوب یمن علیه عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن سر به شورش برداشته است. از سوی دیگر شاهد آن هستیم که به دنبال همین جنگ، وبا در یمن شیوع پیدا کرده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *